هوش مصنوعی در دنیای رباتیک

هوش مصنوعی در دنیای رباتیک

در طی سال ها، در بسیاری از فیلم های علمی تخیلی دیده ایم که یک ناوگان هوشمند از ربات های خدمت رسان، به هوش بیش از حد دست پیدا کرده و دنیا را تصاحب می کنند. ممکن است تصور کنیم نگرانی برخی افراد در خصوص مواجهه با چنین شرایطی به لطف پیشرفت تکنولوژیکی هوش مصنوعی و رباتیک، به حقیقت می پیوندد. با این حال برای بسیاری از مردم، استفاده از هوش مصنوعی در رباتیک به معنی پیشرفت بیشتر در خلاقیت و نوآوری است.

آشنایی با برترین کمپانی های دنیا در حوزه رباتیک و هوش مصنوعی ، می تواند ما را در کسب ایده های جدید و  همگام شدن با پیشرفت تکنولوژی یاری کند. تجربه ی این شرکت ها می تواند آغاز ایده پردازی ما برای ساخت محصولات جدید و کمک به پیشرفت کشورمان باشد.

در این مقاله با برترین تولید کنندگان هوش مصنوعی در حوزه رباتیک ، از ربات های هوشمند برای مصرف کنندگان گرفته تا اولین ربات انسان نما هوشمند ، آشنا خواهید شد.

 

شرکت Boston Dynamic

مکان : والتهام، ماساچوست

ربات های هوش مصنوعی شرکت Boston Dynamics
ربات های هوش مصنوعی شرکت Boston Dynamics

نحوه استفاده از هوش مصنوعی : کمپانی بوستون داینامیک یک شرکت رباتیک سازنده ربات های پویا ، هوشمند و انطباقی است. این کمپانی که ۶ مدل مختلف از این ربات ها را ساخته است، تولید کننده ی کنترل های مبتنی بر سنسور است که ربات ها را برای میدان ها و محیط های مختلف آماده می کند.

اثرگذاری حرفه ای : اگر طرفدار سریال Black Mirror یا همان آینه سیاه شبکه نتفلیکس هستید، آنگاه مفهوم فعالیت کمپانی بوستون داینامیک را در عمل مشاهده کرده اید. یکی از قسمت های فصل چهارم به نام Metalhead مربوط به ربات قاتل چهارپا و بی رحمی می شود که از مدل SpotMini این کمپانی الهام گرفته است.

شرکت Canvas Technoloy

مکان: بولدر، کلرادو

ربات های هوش مصنوعی شرکت CANVAS TECHNOLOGY
ربات های هوش مصنوعی شرکت CANVAS TECHNOLOGY

نحوه استفاده از هوش مصنوعی : این کمپانی، سازنده فناوری هوشمند و ربات های خود مختار است که فرایند های انبارداری را هدایت و تسریع می کند. محصول اصلی این شرکت، یک گاری خودمختار صنعتی است که در محیط های بدون ساختار انبار ها یا کارخانه ها (چه در داخل و چه در خارج از ساختمان) کار می کند. این گاری برای تغییرات سریع طراحی شده و به راحتی با محیط تطبیق پیدا می کند.

اثرگذاری حرفه ای : گاری هوشمند Canvas Technology توسط شرکت بین المللی عطرها و طعم ها مستقر در نیوجرسی به کار گرفته شده و توانسته حدود ۱۰ ساعت از زمان تلف شده در طول یک هفته را در این کمپانی کاهش داده است.

شرکت DroneSense

مکان : آستین، تگزاس

پهپاد های هوش مصنوعی شرکت Drone Sense
پهپاد های هوش مصنوعی شرکت Drone Sense

نحوه استفاده از هوش مصنوعی : پلتفرم نرم افزاری درون ( پهپاد ) متعلق به کمپانی درون سنس، برای امنیت عمومی به کار گرفته می شوند. درون ها می توانند به طور دستی یا خودکار، برای کمک به خدمات آتش نشانی، اقدامات اضطراری، اجرای قانون و همچنین عملیات جستجو و نجات مورد استفاده قرار گیرند. نقطه ی دید منحصر به فرد درون ها باعث می شود تا این دستگاه ها قادر به جمع آوری و گزارش اطلاعات و داده های متعددی شوند – مثل منبع یک آتش سوزی، مکان اشیاء به سرقت رفته یا افراد گم شده، یا محدوده خسارت ناشی از بلایای طبیعی در یک ناحیه ی خاص.

اثرگذاری حرفه ای : کمپانی تولید برق تگزاس از این درون ها برای ارزیابی آسیب های ناشی از گردباد، صرفه جویی در زمان و محافظت از افراد در برابر برج های آسیب دیده استفاده می کند.

شرکت iRobot

مکان : بدفورد، ماساچوست

ربات های نظافتچی هوش مصنوعی شرکت iRobot
ربات های نظافتچی هوش مصنوعی شرکت iRobot

نحوه استفاده از هوش مصنوعی : iRobot یک شرکت سازنده ربات ها برای مصرف کننده است که دستگاه های مخصوص نظافت خانه و سبک زندگی را به وجود می آورد. معروف ترین محصول این شرکت، Roomba نام دارد که یک جاروبرقی رباتی است. این وسیله حین تمیز کردن خاک و خرده آشغال های کوچک از روی سطوح، محیط را نگاشت کرده و با آن انطباق پیدا می کند.

اثرگذاری حرفه ای : جدیدترین مدل Roomba نسبت به مدل قبلی خود، از هوشمندی بسیار بیشتری برخوردار بوده و قادر به سنجش اندازه ی اتاق ها، تطبیق با فرش یا چوب سخت، انتخاب مسیرهای بهینه و به خاطر سپردن مکان اشیاء در یک اتاق است. این ربات ها به طور دائم در حال یادگیری و تطابق با پیرامون خود هستند.

شرکت MisoRobotics

مکان : لوس آنجلس، کالیفرنیا

بازو ربات هوش مصنوعی شرکت miso robotics
بازو ربات هوش مصنوعی شرکت miso robotics

نحوه استفاده از هوش مصنوعی : این شرکت سازنده ی ربات های خودمختار برای استفاده در آشپزخانه های تجاری است. ربات آشپز این شرکت با نام Flippy، از قابلیت درک سه بعدی و حرارتی برخوردار بوده و می تواند علاوه بر یادگیری پیرامون، مهارت های جدید را به دست آورد. کاربرد ربات در آشپزخانه موجب کاهش دور ریز غذا شده، و با صرفه جویی در زمان نیروی کار انسانی، به آن ها کمک می کند تا وقت بیشتری را به آماده سازی غذا ها و کمک به مشتریان اختصاص دهند.

اثرگذاری حرفه ای : تیم لوس آنجلس داجرز در آشپزخانه های استودیوم خود از Flippy برای کمک به پخت و پز و سرو فیله های مرغ استفاده می کنند.

شرکت Neurala

مکان : بوستون، ماساچوست

استفاده از نرم افزار هوش مصنوعی Neurala در خط تولید
استفاده از نرم افزار هوش مصنوعی Neurala در خط تولید

نحوه استفاده از هوش مصنوعی : شرکت Neurala سازنده ی نرم افزار هوش مصنوعی The Neurala Brain است که باعث می شود دستگاه های زیادی هوشمند شوند. هوش مصنوعی Neurala درحال حاضر در بیش از نه میلیون وسیله مورد استفاده قرار گرفته و باعث هوشمند سازی آن ها شده است. از جمله ی این وسایل، می توان به خودرو ، گوشی هوشمند ، درون ها و دوربین ها اشاره کرد. به علاوه، سازمان ها و شرکت های مطرحی نظیر ناسا، دارپا، موتورولا و انویدیا نیز از فناوری Neurala بهره می گیرند.  

اثرگذاری حرفه ای : راهکار های Neurala برای هوشمندتر سازی درون ها طراحی شده است. کاربرد های آینده این فناوری شامل شناسایی زود هنگام علایم خوردگی در تجهیزات بزرگ همچون توربین های بادی و همچنین جلوگیری از شکار غیرقانونی فیل ها با تشخیص شکار از شکارچی، می شود.

شرکت Rethink Robotics

مکان : بوستون، ماساچوست

نحوه استفاده از هوش مصنوعی : این شرکت سازنده ی ربات های همکار است که می توانند همانند انسان در یک محیط با یکدیگر کار کنند. این ربات ها تنها نیازمند آموزش های ساده مانند نحوه جابجایی بازوهای ربات برای انجام عملیات های مورد نیاز هستند. به علاوه، ربات های Rethink به طور خودکار قادر به تنظیم میزان نیروی لازم برای انجام کارهای مختلف هستند، تا بدین ترتیب، محیط های امن تر و قابلیت های کاری وسیع تری را به وجود آورند.

اثرگذاری حرفه ای : مدل Sawyer  کمپانی Rethink توسط یک شرکت مبلمان و به منظور حفظ تقاضای تولید در طی ماه های پرمشغله مورد استفاده قرار گرفته است. ربات Sawyer قادر به آماده سازی موارد لازم جهت مونتاژ، انجام بررسی های مورد نیاز و همچنین تطبیق با تغییر در جریان کاری انسانی است.

شرکت Sea Machines

مکان : بوستون، ماساچوست

قایق Sea Machines با قابلیت هوش مصنوعی
قایق Sea Machines با قابلیت هوش مصنوعی

نحوه استفاده از هوش مصنوعی : این شرکت سازنده ی فناوری سیستم های خودمختار برای صنایع دریایی و زیردریایی است. فناوری این کمپانی ، ماشین آلات کشتی و وسایل آبی را جهت کنترل از راه دور و خودکار، به سنسور های ناوبری وصل می کند. این سیستم در حین انجام ماموریت های از راه دور یا وظایف معمول مسیریابی، به عنوان ثبت کننده ی داده ها عمل می کند.

اثرگذاری حرفه ای : کمپانی Sea Machines در حال حاضر مشغول آزمایش محصول جدیدی در ساحل ماساچوست است که برای مقاوم سازی کشتی ها به کار می رود. به علاوه، این شرکت در حال توسعه ی سیستم دستیار راننده ی پیشرفته ی خود است.

شرکت Veo Robotics

مکان : والتهام، ماساچوست

بازو رباتیک شرکت Voe Robotics
بازو رباتیک شرکت Voe Robotics

نحوه استفاده از هوش مصنوعی : این شرکت سازنده ی ربات های صنعتی با قابلیت سنجش سه بعدی، هوش مصنوعی و قابلیت های بینایی کامپیوتری است، که می توانند عملیات تولید را بهبود ببخشند. ربات ها در کنار انسان کار می کنند تا محیط کاری انعطاف پذیرتر و کارآمدتری به وجود آید.

اثرگذاری حرفه ای : ربات های صنعتی معمولاً به دلایل امنیتی از نیروی کار انسانی مجزا می شوند. اما ربات های Veo از سنسور های سه بعدی برای تشخیص اشیاء یا افراد نزدیک استفاده کرده و در صورت لزوم، عملیات خود را کُندتر و یا متوقف می سازند. از این ربات ها در خطوط مونتاژ خودرو برای انجام جابجایی های سنگین استفاده می شود، در عین حال که نیروی انسانی به انجام کار های ظریف تر و دقیق تر می پردازد.

شرکت Perceptive Automata

مکان : سامرویل، ماساچوست

خودرو خودمختار Perceptive Automata
خودرو خودمختار Perceptive Automata

نحوه استفاده از هوش مصنوعی : این شرکت از یادگیری ماشین برای کمک به خودرو های خودمختار در یکی از مهم ترین بخش های وظایف خود، یعنی پیش بینی رفتار انسان ، استفاده می کند. اکثر خودرو های خودمختار در رانندگی و به مقصد رساندن مسافر سیاست سختگیرانه ای را در پیش می گیرند، یعنی محافظه کارانه و حتی گاهی مخالف با رفتار انسان عمل می کنند. هوش مصنوعی Perceptive Automata به طور دائم در حال آموزش رفتار انسان به خودرو های خودمختار بوده و به خودرو ها نشان می دهد که چگونه باید در دنیای راننده های انسانی، به شیوه ای ایمن عمل کنند.

شرکت Piaggio Fast Forward

مکان : بوستون، ماساچوست

ربات های دستیار Piaggio Fast Forward
ربات های دستیار Piaggio Fast Forward

نحوه استفاده از هوش مصنوعی : ربات های هوش مصنوعی این شرکت همانند یک دستیار به شما کمک کنند. آیا فروشگاه شما بیش از حد شلوغ است؟ یا برای جابجایی تجهیزات کاری خود به کمک احتیاج دارید؟ ربات گیتا ( Gita ) با استفاده از هوش مصنوعی صاحب خود را دنبال کرده و همانند یک چرخ دستی همه کاره  عمل می کند.

شرکت UIPath

مکان : نیویورک

نرم افزار هوش مصنوعی Uipath
نرم افزار هوش مصنوعی Uipath

نحوه استفاده از هوش مصنوعی : این شرکت سازنده ی نرم افزار خودکار سازی فرایند های رباتیک است. با استفاده از این نرم افزار، هوش مصنوعی روی ربات ها نصب شده و به آن ها اجازه می دهد تا علاوه بر یادگیری در طول زمان، وظایف تکراری را با کارایی بیشتری انجام دهند. نرم افزار هوش مصنوعی Unicorn به ربات ها – از حوزه فروش تا بخش تولید – کمک می کند تا وظایف خود را با سرعت بیشتری در محیط های غیر قابل نظارت توسط انسان، انجام دهند.

شرکت Engineered Arts

مکان : کورنوال، انگلستان

ربات های انسان نما Engineered Arts
ربات های انسان نما Engineered Arts

نحوه استفاده از هوش مصنوعی : این شرکت سازنده ی ربات های انسان نما و شبه انسانی و همچنین یک مجموعه نرم افزار برای تنظیم و به کار انداختن این ربات ها است. شرکت Engineered Arts از شکل های مختلف هوش مصنوعی، نظیر شناسایی گفتار و بینایی ماشین برای کارهایی مثل شناسایی چهره یا شیء، در سخت افزار خود استفاده می کند.

اثرگذاری حرفه ای : این شرکت برای ساخت Ai-Da با پژوهشگران و متخصصات دانشگاه های آکسفورد و لیدز همکاری می کند. بد نیست بدانید Ai-Da یک ربات هنرمند است که از الگوریتم های هوش مصنوعی و بینایی ماشین برای نقاشی و طراحی استفاده می کند.

شرکت Cruise

مکان : سان فرانسیسکو، کالیفرنیا

خودرو خودمختار Cruise
خودرو خودمختار Cruise

نحوه استفاده از هوش مصنوعی : این شرکت، هوش مصنوعی را با یادگیری ماشین و رباتیک ترکیب کرده تا خط تولید خودرو های بدون راننده و خودمختار انحصاری خود را به وجود آورد. شرکت کروز از هوش مصنوعی در سراسر مراحل برنامه ریزی، شبیه سازی و همینطور زیرساخت خودرو ها استفاده کرده تا بدین وسیله، اطمینان حاصل کند که ربات ها قادر به مشاهده ی بلادرنگ جهان پیرامون و انجام واکنش های دقیق و ایمن هستند.

شرکت Hanson Robotics

مکان : هنگ کنگ

ربات هوش مصنوعی سوفیا Hanson Robotics
ربات هوش مصنوعی سوفیا Hanson Robotics

نحوه استفاده از هوش مصنوعی : هنسون رباتیک، یک شرکت رباتیک و هوش مصنوعی و سازنده ی ربات های شبه انسان است. این ربات ها علاوه بر ظاهر، از خصوصیات انسانی نظیر تماس چشم، شناسایی چهره، گفتمان و قابلیت حفظ مکالمات معمولی، برخوردار هستند. این ربات ها با استفاده از یک پوست نانوتکنولوژیکی خاص به نام Frubber می توانند حالت های با کیفیت و انسان گونه ای را به وجود آورند.

 اثرگذاری حرفه ای : کمپانی هنسون شهرت خود را به سبب ساخت ربات انسان نمای سخنگوی معروف به نام سوفیا، به دست آورده است. سوفیا بارها در اخبار مختلف، پنل های بحث و کنفرانس های فناوری به نمایش گذاشته شده است.

شرکت Brain Corp

مکان : سن دیگو، کالیفرنیا

ربات های دستیار Brain Corp
ربات های دستیار Brain Corp

نحوه استفاده از هوش مصنوعی : فناوری اختصاصی Brain Corp موجب انطباق پذیری و انعطاف پذیری ربات ها می شود، به طوری که آن ها می توانند در محیط های بدون ساختار نظیر انبارها و فروشگاه ها، به شیوه ای خودمختار حرکت کنند. این ربات ها همچنین از قابلیت های نگاشت، مسیریابی، تشخیص آنومالی های سطحی، اجتناب از موانع و ثبت داده های ابری برخوردار هستند.

 اثرگذاری حرفه ای : یکی از ربات های Brain Corp به نام EMMA ( مخفف Enabling Mobile Machine Automation به معنی امکان خودکارسازی ماشین سیار ) در فروشگاه های بزرگ والمارت جهت نظافت طبقات پس از ساعات کاری، مورد آزمایش قرار گرفته است.

شرکت Starship

مکان : سان فرانسیسکو، کالیفرنیا

ربات تحویل دهنده Starship
ربات تحویل دهنده Starship

نحوه استفاده از هوش مصنوعی : این شرکت سازنده ی ربات های خودمختاری است که در شعاع چهار مایلی به تحویل اجناس  کمک می کند. این ربات ها قادر به گرفتن اجناس و کالا های مختلف مثل خرید های روزانه، خوراک و اقلام خرده فروشی و تحویل آن ها به مشتریان است. ربات های استارشیپ برای انجام این کار از هوش مصنوعی برای حرکت در مسیر خود استفاده می کنند.

شرکت Cloudmines

مکان : سانتاکلارا، کالیفرنیا

نرم افزار هوش مصنوعی کنترل ربات Cloudmines
نرم افزار هوش مصنوعی کنترل ربات Cloudmines

نحوه استفاده از هوش مصنوعی : از آنجا که مغز رباتی انسان نما نیازمند ابعاد فیزیکی فراوانی است – بسیار بیشتر از مغز انسان معمولی – کمپانی Cloudmines به کاربران اجازه می دهد تا از طریق فضای ابری، ربات ها را به کار بیاندازند. بدین ترتیب، گوشی های موبایل در یک شبکه ی امن، همانند واحدهای کنترل ربات ( RCU ) ابری عمل می کنند.

 اثرگذاری حرفه ای : کمپانی CloudMinds سرویس های رباتی نظیر ربات های گشت هواپیما ( با قابلیت بینایی و حرکت ) و همینطور فناوری هوش مصنوعی مناسب برای ربات های کارخانه ای تک وظیفه ای را ارائه می دهد.

شرکت Vicarious

مکان : سان فرانسیسکو، کالیفرنیا

ربات های هوش مصنوعی خط تولید Vicarious
ربات های هوش مصنوعی خط تولید Vicarious

نحوه استفاده از هوش مصنوعی : این شرکت، سازنده ی ربات های هوشمند با معماری خاص جهت یادگیری و انطباق پذیری سریع تر است. این کمپانی قصد دارد تا با استفاده از الگوریتم هایی که مفاهیم انتزاعی را در طول تجارب حسی- حرکتی یاد می گیرند، هوشمندی در سطح انسان را به وجود آورد. 

 اثرگذاری حرفه ای : اولین موفقیت چشمگیر Vicarious زمانی به دست آمد که هوش مصنوعی این شرکت توانست از تست پاسخ دهی CAPTCHA عبور کند. این تست برای تشخیص کاربران رباتی از کاربران انسانی طراحی شده است. 

بیشتر بخوانید:

منبع Builtin

همچنین ببینید

گزارش دولت ایالات متحده : هوش مصنوعی یک تهدید بزرگ برای انسان است

گزارش دولت ایالات متحده : هوش مصنوعی یک تهدید بزرگ برای انسان است

از دولت ایالات متحده خواسته شده است که «سریع و قاطعانه» برای کاهش خطرات مهم …

یک نظر

  1. مقاله ی جذابی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *