کدام شرکت ها روی متاورس کار می کنند

کدام شرکت ها که روی توسعه متاورس کار می کنند؟

پیشرفت فناوری، جهان را به جایگاه بی سابقه ای رسانده که ده سال پیش شاید حتی قابل پیش‌بینی هم نبوده. دنیای دیجیتال با سرعتی غیرقابل تصور در حال رشد است و برخی از بهترین تجربیات تاریخ بشر را به ارمغان می آورد. VR یا واقعیت مجازی یکی از این تجربه‌ های خارق‌العاده است که تجربه بصری ما را به سطح بالاتری می رساند.

صد ها شرکت در سراسر جهان در تلاش هستند تا متاورس را به واقعیت تبدیل کنند. بدون شک این فناوری یکی از مواردی است که برای استقرار کامل و دستیابی به افراد ، زمان و تلاش زیادی نیاز دارد، اما با پیشرفت های اخیر در فناوری، متاورس دیگر رویایی دور از دسترس نیست.

متاورس چیست؟

متاورس2

اصطلاح متاورس به یک محیط مجازی اشاره دارد که با کمک فناوری مجازی خاص ایجاد شده است که مردم می توانند در آن زندگی کنند. این محیط، شبیه یک فیلم علمی تخیلی است که به گونه ای ساخته می شوند تا زندگی انسان ها در دنیای مکانیزه فردا را نشان دهند و از طریق آن می توان به هر مکانی مانند کنسرت های مجازی با استفاده از وسایلی شبیه به بازی های ویدیویی دسترسی داشت.

با استفاده از متاورس، می توانید به جای تماشای لحظات، در آن ها زندگی کنید! همچنین متاورس به نوعی آینده اینترنت در نظر گرفته می شود. با این حال، این جهان اینترنتی با فضا های مجازی مرتبط خواهد شد و یک تجربه مجازی سه بعدی را همراه با گشت و گذار فراهم می کند. در حال حاضر غول های بزرگ فناوری، سرمایه گذاری هنگفتی را برای تحقق این فناوری انجام می دهند و هدفشان، زنده کردن دنیای مجازی است.

رمز ارزها، بازی هایی مانند Minecraft، کنفرانس های مجازی و غیره، نمونه ای از عناصر متاورس هستند. دنیای دیجیتال در حال گسترش به همراه فضای سایبری گسترده به زودی شاهد یک انقلاب تکنولوژیکی خواهد بود و غول های فناوری در حال رقابت برای ایجاد چیزی هستند که چند سال قبل غیرممکن به نظر می رسید. متاورس پایه این انقلاب را تشکیل خواهد داد تا واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را به سطح بعدی برساند.

شرکت هایی که به دنبال تحقق رویای متاورس هستند

شرکت بزرگ سازنده بازی Roblox در حال تطبیق و توسعه مفهوم متاورس است. این مفهوم در بازی های ویدیویی آن ها را به سطح بالاتری می برد. یکی دیگر از غول های فناوری شناخته شده در این مسابقه، شرکت NVIDIA است که فناوری omniverse را توسعه داده است. آن ها با افزودن میلیون‌ ها کاربر با استفاده از نرم‌افزار blender برای ایجاد تصاویر سه‌ بعدی، آن را «متاورس برای مهندسان» نامیدند.

فیسبوک نیز نام خود را به متا تغییر داد تا برای توسعه متاورس آماده شود. همچنین، فیسبوک اتحادیه اروپا را برای توسعه متاورس به جای تمرکز بر ایالات متحده انتخاب کرده است. این کار برای ایجاد اشتغال بیشتر در منطقه اروپا و حفظ حضور طولانی مدت در آن منطقه است. تیم سوئینی، مدیرعامل اپیک گیمز نیز گفته است که اینترنت دیگر کارایی لازم را ندارد و آن ها برنامه ای برای برطرف کردن مشکل آن دارند. رویای سوئینی برای تحقق متاورس پروژه ای طولانی با سرمایه گذاری ها و خرید های عظیم است.

همه ما ممکن است مارک زاکربرگ را در حال نمایش ربات های غول پیکر و سفر در زمان به رم باستان در مراسم تغییر نام شرکتش دیده باشیم تا هدف این برند را برای ایجاد یک متاورس اعلام کند. با این حال، شرکت‌های متعدد دیگری وجود دارند که در سکوت کار می‌کنند و به سمت همان هدف یعنی دستیابی به متاورس حرکت می‌کنند.

در اینجا ما تعدادی از شرکت هایی که رویای یکسانی برای توسعه متاورس دارند را بررسی می کنیم :

Roblox

Roblox Corporation، شرکت آمریکایی در حوزه بازی‌ های ویدئویی که بازی آن ها امسال به شکل عمومی عرضه شد، مفهوم متاورس را به عنوان مکانی تجسم می‌کند که «مردم می‌توانند در میلیون‌ها تجربه سه بعدی گرد هم آیند تا یاد بگیرند، کار کنند، بازی کنند، خلق و معاشرت کنند».

این شرکت بازی سازی مستقر در کالیفرنیا، قصد دارد به کاربران و توسعه دهندگان در راه هایی برای ایجاد دنیای دیجیتال کمک کند. بنیانگذار/مدیر عامل Roblox، دیوید بازوکی، همچنین اشاره کرده است که این شرکت مشتاقانه منتظر ایجاد تجارب خرید و کسب و کار آینده در این پلتفرم است که توسط ارز مجازی خود یعنی Robux انجام می‌گیرد.

دنیای مجازی متاورس Roblox

Microsoft

شرکت مایکروسافت نیز از دنیای متاورس فاصله زیادی ندارد. در واقع، ساتیا نادلا، مدیر عامل شرکت، قبلاً در طی تماسی به همین موضوع اشاره کرده بود، زمانی که گفت مایکروسافت قصد دارد با ساختن یک “متاورس سازمانی” دنیای فیزیکی و دیجیتال را به هم نزدیک کند.

مایکروسافت با داشتن آی پی های معروف Xbox و Minecraft حتی در دنیای بازی نیز یک بازیگر برجسته است و در آینده نیز شاهد پیشرفت هایی برای ارائه مفهوم متاورس در این زمینه خواهد بود. فیل اسپنسر، رئیس Xbox، حتی در مورد برنامه ریزی این شرکت برای ایجاد “یک ساختار متاورس یا واقعیت ترکیبی” صحبت کرده است.

جلسه های واقعیت مجازی مایکروسافت

Facebook

فیسبوک بازیگر برجسته‌ ای در حوزه متاورس است و در حال حاضر پس از تغییر نام اخیرش به Meta Platforms Inc در صدر خبرها قرار دارد. این غول رسانه‌های اجتماعی یکی از معتبرترین سرمایه‌گذاران در فضاهای واقعیت افزوده و مجازی است و در تلاش برای ساختن متاورس در محیط VR خود با نام Horizon بوده است که از طریق هدست های Quest که توسط این برند راه اندازی شده است قابل دسترسی است.

Nvidia

تولید کننده محبوب تراشه های کامپیوتری یعنی Nvidia پیش از این در ساخت پلتفرم Omniverse خود موفق بوده است، که می تواند برای اتصال جهان های سه بعدی به یک جهان مجازی مشترک استفاده شود. فناوری Omniverse برای پروژه‌هایی استفاده خواهد شد که می‌توانند شبیه‌ سازی‌هایی از ساختمان‌ها و کارخانه‌های فیزیکی که اینجا در دنیای واقعی وجود دارند، ایجاد کنند و به‌عنوان «بستری » که می‌توان بر روی آن متاورس ها را ساخت، به شمار خواهد رفت.

Unity

شرکت آمریکایی Unity Software Inc نرم افزار ساخت بازی های ویدیویی را در کارنامه خود دارد که برای پروژه‌های سه بعدی به شکل های سه بعدی، دو بعدی، واقعیت مجازی، و واقعیت افزوده، بسیار محبوب و مشهور است. صحبت‌ها حاکی از آن است که Unity همچنین به توانمندسازی کسب و کار ها و استارت آپ‌ها با ابزار ها و فناوری های پیشرفته برای ایجاد متاورس کمک می‌کند.

Snap

شرکت Snap، مالک اپلیکیشن اسنپ چت مدت‌هاست که به عنوان شرکت سازنده آواتارهای سفارشی و فیلتر های واقعیت افزوده برای پوشش ویژگی های ظاهری دیجیتال در دنیای واقعی، شناخته می‌شود. این شرکت در سال ۲۰۲۱ عینک های واقعیت افزوده خود که در دسترس توسعه دهندگان قرار داده تا تجربه ای جدید را به وسیله ی عینک های این شرکت ایجاد کنند.

عینک واقعیت مجازی snap متاورس

Tencent

به گزارش روزنامه South china، غول فناوری چینی یعنی Tencent که بزرگترین شرکت بازی های ویدیویی جهان از نظر درآمد است و همچنین به داشتن سهام در استودیو های بزرگ بازی سازی مانند Epic Games و Activision Blizzard مشهور است، تا کنون علائم تجاری بسیاری را در ارتباط با متاورس، برای سایت اجتماعی خود یعنی QQ ثبت کرده است.

Epic Games

پدیده بازی های ویدیویی در چند سال اخیر یعنی فورتنایت، از بازی‌های تیراندازی معمولی پیشی گرفته تا تجربیات اجتماعی مانند رویداد های آنلاین و کنسرت های موسیقی مجازی را برای کاربران خود به ارمغان بیاورد. با این که بازی های سرویس محور مانند این بازی معمولا به صورت رایگان عرضه می شوند، اما کاربران بسیاری در این پروژه ها برای پوشاندن لباس های مختلف به آواتار های خود، یا ساختن فضا های شخصی، هزینه می کنند. این شرکت همچنین صاحب موتور بازی عظیمی است که به نام Unreal شناخته می شود، که برای توسعه بازی ها و جلوه های بصری دیگر مانند جلوه های ویژه برنامه های تلویزیونی استفاده می شود.

تیم سوئینی، مدیر عامل Epic، که اتفاقاً منتقد سرسخت سایر پلتفرم‌های بزرگ مانند اپل و گوگل نیز هست، اظهار داشته که متاورس باید به عنوان یک فضای مشارکتی و مشترک شناخته شود.

Amazon

بزرگترین فروشنده خدمات ابری در جهان و مالک وب سایت تجارت الکترونیک Amazon.com ، از نظر ارائه خدمات رسانه ای خود روز به روز در حال توسعه و پیشرفت است. علاوه بر این، این شرکت همچنین به عنوان یک بازیگر بالقوه در حوزه ی متاورس دیده می شود.

به غیر از غول های فناوری اروپایی و آمریکایی، بسیاری از استارت آپ های هندی نیز برای دستیابی به متاورس در تلاش هستند. هند کاربران بسیار زیادی در زمینه خدمات آنلاین و بازی های ویدیویی دارد. به همین دلیل، مهندسان هندی نیز فعالانه در ایجاد و توسعه متاورس مشارکت می کنند. برخی از بازیگران کلیدی هند که برای رسیدن موفقیت پروژه های متاورس خود به سرعت در حال پیشرفت هستند عبارتند از:

Bolly Heroes

Bolly Heroes را می توان به عنوان یک دنیای موازی برای بالیوود توصیف کرد که با همکاری شرکت های تولید محتوا ، آهنگ سازی، برند ها، افراد مشهور، استودیو های بازی و شرکت های انیمیشن سازی ساخته شده است. شرکای Bolly Heroes در حال حاضر برای راه اندازی Bollyverse به عنوان نسخه ای محدود از پلتفرم مجموعه NFT ، که پیش ثبت نام آن از ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۱ آغاز شده است، یک قدم جلوتر رفته اند. با کمک این پلتفرم، کاربران اکنون می توانند یک «بالیورس» ایجاد کرده و در آن داستان‌ها و شخصیت های خودشان را طراحی کنند، بازی کرده و محتوا تولید کنند که در نتیجه ساخت فیلم‌ها، بازی‌ها، نمایش‌ها و انیمیشن‌های جامعه محور را تسهیل می‌کند.

OneRare

شرکت OneRare مستقر در دهلی نو که اخیراً در مارس ۲۰۲۱ تأسیس شده است، توانسته اولین بازی تجازی خود که به عنوان یک بازی متاورس غذایی در ۰xPolygon است را طراحی کند.

Loka

لوکا به عنوان اولین متاورس چند نفره طراحی شده بر اساس نقشه های سه بعدی شهرهای واقعی هند است که در آن بازیکنان می توانند در تجربیات زنده و همزمان با استفاده از اپلیکیشن های مورد علاقه خود شرکت کنند.

متاورس Loka

Cope.Studio

Cope.Studio که در نوامبر ۲۰۲۰ تأسیس شد، یک استودیوی متمرکز بر فناوری عمیق است که بر روی پلتفرمی برای ایجاد و رشد تکرارپذیری محصولات موفق، که حول سرمایه‌گذاری‌های اولیه می‌چرخد، توسعه یافته است. این شرکت تلاش می‌کند تا طراحی، پشتیبانی محصول و سرمایه را ترکیب کند تا ایده‌های نوآورانه‌ ای در مورد متاورس را برای شرکت ها ایجاد کند.

متاورس چه زمانی به طور کامل توسعه می یابد؟

متاورس3

اگر ما این مسئله را از چشم مهندسانی که در حال توسعه آن هستند ببینیم، متاورس مفهومی بسیار گسترده است. برای مردم عادی، احساس تجربه مجازی، یک تجربه روان و آسان خواهد بود. اما برای تیم در حال توسعه که بر روی آن کار می کنند، این چالشی است که خواب آن ها را ربوده است. مفهوم متاورس سال‌هاست که برنامه‌ریزی می‌شود و در نهایت، ما شاهد پیشرفت بسیار خوبی در این فرآیند هستیم. غول های فناوری اکنون مبالغ هنگفتی را در این پروژه سرمایه گذاری می کنند تا ارزش های شرکت خود را به سطوح بالاتری برسانند. مردم برای آزمایش این تجربه جدید هیجان زده هستند و بازار با تقاضا برای چنین فناوری های دیجیتالی در حال رشد است.

اولین ایده‌ها در مورد متاورس قبل از سال ۲۰۰۰ آشکار شد، اما این مفهوم در سال ۲۰۲۰ مورد توجه قرار گرفت. بسیاری از غول‌های فناوری ردپای خود را در توسعه متاورس خود  به جای گذاشته‌ اند. ایده های مختلف روند توسعه را متنوع می کند. اما برای اینکه متاورس به طور کامل کار کند و برای بخش بزرگی از جامعه مقرون به صرفه باشد، هنوز کمی فاصله دارند. اما با سرعتی که این شرکت ها در این مفهوم رشد می کنند، کار این آن ها به زودی متاورس را زنده خواهد کرد. بیماری همه گیری کرونا اهمیت دنیای مجازی و مهم بودن آن را در زندگی روزمره را به ما نشان داده است. اکنون ایده متاورس ممکن است به دلیل این فشار تقویت شده باشد و به واقعیت پیوستن آن نزدیک‌ تر و نزدیک‌ تر می‌شود.

مزایای متاورس

متاورس به طور کلی یک مفهوم بسیار آینده نگرانه است و مزایای زیادی دارد. با ورود فناوری متاورس، استاندارد های زندگی مجازی بهبود می یابد و امکان ادغام پلتفرم های دیجیتال در یک بخش واحد وجود خواهد داشت. متخصصان پزشکی اکنون می توانند بیماری هایی را که به دلیل فناوری متاورس به راحتی در مراحل اولیه قابل تشخیص هستند، درمان کنند. فروشندگان خرده فروشی قادر خواهند بود از طریق این فناوری محصولات را به مشتریان نمایش دهند. متنوع ترین استفاده از این فناوری در دنیای بازی ها است که از طریق متاورس واقعی تر احساس می شود. همچنین، تجربه سفر از طریق این فناوری بهتر می شود و به کاربران امکان می دهد از طریق متاورس به مکان های خارجی سفر کنند. جدای از اینها، مزایای بسیار دیگری نیز وجود دارد و با گذشت زمان ظاهر خواهد شد.

جمع بندی

متاورس دیگر یک رویا نیست، اکنون در حال تحقق است و دنیای واقعی ما در روزهای آینده به واسطه این فناوری مجازی‌تر می‌شود. با گذشت زمان، واقعیت مجازی توسعه می یابد و تجربیات ما را به سطح جدیدی می برد. بسیاری از افراد از طریق این فناوری شغلی پیدا خواهند کرد و میلیون ها نفر شگفتی های فناوری جدیدی را تجربه خواهند کرد. هر فناوری نکات منفی و مثبت خود را دارد و در مورد متاورس، وقتی به واقعیت بدل شد می توانیک متوجه شوید آن ها شویم.

بیشتر بخوانید:

منبع Startup Talky

همچنین ببینید

استفاده از هوش مصنوعی مولد برای بهبود تست نرم‌افزار

هوش مصنوعی مولد به دلیل توانایی خود در ایجاد متن و تصاویر بسیار مورد توجه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *