سیر تکاملی دوربین های پلاک خوان ALPR در ایالات متحده

سیر تکاملی دوربین های پلاک خوان در ایالات متحده

در گذشته، پلیس برای نوشتن اعداد صحیح روی خودروی مظنون باید به شاهدان عینی یا حافظه خود متکی می بود. با توجه به اینکه حافظه انسان فرار بوده و ممکن است ضعیف عمل کند، نتایج بعضاً با خطا همراه می بود. امروزه اما فناوری مدرن ALPR و ابزارهای جستجوی آنلاین به هر کسی اجازه می‌دهد مالک خودرو را بصورت دقیق و خودکار جستجو و پیدا کند.

آیا می خواهید بفهمید چه کسی در حیاط شما زباله می ریزد؟ برای این کار نیز نرم افزارهایی وجود دارد! چیزی که در گذشته فقط با مشاهدات عینی امکان پذیر بود اما امروزه دوربین های مداربسته و ادغام آنها با نرم افزارهای کاربردی، هر چیزی را ممکن می سازد.

فناوری دوربین پلاک خوان از کجا استارت خورد؟

شعبه توسعه علمی پلیس بریتانیا توسعه فن آوری ALPR را در سال ۱۹۷۶ آغاز کرد. نمونه های اولیه تا سال ۱۹۷۹ کار می کردند و سیستم های آزمایشی در تونل دارتفورد و جاده A۱ راه اندازی شدند. اگرچه اولین دستگیری از طریق ردیابی در سال ۱۹۸۱ اتفاق افتاد، فن آوری ALPR تا دهه ۹۰ نتوانست آنچنان که باید و شاید مورد توجه قرار بگیرد.

دلیل آن به دلیل دوربین های گران قیمت و نبود نرم افزار دوربین قابل اعتماد بود. به طور خلاصه، محدودیت های فن آوری دهه ۱۹۸۰ رشد ثبت اطلاعات پلاک یک خودروی در حال حرکت را متوقف کرد.

پلاک خوان های خودکار امروزی

ALPR های امروزی سیستم های دوربین پرسرعتی هستند که توسط کامپیوتر کنترل می شوند . رایج ترین مکان های نصب ALPR ها عبارتند از :

  • تیرهای چراغ برق.
  • دکل های مخابراتی.
  • پل های هوایی بزرگراه ها.
  • تریلرهای متحرک.
  • ماشین گشت پلیس.

هنگامی که دوربین های ترافیکی وجود دارند، به احتمال زیاد یک یا چند دوربین پلاک خوان به نرم افزار ALPR متصل هستند. ALPR می‌تواند تمام شماره‌های پلاک خودرو را که دوربین های پلاک خوان مشاهده و ثبت می کنند را به همراه تاریخ، زمان و مکان دقیق ضبط کند. همچنین داده ها ممکن است علاوه بر تصویر پلاک خودرو، شامل تصاویر وسیله نقلیه، راننده و مسافران باشد که سپس در سرور مرکزی آپلود می شوند.

شرکت های فعال در حوزه پلاک خوان خودرو می گویند که پلیس می تواند از اطلاعات ذخیره شده برای تشخیص فعالیت مجرمانه یا رسیدگی به یک جرم استفاده کند. نهادهای انتظامی همچنین می توانند تصمیم بگیرند که دانسته های خود را با نهادهای دیگر مانند حوزه های قضایی پلیس یا حتی پلیس بین الملل به اشتراک بگذارند.

ALPR ها چگونه کار می کنند؟

پلاک خوان های خودکار دارای دو دسته ثابت و متحرک هستند.

دوربین های ثابت ALPR

این دوربین ها در مکان های ثابت مانند دکل های همراه، چراغ های راهنمایی، خروجی های آزادراه یا روی دروازه های ورودی شهر ها قرار دارند. دوربین های ثابت ALPR تنها خودروهای در حال حرکت را ثبت می کنند که از جلوی دید دوربین گذر می کنند. چندین دوربین نصب شده در طول یک خیابان می توانند امکان تشخیص جهت و سرعت حرکت یک خودرو را فراهم کنند.

با گذشت زمان، داده های ذخیره شده می توانند نشان دهند که یک پلاک خاص چند بار از یک مکان مشخص عبور می کند. سازمان ها از دوربین های ثابت ALPR که متصل به نرم افزار پلاک خوان هستند برای رصد سرعت، مدیریت ترافیک و ارزیابی پرداخت عوارض استفاده می کنند. گاهی اوقات، مقامات، دوربین های ثابت ALPR را جابجا می کنند و آن ها را بر روی ون های نظارتی پارک شده در نمایشگاه های اسلحه یا گردهمایی های سیاسی نصب می کنند.

ALPR های متحرک (Mobile ALPR cameras)

این سیستم های دوربین اغلب در خودروهای گشت پلیس یافت می شوند و به افسران اجازه می دهند تا داده ها را در حین رانندگی در اطراف شهر ثبت کنند. دوربین های پلاک خوان سیار نیز در ثبت پلاک خودروهای پارک شده موثر هستند. یک خودروی گشت مجهز به دوربین ALPR می تواند در عرض چند دقیقه صدها شماره پلاک خودرو را در یک پارکینگ عمومی ثبت کند.

پلاک خوان های خودکار نه تنها به سازمان های مجری قانون، بلکه به نهادهای خصوصی نیز کمک می کنند. پلیس شهرهای کوچک بهتر می تواند قوانین را اجرا کند و منطقه وسیع تری را پوشش دهد. شرکت‌های خصوصی و حتی انجمن‌های محلی نیز می‌توانند بر این پارامترها نظارت داشته باشند و “گیت های مجازی” ایجاد کنند.
با این حال، فناوری ALPR فاقد قوانین جهت کنترل است و بسیاری از مردم می ترسند که بدون نظارت مناسب، سوء استفاده صورت گیرد.

نگرانی های حریم خصوصی در رابطه با ALPR

از آنجایی که سیستم های ALPR برای عموم مردم در دسترس هستند، بسیاری از مردم نگرانی هایی را در مورد حریم خصوصی مطرح می کنند؛ اگرچه نظارت زیادی در مورد ALPR ها و اجرای قانون وجود دارد اما در مورد شهروندانی که به این فن آوری دسترسی دارند، موضوع متفاوتی است. همسران می توانند از یکدیگر جاسوسی کنند. یک یار و همراه سابق می تواند معشوق سابقش را تعقیب کند و غیره.

با این حال، اجرای قانون کاملا دور از دسترس نیست. داده های جمع آوری شده ALPR می توانند جزئیات دقیقی را در مورد زندگی یک راننده آشکار کنند. این اطلاعات حتی می تواند شامل فعالیت هایی باشد که توسط متمم اول قانون اساسی محافظت می شوند. برای مثال سازمان ها می توانند از فن آوری ALPR برای هدف قرار دادن رانندگانی که به مراکز مذهبی یا اعتراضات مراجعه می کنند، استفاده کنند.

وقتی از دید یک فرد معمولی به آن نگاه می کنید، سیستم دوربین پلاک خوان را یک ساز و کار جهت نظارت جمعی تصور می کنید. جالب است بدانید که مسئولان برای ردیابی میلیون ها نفر از پلاک خوان های اتوماتیک استفاده می کنند. نکته جالب در اینجا این است که اکثریت قریب به اتفاق افراد ردیابی شده شاید هیچگونه خلافی مرتکب نشده باشند لیکن سیستم های پلاک خوان خودرو ناگزیرند تا همه ی پلاک هایی که در دید دوربین ها هستند را ثبت و ضبط کند.

نظر شما در مورد ALPR چیست؟ فکر می کنید خوب است یا بد؟

منبع : photoenforced

همچنین ببینید

لبنان استفاده از پلاک خوان های خودکار را تایید کرد

لبنان استفاده از پلاک خوان های خودکار را تایید کرد

لبنان به تعدادی از شهرهای منطقه ملحق خواهد شد که از ALPRها استفاده می کنند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *