آنالیز ورزشی با هوش مصنوعی

استفاده از آنالیز ورزشی برای دستیابی به بهترین نتایج

آنالیز (تجزیه و تحلیل) داده های ورزشی با هوش مصنوعی زمانی موضوعی فرعی بود اما اکنون در بخش های مختلفی از تصمیم گیری مربیان گرفته تا شبیه ساز های ورزشی اهمیت بالایی پیدا کرده است.

هرکسی که به هر طریقی با ورزش های حرفه ای در ارتباط باشد کاملاً آگاه است که داده ها و آمار نقش بزرگی در این صنعت بازی می کنند. از داده های تاریخی و ثبت نتایج بازی ها گرفته تا پیش بینی عملکرد الگوریتمی و آمار بازیکنان بسیار خاص، می توان داده های کلان را با ارزش ترین بازیگر صنعت ورزش دانست.

داده ها به تیم ها و سازمان ها اجازه می‌دهند تا عملکرد تیم، بازیکنان و… را ردیابی کنند، پیش‌بینی کنند و تصمیمات هوشمندانه‌تری در این زمینه بگیرند. آیا می خواهید بفهمید کدام استراتژی برای بازی در نیمه دوم یک بازی فوتبال بهتر است؟ آنالیز ها را بررسی کنید. آیا نمی دانید کدام یک از بازیکنان شما در بازی بسکتبال برای زدن ضربه مناسب تر است؟ آنالیز ها را بررسی کنید. ممکن است بازیکنان یک تیم در هر صورت برنده بازی باشند، اما داده‌ها به مربیان اجازه می‌دهد تا آن ها را برای دستیابی به نتیجه بهتر در بهترین موقعیت قرار دهند.

اما آنالیز داده های ورزشی یعنی چه؟

آنالیز داده های ورزشی، فرایندی است که طی آن داده های آماری تبدیل به یک مدل ریاضی می شود تا بتواند بهترین نتیجه یا روش را پیشبینی کند. مربیان برای تحت نظر گرفتن رقبا و ارائه بهترین بازی از اطلاعات تحلیلی استفاده می کنند. همچنین آنالیز داده های ورزشی در خارج از میدان مسابقه نیز نقش مهمی را ایفا می کنند. این اطلاعات به طرفداران کمک می کند تا بهترین نتایج را در شرط بندی (استغفرالله) و شبیه ساز بازی های ورزشی داشته باشند.

آنالیز ورزشی راه خود را به نحوه تعامل طرفداران با ورزش مورد علاقه خود نیز باز کرده است. خارج از زمین، تحلیلگران، مفسران و هواداران دائماً از داده ها استفاده می کنند؛ چه برای ارائه توضیحات بازی ها، بحث در مورد پیش بینی ها یا تصمیمات قدرتمند در لیگ های شبیه سازی.

در گذشته تحلیلگران داده ارتباط زیادی با مربیان و مدیران نداشتند. اما امروزه، حضور تحلیلگران داده در میان کارکنان ورزشی رایج شده است. از آنجایی که ورزشکاران و مدیران به دنبال مزیت های آماری هستند، نقش آنالیز ورزشی در حال رشد است.

ظهور آنالیز داده های ورزشی

ورزش و داده ها همیشه دست به دست هم داده اند. روزنامه‌ها نتایج بازی ها را منتشر می‌کنند، کارت‌های بیسبال آمار حرفه‌ای بازیکنان را نشان می‌دهند و گویندگان رادیو مدت‌هاست که از داده‌ها برای ارائه متن تفاسیر خود استفاده می‌کنند، مثلاً این که هر بازیکن به طور متوسط چقدر در طول بازی ها می دود.

مدیران و مربیان مدت‌هاست که بازیکنان را بر اساس ترکیبی از آمار ارزیابی می‌کنند – چیزهایی مانند امتیازات، میانگین ضربه زدن یا توپ ها پرتاب شده (بسته به ورزش مورد نظر) – و حس ذهنی یا احساسی مانند “این بازیکن آماده جهش و ترقی است”. اما فراتر از این آمارهای سطحی، مربیان و ورزشکاران به طور کلی اقدام به به آنالیز داده های عمیق تری می کنند.

با این حال، آماردانان اولیه مانند بیل جیمز، در دهه ۱۹۸۰ شروع به به چالش کشیدن این فرضیات ذهنی با داده ها کردند. جیمز یک سیستم ریاضی برای ارزیابی بازیکنان بیسبال به نام Sabermetrics ارائه کرد که در کتابی با عنوان Bill James Baseball Abstract برای عموم منتشر شد. در آن، او معادلاتی مانند «دوندگی های ایجاد شده» ایجاد کرد که در آمار تهاجمی یک تیم بیسبال برای پیش‌بینی تعداد امتیازهای احتمالی آن ها در نظر گرفته می شد. به گفته انجمن تحقیقات بیسبال آمریکا، این اولین تلاش او برای ارائه روشی مختص آنالیز عینی بازیکنان و کمک به مدیران کل برای بهینه سازی تیم هایشان بود.

آنالیز ورزشی تا سال ۲۰۰۲، زمانی که بیلی بین، مدیر ورزشی اهل ایالت اوکلند برای گرد هم آوری تیمی از بازیکنان کمتر شناخته شده از آن استفاده کرد که تا برد عنوان قهرمانی جهان نیز پیش رفتند، مطرح نشده بود. استراتژی او برای بهینه سازی یک تیم از طریق آنالیز آماری به “مانی بال” (فیلمی نیز به همین نام با بازی برد پیت ساخته شده است)معروف شد و به سرعت به روشی که سایر تیم ها نیز به آن روش عمل کردند تبدیل شد.

از آن زمان، هر ورزش بزرگ تکامل تحلیلی خود را داشته است و تیم‌ها دانشمندان داده را استخدام می‌کنند و به دنبال راه‌هایی برای آنالیز عینی بازیکنان و کسب برتری آماری هستند. به عنوان مثال، تیم‌های بسکتبال در حال حاضر حملات خود را برای سه امتیاز و لی آپ بهینه می‌کنند، زیرا آنالیز نمودار شوت نشان می‌دهد که آن ها کارآمدترین ضربات در بازی هستند.

بر اساس گزارش سال ۲۰۲۱ از Research and Markets، انتظار می رود ارزش صنعت جهانی آنالیز ورزشی تا سال ۲۰۲۸ به ۳٫۴ میلیارد دلار برسد.

نرم افزار های ردیابی و یادگیری ماشین، آنالیز ورزشی را به سطح بالاتری رسانده است. شرکت‌هایی مانند Genius Sports می‌توانند اطلاعات آماری را از طریق فیلم‌های ویدئویی ایجاد کنند تا به مربیان کمک کنند تا تماس‌های خود با بازیکنان را در حین بازی ها بهینه کنند یا نکات لازم جهت یادآوری به بازیکنان پس از بازی را تهیه کنند. برخی دیگر از دوربین ها و نرم افزارهای یادگیری ماشین برای ردیابی مواردی مانند سرعت توپ، سرعت چرخش و حرکت بازیکن استفاده می شوند که به طور منظم هم در پخش بازی ها و هم در تصمیمات تیم ها نقش دارد. به عنوان مثال، بازیکنان بیسبال به طور مرتب از تبلت ها برای بررسی داده ها مانند نحوه توزیع و گردش توپ در زمین برای انجام تغییرات در اواسط بازی استفاده می کنند.

آنالیز همچنین نحوه پیگیری ورزش ها توسط هوادارن را تغییر داده است. طرفداران می توانند برای پوشش خبری ورزشی مبتنی بر داده و اطلاع از شانس تیم مورد علاقه خود برای کسب عنوان قهرمانی به وب سایت هایی مانند FiveThirtyEight مراجعه کنند. گویندگان پخش زنده تلوزیونی به طور منظم سرعت فرار بازیکن را در فوتبال یا زاویه پرتاب توپ در بیسبال را اعلام می کنند. این اقدام حتی یک عنصر اصلی در معرفی بهترین بازیکنان در ورزش های فانتزی و شبیه ساز ها است.

می توان گفت که آنالیز ورزشی مدت زیادی روی نیمکت ذخیره ها در انتظار بوده تا به یک نقش اصلی در بازی ها تبدیل شود و اکنون به نظر نمی رسد که این جایگاه را به زودی از دست بدهد.

در زیر تعدادی از شرکت‌هایی که موجب رونق آنالیز ورزشی شده اند معرفی شده است.

شرکت های آنالیز داده های ورزشی

کمپانی Trace

تجزیه تحلیل ورزشی

مکان : آستین، تگزاس

حیطه کاری : تجزیه و قسمت بندی فیلم مسابقه برای آنالیز می تواند خسته کننده و وقت گیر باشد. Trace تلاش می کند تا با ارائه تجهیزات ضبط و سیستم هوش مصنوعی که فیلم بازی را برای آن ها آنالیز می کند، این مشکل را برای مربیان فوتبال حل کند. بازیکنان از یک دستگاه ردیابی به نام Tracer استفاده می کنند  که دوربین مخصوص طراحی شده آن بازی را ضبط می کند. سپس ربات هوش مصنوعی آن فیلم را می گیرد و مهم ترین لحظات یک بازی را به هم می چسباند؛ از شوت به سمت دروازه گرفته تا ضعف های دفاعی و موارد دیگر.

تأثیر در صنعت : هدف فناوری Trace این است که به مربیان و بازیکنان فوتبال کمک کند تا بینش بیشتری از فیلم بازی ها به دست آورند. علاوه بر کنار هم گذاشتن کلیپ‌ها، این نرم‌افزار معیارهای عملکرد و یک نقشه گرمای میدانی(هیت مپ) را نیز ارائه می‌کند که مربیان می‌توانند از آن برای بهینه‌سازی استراتژی برای بازی‌های آینده استفاده کنند.

کمپانی Genius Sport

تجزیه و تحلیل ورزشی2

مکان : لندن، انگلستان

حیطه کاری : Genius Sports ابزارهایی مانند پلتفرم LiveStats را ارائه می دهد که ردیابی آمار در طول بازی و آنالیز آن ها را برای بینش هر چه بیشتر برای مربیان و گزارشگران تلوزیونی آسان تر می کند. مربیان می توانند در طول بازی به داده ها دسترسی داشته باشند تا تصمیمات مربیگری خود را به اطلاع بازیکنان برسانند، یا بر روی یک بازی خاص یا مجموعه داده برای اطلاع رسانی جلسات آموزشی تمرکز کنند.

تأثیر در صنعت : Genius Sport با چندین سازمان ورزشی بزرگ از جمله NCAA، MLB، NFL و لیگ برتر همکاری دارد. علاوه بر ارائه آنالیز آماری برای مربیان، امتیازات آنلاین و داده های پخش زنده مسابقات را نیز ارائه می کند که هدف آن افزایش تعامل طرفداران است.

کمپانی Hudl

تجزیه و تحلیل ورزشی3

مکان : لینکلن، نبراسکا

حیطه کاری : Hudl ترکیبی از دوربین های هوشمند، برنامه های دسکتاپ و نرم افزار ردیابی ویدیو را ارائه می دهد تا به مربیان در بیش از ۳۰ ورزش کمک کند تا بینش هایی را از فیلم بازی ها دریافت کنند. در مجموعه ابزارهای ارائه شده، مربیان می توانند گردش کار خود را برای ایجاد آنالیز سفارشی ایجاد کنند، و همچنین گزارش های جستجو را مستقیماً در فیلم بازی حریفان خود ادغام کنند. Hudl همچنین پشتیبانی تحلیلی را برای کمک به مربیان در جذب و مذاکره با ورزشکاران ارائه می دهد.

تأثیر در صنعت : نرم افزار Hudl هم توسط مربیان دبیرستان و هم در سطح دانشگاهی و حرفه ای استفاده می شود. به گفته وب سایت آن ها، نرم افزار Hudl به بیش از ۱۸۰۰۰۰ تیم کمک می کند تا فیلم بازی را تجزیه کنند و آنالیز آماری تولید کنند که می توانند از آن برای بهبود عملکرد تیم خود استفاده کنند.

کمپانی WHOOP

تجزیه و تحلیل ورزشی4

مکان : بوستون، ماساچوست

حیطه کاری : در حالی که برخی از شرکت های آنالیز ورزشی بر عملکرد درون بازی تمرکز می کنند، WHOOP یک دستگاه پوشیدنی ارائه می دهد که معیارهای فیزیکی ورزشکار مانند ضربان قلب، استراحت، چرخه خواب و تعداد تنفس بازیکن را ردیابی می کند. هدف این دستگاه کمک به ورزشکاران برای درک بهتر زمانی است که باید تمرینات خود را با فشار بیشتری ادامه دهند و چه زمانی استراحت کنند، و همچنین مطمئن شوند که اقدامات لازم را برای استفاده حداکثری از بدن خود انجام می دهند.

تأثیر در صنعت : WHOOP به ورزشکاران این امکان را می دهد که تمرینات خود را با دقت آماری مشابه بازی هایشان انجام دهند. طبق وب سایت این شرکت، ورزشکاران حرفه ای مانند گبی توماس دونده المپیک، نلی کوردا گلف باز المپیکی و نیک واتنی گلف باز PGA از جمله کاربران این شرکت هستند.

کمپانی Stats Perform

تجزیه و تحلیل ورزشی5

مکان : شیکاگو، ایلینوی

حیطه کاری : Stats Perform با پوشش بیش از ۴۵ ورزش و ۶۰۰ لیگ در سطح جهان، حجم عظیمی از داده های ورزشی را ارائه می دهد و آماری را برای ارائه دهندگان سرگرمی های ورزشی برجسته مانند ESPN، Yahoo و Sports Illustrated ارائه می دهد. فید های داده این شرکت همه چیز را از قبل از بازی و از داده های پیش بینی کننده گرفته تا داده های درون بازی و پیش بینی های فردی بازیکن را ارائه می دهد.

تأثیر در صنعت : Stats Perform فرصت ها و اکتشافات جدیدی را برای تحلیلگران، طرفداران و علاقه مندان به ورزش های فانتزی در هر ورزشی که پوشش می دهد، از فوتبال کالج گرفته تا راگبی حرفه ای، فراهم می کند.

کمپانی NumberFire

تجزیه تحلیل ورزشی6

مکان : نیویورک، نیویورک

حیطه کاری : NumberFire یک شرکت آنالیز ورزشی است که به طرفداران کمک می کند تا عملکرد ورزشکاران و تیم های فردی را آنالیز و پیش بینی کنند. این شرکت که توسط Fanduel در سال ۲۰۱۵ خریداری شد، بینش هایی را از انواع مختلف داده های بدون ساختار برای تیم ها و لیگ ها، از جمله NFL، MLB، NHL و NBA استخراج می کند. NumberFire از منابع داده های عمومی و الگوریتم های مدل سازی پیش بینی برای ارائه پیش بینی هایی استفاده می کند که توسط طرفداران ورزش های فانتزی استفاده می شود.

تأثیر در صنعت : NumberFire ادعا می کند که با استفاده از پیش بینی های خود، بازیکنان ورزش های فانتزی ۳۰ درصد شانس بیشتری برای بردن بازی ها در لیگ های خود دارند.

کمپانی Chyron Hego

تجزیه و تحلیل ورزشی7

مکان : ملویل، نیویورک

حیطه کاری : ChyronHego تجسم داده ها را در زمان واقعی ارائه می دهد و تصاویر گرافیکی پخش زنده را برای پوشش زنده تلویزیونی، اخبار و ورزشی ارائه می دهد. این شرکت با مجموعه ای از محصولات و خدمات، راه حل های Player Tracking را ارائه می دهد که از روش های نوری، GPS و فرکانس رادیویی برای جمع آوری داده ها استفاده می کند. سیستم ردیابی نوری این شرکت، TRACAB، از دوربین‌ها برای ردیابی بازیکنان و موقعیت توپ در بیش از ۳۰۰ استادیوم استفاده می‌کند و سالانه داده‌های زنده از ۴۵۰۰ بازی را ضبط می‌کند.

تأثیر در صنعت : TRACAB که در تمام پارک‌ها و استادیوم‌های MLB (لیگ ملی بیسبال) مستقر شده است، می‌تواند با نرخ داده ۲۵ نقطه در ثانیه ردیابی کند و اطلاعات بازی ها، تجسم‌های گرافیکی و سایر تحلیل‌ها را برای مربیان، تحلیلگران و مفسران فراهم کند. فناوری این شرکت به قدرتمند کردن پلتفرم محبوب Statcast لیگ بیسبال آمریکا یعنی MLB کمک می کند.

کمپانی Elias Sport Bureau

تجزیه و تحلیل ورزشی8

مکان : نیویورک، نیویورک

حیطه کاری : Elias Sports Bureau آمار ورزشی و داده های تاریخی را در ایالات متحده و کانادا ارائه می دهد. مشتریان این شرکت عبارتند از ESPN، Turner Sports، Comcast SportsNet و NFL Network.

تأثیر در صنعت : این شرکت که بیش از یک قرن پیش تأسیس شد، شروع به فروش کارت امتیازی و داده های بیسبال به طرفداران کرده است. امروزه، الیاس به عنوان آمارگیر رسمی برای MLB، NFL، NBA، NHL، WNBA و MLS به کار گرفته می شود.

کمپانی Truemedia Network

تجزیه و تحلیل ورزشی9

مکان : بوستون، ماساچوست

حیطه کاری : TruMedia راه حل های ذخیره سازی داده های ورزشی و آنالیز را برای تیم های حرفه ای و رسانه های ورزشی ارائه می دهد. TruMedia که عمدتاً در بیسبال، فوتبال آمریکایی، فوتبال و کریکت کار فعالیت می کند، تعامل با داده ها را افزایش می دهد و راه حل هایی مانند گرافیک های تعاملی ارائه می دهد که به داده ها یک مزیت بصری می بخشد.

تأثیر در صنعت : داده‌های TruMedia به تحلیلگران و مفسران ورزشی کمک می‌کند تا توضیحات و تفکیک‌ها را از طریق گرافیک‌هایی مانند نقشه‌های حرارتی که داده‌های قرارگیری زمین بصری را نمایش می‌دهند، افزایش دهند.

بیشتر بخوانید:

منبعbuiltin.com

همچنین ببینید

به گفته کارشناسان، با پیشرفت ابزارهای هوش مصنوعی، نژادپرستی آنها نیز بیشتر می شود

به گفته کارشناسان، با پیشرفت ابزارهای هوش مصنوعی، نژادپرستی آنها نیز بیشتر می شود!

گزارش کارشناسان نشان می دهد که ChatGPT و Gemini علیه کسانی که به زبان انگلیسی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *