ورزش

کاربرد های فناوری هوش مصنوعی در ورزش و رویدادهای ورزشی

رویدادهای ورزشی میلیون ها انسان را در سراسر جهان مجذوب میکنند، خواه یکی از مسابقات گرند اسلم باشد، یا این که لیگ قهرمانان اروپا و المپیک باشد. اما در پشت صحنه، عواملی هستند که این رویدادهای ورزشی را جذابتر و هوشمند تر می کند. فناوری در صدر این عوامل قرار دارد.

در حقیقت، دنیای ورزش امروز با کنار هم قرار دادن استعداد طبیعی ورزشکاران، تجزیه و تحلیل های دقیق و به کار گرفتن هوش مصنوعی (AI)، به این درجه از هوشمندی از لحاظ تکنولوژیکی دست یافته است. دو مورد آخر (تجزیه و تحلیل ها و به کار گیری فناوری هوش مصنوعی) نیز با موفقیت برای تقویت تصمیم گیری و به دست آوردن مزیت رقابتی نسبت به رقبا مورد استفاده قرار گرفته اند.

در این نوشته، موارد مختلف استفاده از هوش مصنوعی در ورزش، از جمله گزارش لحظه به لحظه بازی، مربیگری روباتیک و روزنامه نگاری مورد بحث قرار خواهد گرفت.

هوش مصنوعی: متخصص امور آماری

هوش مصنوعی قادر است در ترکیب با سیستم های سنسور عملکرد بازیکنان را تجزیه و تحلیل کند و آمار دقیق مسابقه از جمله مواردی چون امتیاز، سرعت، مسافت طی شده، قدرت، درصد مالکیت و موارد دیگر – بسته به نوع ورزش.را به صورت لحظه به لحظه گزارش دهد. یک مثال قابل توجه Hawk-Eye ، یک فناوری پیشرفته پردازش بصری که همراه با پخش ویدئویی هوشمند و یک پلتفرم گرافیکی خلاق می باشد. این ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی توپ ها را با دقت میلی متری ردیابی می کند و در بسیاری از ورزش ها از جمله تنیس ، فوتبال ، بیس بال و اسنوکر مورد استفاده قرار میگیرد.

در بعضی از رویدادهای ورزشی از این فناوری برای این که مسابقات عادلانه تر، ایمن تر و هوشمندتر برگزار شوند، استفاده می شود. به عنوان مثال ، در تنیس و والیبال ، بازیکنان و مربیان حق دارند اگر نسبت به تصمیمات داوران مردد باشند، به طور رسمی درخواست استفاده از سیستم (ویدئو چک) را بکنند.

در اسنوکر، نرم افزار Hawk-Eye با هدف سرگرم کردن مخاطبان و همچنین برخوردار بودن از جنبه آموزشی اقدام به نشان دادن عکس های متحرک، زاویه ها و توپ های احتمالی ، فاصله گلدان ها یا مسیر های احتمالی توپ میکند.

اسنوکر و هوش مصنوعی

در تنیس، هوش مصنوعی حتی فراتر از این رفته و به سیستم های سنسور در ارائه داده هایی از قبیل سرعت و جهت سرویس، محل قرار گرفتن توپ، نقاط امتیازی زمین، سرعت توپ و سرعت چرخش آن، ارتفاع توپ و موارد دیگر کمک می کند.

تنیس و هوش مصنوعی

هوش مصنوعی: دستیار هوشمند مربی

دانشگاه آکسفورد و Deloitte آینده ای روشن را برای ربات ها در حرفه های مختلف پیش بینی می کنند. طبق سیستم آنها که قادر به ارزیابی ریسک های اتوماسیونی هر شغل می باشد، مربیان بعید است که در دو دهه آینده توسط روبات ها جایگزین شوند، اگرچه در مقایسه با سایر مشاغل، درصد این احتمال بسیار بالا است.

هوش مصنوعی ممکن است بدل به یک دستیار مربی حرفه ای شود. با اتکا به تجزیه و تحلیل داده ها، مدیران و مربیان می توانند شانس برنده شدن تیم های خود را افزایش دهند. آنها قادر به ردیابی ورزشکاران هم در داخل و هم در خارج از زمین و ایجاد بانک اطلاعاتی مرتبط با تمام اطلاعات مربوط به بازیکنان از جمله شرایط فعلیشان، نقاط قوت و ضعف، پویایی میدانی و موارد دیگر در یک پایگاه داده خواهند بود. تجزیه و تحلیل این اطلاعات به بهبود تصمیم گیری در تیم کمک می کند.

فراتر از آن مربیان می توانند از ماشینی که میتواند رقبا را آنالیز کند بهره مند شوند. داده های به دست آمده ممکن است نقش مهمی در تغییر تاکتیک و استراتژی تیم در مسابقات بعدی داشته باشند.

هوش مصنوعی -دستیار مربی

مذاکرات بین باشگاه ها و بازیکنان در ورزش نیز دیجیتالی می شود. ارائه دهندگان راه حل های اطلاعاتی شخصی سازی شده، راه های زیادی را برای بهبود تلاش های بازاریابی ارائه می دهند. به عنوان مثال، پلتفرم Wyscout کلیه اطلاعات مربوطه در این زمینه را برای باشگاه ها ارائه می دهد و به باشگاه های معروف فوتبال مانند رئال مادرید و یوونتوس کمک می کند تا در حوزه خرید بازیکن و موارد دیگر تصمیمات بهتری اتخاذ کنند.

باشگاه منچستر سیتی نیز به نوبه خود رویکردهای خاص خود را در زمینه نقل و انتقالات و بازاریابی دارد. علی رغم اینکه ابزارهای هوش مصنوعی در بسیاری از ورزش ها (بسکتبال ، کریکت ، بیس بال ، اسب سواری و …) رواج یافته است، فوتبال و راگبی از نظر جمع آوری و پردازش داده های مربیان در این زمینه پیشتاز هستند.

هوش مصنوعی: خبرنگاری که هرگز نمیخوابد

طبق تحقیقات مربوطه به اتوماسیون شغلی دانشگاه آکسفورد، احتمال این که ربات ها جایگزین خبرنگاران شوند در دو دهه آینده فقط ۸٪ است. اما ممکن است بنا به دلایلی که در ادامه ذکر خواهد شد هر لحظه اوضاع تغییر کند.

در سال ۲۰۱۵ ،شرکت Automated Insights، یک شرکت نرم افزاری آمریکایی، با راه حل جدید خود، Wordsmithپا به دنیای فناوری گذاشت. این سیستم هوش مصنوعی داده های زیادی را پردازش می کند، تجزیه و تحلیل کمی داده ها را انجام می دهد و از قوانین نگارشی همچون سبک و دستور زبان برای ایجاد داستان های خبری استفاده می کند. مشتریان عمده این شرکت خبرگزاری  Associated Press  و Yahoo هستند. که به طور مؤثر این راه حل را برای نوشتن خلاصه سریع از رویدادهای ورزشی و بدون مداخلات انسانی پیاده سازی می کنند.

خبرگزاری Associated press

این خبرگزاری غیردولتی مطمئن است که هوش مصنوعی ارزش خود را اثبات کرده است و اصطلاح “روزنامه نویسی روباتیک” را به این سبک از روزنامه نگاری می دهد. این خبرگزاری قبلاً از این فناوری برای گسترش پوشش خبری خود از لیگ بسکتبال استفاده کرده است. Wordsmith از داده های مربوطه تهیه شده توسط رسانه لیگ بسکتبال استفاده می کند و سپس آمار خام را به اطلاعات پردازش شده تبدیل می کند.

 

Yahoo

این ارائه دهنده خدمات وب کاربرد دیگری برای Wordsmith در ورزش پیدا کرده است. Yahoo در چارچوب لیگ فوتبال فانتزی خود از بینش اتوماتیک استفاده می کند. آنها داده های فوتبال فانتزی را تفسیر میکنند، به صورت پیش نمایش برای کاربر در می آورند و تجزیه و تحلیل میکنند و به هر بازیکن فانتزی اجازه می دهند تیم خود را بهتر کند. به لطف این فناوری، Yahoo به طور متوسط تعداد خوانندگان را افزایش داده است و مخاطبان خود را به طور کامل درگیر کرده و در نتیجه ، حاشیه سود خود را افزایش می دهد.

ماشین ها چگونه مسابقات ورزشی را تحلیل میکنند؟

محققان هندی نشان داده اند که ماشین ها قادرند گزارشات مربوط به بازی های کریکت را با دقت ۹۰٪ ارائه دهند. برای اینکه امکان این کار وجود داشته باشد، رایانه ها صدها فیلم کریکت از یوتیوب و تفسیرهای حدود ۳۰۰ بازی از پایگاه داده Cricinfo را مورد بررسی قرار دادند. طبق گفته دانشمندان، ماشین ها فیلم های YouTube را تجزیه و تحلیل کرده، آنها را به گروه های خاصی دسته بندی کرده اند و فیلم های طولانی تر را به فیلم های کوچکتر شکسته اند تا هر ضربه را بررسی کنند.

پس از آن، الگوریتم های یادگیری ماشین در گزارش مسابقات به کار گرفته شدند. آنها توضیحات متنی را که از قبل در دسترس بوده، از پایگاه داده ها پیدا میکردند و با عکس های ویدیویی مطابقت می دادند. در نتیجه، الگوریتم های این چنینی با استفاده از تشخیص بصری توانستند عکس ها را به طور دقیق طبقه بندی کنند. محققانی که این بررسی را انجام داده اند معتقدند تنیس ورزش دیگری است که استفاده از الگوریتم های رایانه ای می تواند به گزارش دقیق بازی های آن منجر شود.

نکته پایانی

در این مقاله طیف گسترده ای از موارد استفاده هوش مصنوعی در ورزش بیان شده است. بعنوان مثال ، برخی از این شیوه ها ، به عنوان مثال ،Hawk-Eye، در حال حاضر اعتماد مدیران تیم ها، مربیان ، ورزشکاران و هواداران را جلب کرده است. با این حال ، سایر کاربردها ، مانند روزنامه نگاری رباتیک، به پیشرفت ها و بهبودهایی نیاز دارد تا بطور گسترده مورد استفاده قرار بگیرند.

به ویژه، گزارش بازی های ورزشی و خبر نویسی ورزشی که توسط هوش مصنوعی انجام شده به اندازه آنچه که توسط روزنامه نگاران انسانی نوشته شده پیچیده نیست و ماشین ها با نگارش مقالات جذاب ورزشی فاصله زیادی دارند.

بیشتر بخوانید:

منبع datafoq.com

همچنین ببینید

به گفته کارشناسان، با پیشرفت ابزارهای هوش مصنوعی، نژادپرستی آنها نیز بیشتر می شود

به گفته کارشناسان، با پیشرفت ابزارهای هوش مصنوعی، نژادپرستی آنها نیز بیشتر می شود!

گزارش کارشناسان نشان می دهد که ChatGPT و Gemini علیه کسانی که به زبان انگلیسی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *