هوش مصنوعی و بیومتریک در احراز هویت

بیومتریک و هوش مصنوعی ، ترکیب برنده در احراز هویت

هوش مصنوعی و بیومتریک می توانند در کنار یکدیگر، مدل های امنیتی موثر و قابل اعتمادی ایجاد کنند.

در عصر دیجیتال، داشتن امنیت یکی از دغدغه های اصلی هر سازمانی است. برای هر سازمانی اطلاعات ، منبع اصلی و اساسی کار است. بنابراین ، سازمان ها برای حفظ امنیت داده های تجاری، مکانیسم های امنیتی پیشرفته ای را به کار می گیرند.

با این حال، غول های مختلف صنعت مانند Google ، Facebook ، Cathay Pacific ، Exactis و بسیاری دیگر در سال های گذشته ، شاهد نشت  داده ها و اطلاعات بسیار وسیعی بوده اند. این نشت داده ها ، اطلاعات حیاتی میلیون ها مشتری را در معرض استفاده هکر ها قرارداده است. بنابر این ، شرکت ها به طور دائم در حال جستجوی روش هایی بهتر و امن تر برای جایگزینی سیستم های امنیتی فعلی هستند.

سیستم تشخیص چهره فیسبوک
سیستم تشخیص چهره فیسبوک

از فناوری بیومتریک مانند اسکن اثر انگشت و عنبیه ، برای احراز هویت کارمندان در محل کار و شناسایی کاربران گوشی های هوشمند استفاده می شود. همچنین فناوری بیومتریک را می توان در سازمان ها اعمال کرد تا به داده ها برای اطلاعات محرمانه دسترسی داده شود.

از بیومتریک می توان به همراه رمز های عبور سنتی یا شماره پین برای احراز هویت چند مرحله ای استفاده  کرد. علاوه بر این ، به کارگیری هوش مصنوعی به توسعه پروتکل های امنیتی مبتنی بر داده کمک خواهد کرد. از این رو، هوش مصنوعی و بیومتریک در کنار یک دیگر می توانند منجر به ایجاد مدل های امنیتی پویا شوند.

بیومتریک چگونه کار می کند؟

فناوری بیومتریک، افراد را براساس مشخصات فیزیکی یا رفتاری ، شناسایی و هویت یابی می کند. این روش در مقایسه با شیوه های سنتی مانند رمز های عبور و شماره پین که به آسانی امکان هک شدن آنه ا وجود دارد، امنیت بیشتری دارند.

دستگاه های بیومتریک ، از سنسور هایی استفاده می کنند که صفات بیومتریک مانند اثر انگشت ، چهره ، عنبیه و صدای شخص را به سیگنال های الکترونیکی تبدیل می کنند. این نوع از سنسور های بیومتریک بر اساس کاربرد آن ها انتخاب می شوند. به عنوان مثال ، برای تشخیص چهره ، یک دوربین با کیفیت بالا مورد نیاز است. سیستم های بیومتریک، انواع گوناگونی دارند :

تشخیص اثر انگشت : اسکنرهای اثر انگشت، تصاویر اثر انگشت شخص را جمع آوری و ویژگی های آن مانند پیچش ها ، حلقه ها و قوس ها را ثبت می کنند. علاوه بر این ، اسکنر های اثر انگشت ، همچنین طرح کلی لبه ها ، شیار ها و جزییات اثر انگشت را تجزیه تحلیل می کند. سپس اثر انگشت اسکن شده ، از بین مجموعه اثر انگشت هایی که از قبل ذخیره شده است ، تایید می شود.

احراز هویت با اثر انگشت
احراز هویت با اثر انگشت

تشخیص عنبیه : اسکنر های عنبیه ، ویژگی های عنبیه مانند حلقه ها و شیار هایی که اطراف مردمک چشم قراردارند را  تجزیه و تحلیل می کنند. اسکنر های عنبیه ، دارای یک دوربین فیلمبرداری هستند که می توانند عنبیه ها را از طریق لنز های تماسی و عینک ، اسکن کنند.

احراز هویت بیومتریک با تشخیص عنبیه
احراز هویت بیومتریک با تشخیص عنبیه

تطبیق DNA : فناوری تطبیق  DNA، از طریق نمونه برداری فیزیکی از یک شخص مانند خون ، مو یا بزاق برای تایید هویت آن ها استفاده می کند. فناوری تطبیق DNA ، به علت دقت بی نظیری که دارد ، در تحقیقات پزشکی قانونی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

احراز هویت از طریق گوش : اندازه و شکل گوش هر انسان ، منحصربه فرد است. اندازه و شکل گوش ها به دریافت امواج صوتی و مسیریابی آن ها به کمک کانال گوش ، کمک می کنند. هدفون های ویژه با یک میکروفون، می تواند امواج صوتی منعکس شده در داخل کانال گوش را ضبط کنند. امواج صوتی منعکس شده توسط میکروفون برای شناسایی یک فرد استفاده می شود.

علاوه بر این تکنیک های بیومتریک ، چندین نوع بیومتریک دیگر مانند هندسه دست ، تشخیص رگ های کف دست  ، تشخیص امضا و تشخیص بو وجود دارند. انواع مختلف بیومتریک در موارد گوناگونی مانند تحقیقات پزشکی قانونی ، امنیت فرودگاه ،کنترل دسترسی و بانک داری اسنفاده می شوند.

چرا هوش مصنوعی ، هوشمند تر از بیومتریک است؟

اگرچه از بیومتریک برای مکانیسم های تایید هویت دقیق استفاده می شود، اما فناوری های  پیشرفته ای مانند هوش مصنوعی می توانند سیستم های بیومتریک را فریب دهند. محققان توانسته اند سیستم های بیومتریک  را با کمک اثر انگشت تولید شده توسط هوش مصنوعی فریب دهند.

همچنین آن ها ، یک نقص عمده را در فناوری بیومتریک مورد استفاده در دستگاه هایی مانند گوشی های هوشمند پیدا کردند. در بسیاری از گوشی های هوشمند، بجای تشخیص اثر انگشت کامل ، دستگاه به افراد این امکان را می دهند که اثر انگشت خود را در چند مرحله وارد کنند. سیستم های بیومتریک ، اسکن های جزئی اثر انگشت را ذخیره می کنند تا با مطابقت ویژگی های مشترک، اثر انگشت کامل را پیدا کند. این روش ممکن است موجب ارائه نتایجی نادرست شود.

محققان ، الگو های یادگیری ماشینی را توسعه داده اند که اثر انگشت مصنوعی می سازد. این اثر انگشت های مصنوعی تولید شده توسط هوش مصنوعی ، به آسانی می توانند سیستم های بیومتریک فعلی را فریب دهند.

به کمک داده های دریافت شده، اثر انگشت های تولید شده توسط هوش مصنوعی ، می توانند منحصربه فرد و دقیق باشند. از چنین اثر انگشت هایی می توان برای حملات به سیستم های امنیتی استفاده کرد تا تمام حالت های اثر انگشت ممکن را روی سیستم تست کرده تا زمانی که قفل دستگاه باز شود. بنابراین دستگاه های تشخیص اثر انگشت مختلف می توانند در برابر چنین حملاتی آسیب پذیر باشند.

فریب سیستم تشخیص اثر انگشت با هوش منصنوعی
فریب سیستم تشخیص اثر انگشت با هوش منصنوعی

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین ، پتانسیل های شگفت انگیزی را در امنیت سایبری نشان داده اند. بدین ترتیب، می توان دو فناوری هوش مصنوعی و بیومتریک را برای مکانیسم امنیتی احراز هویت به کار گرفت. ترکیب دو فناوری هوش مصنوعی و بیومتریک می تواند به توسعه دستگاه های احراز هویتی کمک کند که بتوان از دستگاه ها در برابر حملات سایبری جلوگیری کرده و از حملات کلاهبردارانه ، محافظت کند.

بیومتریک و هوش مصنوعی ، چگونه یک دیگر را تقویت می کنند؟

هوش مصنوعی و بیومتریک می توانند به صورت زیر، با هم کار کنند :

تشخیص نحوه فشار دادن کلید ها

نحوه فشار دادن کلید ها ، روشی برای شناسایی و احراز هویت افراد، بر اساس الگو های تایپی شان است. نحوه فشار دادن کلید ها می تواند افراد را به کمک سرعت فشردن کلید ها ، زمان توقف و زمان پرواز شناسایی کند.

زمان توقف ، مدت زمان فشار دادن یک کلید را اندازه گیری می کند و زمان پرواز ، فاصله بین استفاده از یک کلید و فشردن کلید دیگر است.

فناوری شناسایی نحوه فشار دادن کلید ها را می توان برای احرازهویت چند مرحله ای همراه با پین یا رمز عبور ، استفاده کرد. البته نحوه فشار دادن کلید ها ، به علت قطعیت داده ها ، به عنوان فاکتور اصلی برای احراز هویت استفاده نمی شود.

هوش مصنوعی و بیومتریک ، به همراه یک دیگر می توانند نحوه فشار دادن کلید ها را به یک فناوری دقیق و قابل اعتماد تبدیل کنند. دستگاه های هوشمند می توانند از روی ردیابی نحوه تایپ و فاصله زمانی بین دو کلید، اشخاص را شناسایی کنند. همچنین هوش مصنوعی می تواند با گذشت زمان ، از نحوه ی تایپ کردن کاربر اطلاعات بیشتری کسب کند تا دقت تشخیص آن بالا تر برود.

تشخیص چهره

فناوری تشخیص چهره ، ویژگی محبوب بین گوشی های هوشمند و شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک است. با این حال ، تشخیص چهره به آسانی می تواند گول بخورد. برای مثال ، باز کردن قفل از طریق چهره در گوشی همراه Samsung galaxy S10 را می توان با کمک یک فیلم یا تصویر از مالک ، فریب داد.

در برخی موارد دیده شده که ممکن است قفل چهره گوشی با چهره خواهر یا برادر مالک نیز گشوده شود. پیش از این نیز موارد مشابه این اتفاقات به خاطر دقت پایین تشخیص چهره دوبعدی ، اتفاق افتاده است.

همچنین سازمان های اجرای قانون هم از تشخیص چهره به کمک فناوری دوربین های مداربسته برای شناسایی افراد مجرم ، در مکان های عمومی استفاده می کنند. اما در مکان های عمومی ، امکان دارد که تمام قسمت های چهره افراد مجرم، به خوبی قابل مشاهده نباشد. بنابراین سازمان های مجری قانون ، به دنبال گزینه های بهتری هستند.

یادگیری ماشین تشخیص چهره

فناوری تشخیص چهره با کمک یادگیری ماشین می تواند کارایی بیشتری داشته باشد. هوش مصنوعی چهره فرد را از چندین میلیون تصویر یاد می گیرد و از بیومتریک های سه بعدی برای موفقیت در احراز هویت چهره افراد استفاده می کند.

سیستم های هوش مصنوعی همچنین می توانند از مدل های پیشگویانه برای تجزیه تحلیل اثرات سن و سال بر روی چهره انسان ها استفاده کنند. بدین منظور، هوش مصنوعی ، تصاویر افراد مسن را برای بازسازی تصاویر جوان تر این افراد، تجزیه تحلیل می کند. با کمک حجم زیادی از داده های موجود روی صورت ، هوش مصنوعی و بیومتریک ، با هم می توانند مدل های احراز هویت دقیق تری بسازند.

تشخیص صدا

دستگاه های خانه هوشمند مانند Google Home و Amazon Alexa ، از تشخیص صدا و گفتار برای کار های مختلفی مانند پاسخ به سوالات ، سفارش محصولات و پخش موسیقی استفاده می کنند. با این حال ، این دستگاه ها نمی توانند قبل از انجام هر یک از وظایف داده شده، کاربران را احراز هویت کنند.

یادگیری ماشین جذاب است تشخیص گفتار با یادگیری عمیق

علاوه بر این ، گوگل قابلیت قفل هوشمند بر اساس تشخیص صدا را در چندین دستگاه اندرویدی گنجانده است. اما این روش باز کردن قفل هوشمند ، می تواند برای بعضی کاربران ناخوشایند باشد. زیرا ممکن است هنگام شناسایی صدای کاربر به دلایل مختلفی گوشی از کاربیفتد و در مکان های پر سر و صدا ، قادر به تشخیص صدای کاربر نباشد.

پیاده سازی هوش مصنوعی در تشخیص صدا می تواند سیستم های بیومتریک را با استفاده از میلیون ها نمونه صوتی از کابران مختلف آموزش دهد. هوش مصنوعی و بیومتریک در حوزه تشخیص صدا می توانند تجزیه و تحلیل الگو های صدای کاربران مانند سرعت صحبت کردن ، لهجه ، لحن و میزان صدا را ع عنوان نشانه های بیومتریک صدای شخص ارزیابی کنند.

چنین بیومتریک هایی می تواند سریع تر عمل کنند و احرازهویت افراد را به طوردقیق انجام دهند. همچنین، هوش مصنوعی مجهز به تشخیص صدا را می توان برای احراز هویت و حضور افراد در محل کار استفاده کرد.

تشخیص نحوه راه رفتن

تشخیص نحوه راه رفتن روشی است که اشخاص را بر مبنای مسیری که در آن قدم بر می دارند، احراز هویت می کند. برای این تکنیک هویت یابی،  دهه ها تحقیق انجام شده اما هرگز به طور متعارف و معمول از آن استفاده نشده است.

با این حال، فناوری تشخیص نحوه راه رفتن به کمک هوش مصنوعی می تواند راه حل معتبری برای احراز هویت افراد باشد. محققان دانشگاه منچستر به دقت ۹۹٫۳ درصدی در فناوری تشخیص نحوه راه رفتن  با استفاده از هوش مصنوعی دست یافته اند.

تشخیص نحوه راه رفتن با هوش مصنوعی
تشخیص نحوه راه رفتن با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی مجهز به فناوری تشخیص نحوه راه رفتن ، قدم های اشخاص را با کمک سنسورهای نصب شده روی زمین ، تجزیه تحلیل می کند. با کمک هوش مصنوعی، فناوری تشخیص نحوه راه رفتن قابلیت به کارگیری برای امنیت فرودگاه و تشخیص بیماری های مختلف را داراست.

ترکیبی از هوش مصنوعی و بیومتریک می تواند افراد را دقیقا براساس صفات بیولوژیکی و رفتاری آن ها تایید هویت کند. بااین حال ، به کارگیری و پیاده سازی این فناوری به دلیل عدم کاربرد در حوزه های تجاری ، محدود است.

بنابراین، رهبران شرکت های تجاری می توانند بیومتریک مبتنی بر هوش مصنوعی را برای محل کار و مشتریان خود ارائه دهند تا پروتکل های احراز هویت کاربر پسند و ایمنی را ارائه دهند. با این رویکرد، بیومتریک مجهز به هوش مصنوعی ممکن است به زودی به راهکاری جامع برای تشخیص هویت تبدیل شود.

بیشتر بخوانید :

منبع Allerin

همچنین ببینید

گزارش دولت ایالات متحده : هوش مصنوعی یک تهدید بزرگ برای انسان است

گزارش دولت ایالات متحده : هوش مصنوعی یک تهدید بزرگ برای انسان است

از دولت ایالات متحده خواسته شده است که «سریع و قاطعانه» برای کاهش خطرات مهم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *