ویروس کرونا هوش مصنوعی

استفاده از هوش مصنوعی ، علوم داده و فناوری برای مقابله با ویروس کرونا

از زمان اولین گزارش ابتلا به بیماری کروناویروس (COVID-19) در ووهان چین، این بیماری حداقل در ۱۰۰ کشور دیگر نیز گسترش یافته است. چین واکنش خود به ویروس را با تکیه بر بخش قدرتمند فناوری خود و به طور خاص هوش مصنوعی  ، علم داده و فناوری هایی برای ردیابی و مبارزه با این بیماری همه گیر نشان داد در حالی که رهبران فناوری های بزرگ از جمله Alibaba ، Baidu ، Huawei و شرکت های دیگر به کار گیری اقدامات بهداشتی در کمپانی خود را سرعت بخشیدند. در نتیجه ، استارت آپ های فعال در زمینه فناوری بطور کامل با پزشکان، دانشگاهیان و نهادهای دولتی در سراسر جهان در تعامل هستند تا بتوانند فناوری های مورد نیاز را برای آن ها فراهم کنند چرا که ویروس همچنان در بسیاری از کشورهای دیگر در حال گسترش است. در اینجا به ۱۰ روش از روش هایی که از هوش مصنوعی، علم داده و فناوری برای مدیریت و مبارزه با COVID-19 استفاده شده است اشاره می شود.

ویروس کرونا

۱- استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی، پیگیری و پیش بینی شیوع بیماری

هرچه بهتر بتوانیم ویروس را ردیابی کنیم، بهتر می توانیم با آن مبارزه کنیم. با تجزیه و تحلیل گزارش های خبری، سیستم عامل های رسانه های اجتماعی و اسناد دولتی، هوش مصنوعی می تواند نحوه کشف شیوع بیماری را بیاموزد. ردیابی خطرات بیماری های عفونی با استفاده از هوش مصنوعی دقیقاً خدماتی است که شرکت BlueDot در کانادا ارائه می دهد.  در حقیقت، فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی شرکت BlueDot چند روز قبل از اینکه مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها یا سازمان بهداشت جهانی هشدارهای عمومی خود را صادر کنند، درباره تهدید های ناشی از این بیماری هشدار داده بود.

۲- استفاده از هوش مصنوعی برای تشخیص ویروس

شرکت هوش مصنوعی Infervision یک راه حل مبتنی بر هوش مصنوعی راه اندازی کرد که به کارکنان فعال در خط مراقبت های بهداشتی کمک می کند تا این بیماری را بطور مؤثر تشخیص دهند و بر آن نظارت کنند. از بخش های تصویربرداری در مراکز درمانی با افزایش حجم کار ایجاد شده توسط ویروس ، مشغله ی زیادی پیدا کرده اند. این راهکار ، سرعت تشخیص عکس های سی تی اسکن را بهبود می بخشد. غول تجارت الکترونیکی چینی یعنی Alibaba نیز یک سیستم تشخیص هوش مصنوعی ساخته است که ادعا می کند می تواند تا میزان ۹۶٪ در تشخیص ویروس در عرض چند ثانیه دقیق عمل کند.

۳- پردازش پرونده های مراقبت های بهداشتی

نه تنها عملکرد های بالینی سیستم های مراقبت های بهداشتی سطح انتظار بالایی پیدا کرده اند بلکه بخش های تجاری و اداری نیز که با انبوهی از بیماران و مراجعان مواجه هستند نیز با سطح انتظار بالایی مواجه شده اند. پلتفرم های نرم افزاری مبتی بر بلاک چین ارائه شده توسط کمپانی  Ant Financial به سرعت بخشیدن به پردازش پرونده ها کمک می کند و میزان تعامل چهره به چهره بین بیماران و کارکنان بیمارستان را کاهش می دهد.

۴- تحویل تجهیزات پزشکی توسط پهباد ها

یکی از امن ترین و سریعترین راه برای ارسال تجهیزات پزشکی به محلی که باید طی شیوع بیماری آن تجهیزات به آنجا ارسال شوند، تحویل این تجهیزات توسط پهباد ها می باشد. Terra Drone از وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین خود برای انتقال نمونه های پزشکی و مواد مورد نیاز در دوران قرنطینه ای با حداقل خطر بین مرکز کنترل بیماری Xinchang County و بیمارستان استفاده می کند. هواپیما های بدون سرنشین همچنین برای گشت زنی در فضاهای عمومی، ردیابی موارد عدم رعایت موازین قرنطینه توسط افراد و همچنین برای تصویربرداری حرارتی استفاده می شوند.

۵- استفاده از ربات ها جهت استریلیزه کردن اماکن، تحویل غذا و مواد ضروری و انجام کارهای دیگر

ربات ها بر خلاف انسان ها مستعد ابتلا به ویروس نیستند، بنابراین آن ها برای انجام بسیاری از کارها نظیر تمیز کردن و استریلیزه کردن و تهیه غذا و دارو برای کاهش میزان تماس انسان به انسان به کار گرفته می شوند. روبات های UVD ساخت شرکت Blue Ocean Robotics از نور ماوراء بنفش برای از بین بردن باکتری ها و ویروس ها استفاده می کنند. در چین، شرکت Pudu Technology ربات های خود را که به طور معمول در صنعت پذیرایی در رستوران ها استفاده می شود، در بیش از ۴۰ بیمارستان در سراسر کشور مستقر کرد.

در کشور ما نیز، مهندسین توانمند و خلاق طرح ها و اختراعات جالب و کار آمدی در این زمینه داشته اند. در این بین، پروژه ی ربات ضد عفونی کننده که توسط مهندس علی رضا شاه کرمی طراحی و اجرا شده ، یکی از دست آورد هایی است که می تواند به حفظ نظافت اماکن کمک کند. در ادامه ویدیو این پروژه را می بینید :

۶- توسعه داروها

بخش یادگیری عمیق Google یعنی DeepMind از جدیدترین الگوریتم های هوش مصنوعی و قدرت محاسباتی خود برای شناسایی پروتئین هایی که ممکن است ویروس را معالجه کنن استفاده کرد و این یافته ها را منتشر کرد تا به دیگران در توسعه دارو ها و درمان این بیماری کمک کند. شرکت BenevolentAI از سیستم های هوش مصنوعی برای ساخت داروهایی استفاده می کند که می توانند با سخت ترین بیماری های جهان مبارزه کنند و اکنون به حمایت از تلاش ها برای درمان ویروس کرونا می پردازد. اولین بار این شرکت محصولات خود را بر روی درمان بیماری های عفونی متمرکز کرد. همچنین این شرکت طی چند هفته پس از شیوع بیماری، از قابلیت های پیش بینی کننده خود برای پیشنهاد داروهای موجود که ممکن است مفید باشند استفاده کرد.

۷- استفاده از پارچه های پیشرفته محافظت

شرکت هایی مانند استارتاپ Sonovia امیدوارند سیستم های مراقبت های بهداشتی و سایر افراد را با ماسک های صورت ساخته شده از پارچه ضد پاتوژن و ضد باکتریایی خود که به نانوذرات اکسید فلزی متکی است، ترکیب کنند.

۸- استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی افراد آلوده یا کسانی که دستور العمل های بهداشتی را رعایت نمی کنند.

علاوه بر استفاده های بحث برانگیز و جنجالی از هوش مصنوعی، سیستم نظارت پیشرفته چین از فناوری تشخیص چهره و نرم افزار تشخیص دمای SenseTime برای شناسایی افرادی که تب دارند و احتمال ابتلا به ویروس را دارند، استفاده می کند. فن آوری های مشابه همچون “کلاه ایمنی هوشمند” که توسط مقامات استان سیچوان برای شناسایی افراد دارای تب استفاده می شود. دولت چین همچنین یک سیستم نظارتی به نام کد بهداشت تهیه کرده است که از کلان داده ها برای شناسایی و ارزیابی خطر هر فرد بر اساس تاریخ سفر خود، میزان زمان گذرانده در نقاط پرخطر آلوده به ویروس و قرار گرفتن احتمالی در معرض افراد حامل ویروس استفاده می کند. به شهروندان کد رنگی (قرمز ، زرد یا سبز) اختصاص داده شده است که می توانند از طریق برنامه های محبوب WeChat یا Alipay به آن ها دسترسی داشته باشند تا مشخص شود که آیا باید در قرنطینه بمانند یا می توانند به بیرون از منزل بروند.

در ادامه، ویدیویی از استفاده از پهباد ها برای نظارت و مراقبت از سلامت عمومی در آمریکا را مشاهده می کنید :

۹- استفاده از ربات های چت برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات

Tencent با نرم افزار WeChat سیستمی ایجاد کرده که افراد می توانند از طریق آن به خدمات مشاوره بهداشتی رایگان آنلاین دسترسی پیدا کنند. چت بات ها همچنین ابزار ارتباطی اساسی برای ارائه دهندگان خدمات در صنعت مسافرتی و جهانگردی بوده است تا مسافران را در ارتباط با آخرین مراحل سفر و اختلالات سفر به روز نگه دارد.

۱۰- ابر رایانه هایی که روی واکسن ویروس کرونا کار می کنند

منابع محاسبات ابری و ابر رایانه های مختلفی از شرکت های بزرگ فناوری مانند Tencent ، DiDi و Huawei توسط محققان استفاده می شوند تا سریعاً پیشرفت یک درمان یا واکسن برای ویروس را ردیابی کنند. سرعتی که این سیستم ها می توانند با آن محاسبات را انجام دهند و راه حل های در قالب مدل را اجرا کنند بسیار سریع تر از پردازش توسط رایانه های استاندارد است.

در یک بیماری همه گیر جهانی مانند COVID-19 استفاده از فناوری ، هوش مصنوعی و علم داده برای کمک موثر به جوامع  برای مقابله با شیوع این بیماری ضروری است.

بیشتر بخوانید:

منبع Forbes

همچنین ببینید

هوش مصنوعی چگونه می‌تواند به رشد کسب‌ وکار شما در اقتصاد دیجیتال کمک کند

هوش مصنوعی چگونه می‌تواند به رشد کسب‌ وکار شما در اقتصاد دیجیتال کمک کند

هوش مصنوعی مولد نقطه محوری بعدی برای بهره وری و کارایی در سازمان ها است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *