دوربین هوش مصنوعی برای امنیت خانه ها

هرآن چه نیاز است درباره ی دوربین های هوش مصنوعی بدانید

دوربین های امنیتی که از هوش مصنوعی بهره می برند ، دنیای خانه های امن را زیر و رو کرده اند. شاید برای شما سوال باشد که دوربین هوش مصنوعی دقیقا چیست و چگونه کار می کند . سردرگمی و سوالات زیادی در مورد هوش مصنوعی وجود دارد ؛ حتی در میان دارندگان دوربین های هوش مصنوعی .

بیایید نگاهی بیندازیم دوربین های امنیتی هوش مصنوعی چیست ، چه کاری می توانند انجام دهند و چگونه به امنیت خانه ها کمک می کنند .

دوربین امنیتی هوش مصنوعی چیست ؟

دوربین امنیتی هوش مصنوعی ، دوربینی است که از نرم افزار پیچیده ای روی ویدیو ، برای تجزیه و تحلیل اشیا و رفتارهای موجود در فیلم استفاده می کند . این اتفاق به طور خودکار با رایانه ها یا روی دستگاه یا روی یک سیستم عامل ابری رخ می دهد . هوش مصنوعی هنگامی که یک اتفاق یا شیء خاص را پیدا کند ، می تواند عملی را تحریک کند . دوربین می تواند برای گرفتن عکس یا فیلم ، ارسال هشدار یا ایجاد زنگ هشدار تنظیم شود.

برخی از سیستم های امنیتی مجهز به هوش مصنوعی حتی می توانند یک فیلم را برای شناسایی به یک مرکز نظارت ارسال کنند . برای مقایسه ، یک دوربین امنیتی هوش مصنوعی ، به صورت خودکار نظارت زمان واقعی ( Real-Time ) را به کاربران ارایه می دهد ؛ در حالی که یک دوربین امنیتی استاندارد فقط به شما امکان می دهد جریان ویدیو را مشاهده کنید .

دوربین امنیتی هوش مصنوعی ، چگونه کار می کند ؟

سیستم های هوش مصنوعی اکثر دوربین های امنیتی ، به خودی خود یاد نمی گیرند . ابتدا باید توسط یک مهندس آموزش داده شود ؛ ما این را “یادگیری تحت نظارت” می نامیم . یادگیری تحت نظارت با دادن مقدار زیادی داده به یک سیستم ، با اطلاعات مربوط به آن داده انجام می شود . برای یک دوربین خانگی ، ده ها هزار عکس و ویدیو از چهره ها تهیه می شود.

در حالی که هر یک از تصاویر به نرم افزار داده می شود، به آن گفته می شود ،” این عکس ها و ویدیو ها چهره هستند ” . هم چنین به نرم افزار تصاویر و ویدیو های دیگری از چیز هایی بجز چهره نشان داده شده و به آن گفته می شود این ها چهره نیستند. . بعد از دیدن همه ی این اطلاعات ، دوربین می تواند به راحتی چهره ها را در لحظه تشخیص دهد . از همین روند برای ایجاد انواع هوش مصنوعی استفاده می شود .

دوربین امنیتی با هوش مصنوعی چه کاری می تواند انجام دهد؟

یک دوربین امنیتی مجهز به هوش مصنوعی ، می تواند انواع اشیا و رفتار ها را تشخیص دهد . تقریبا همه چیز را می توان پس از آموزش نرم افزار به خوبی یافت . چند نوع تشخیص وجود دارد که در دوربین های امنیتی محبوب هستند .

شناسایی اشخاص

شناسایی افراد متداول ترین کاربرد هوش مصنوعی در دوربین های امنیتی است . در این حالت ، این نرم افزار برای یافتن انسان آموزش داده شده است . برای ارسال هشدار هنگام گم شدن یا ورود به منطقه ممنوعه مفید است . برخی دوربین ها ، حتی می توانند با تغییر شکل ، چهره ی شخص را ردیابی کنند. یا بعضی دوربین ها می توانند فرم بدن شخص را بزرگنمایی کرده و آن ها را رد یابی کنند. برخی از افراد این دوربین ها راتنظیم می کنند تا هنگام ورود شخصی به مکان خاصی مانند حیاط خانه خود به آن ها اطلاع دهند . حتی بعضی دوربین ها می توانند سن و جنسیت فرد را تعیین کند.

تشخیص افراد با دوربین هوش مصنوعی

تشخیص چهره

تشخیص چهره ، یکی دیگر از ویژگی های محبوب هوش مصنوعی است . یک دوربین تشخیص چهره می تواند ویژگی های صورت فرد را از طریق عکس یا فیلم ترسیم کند . سپس با مقایسه اطلاعات با پایگاه داده ، هویت فرد را پیدا می کند . پایگاه داده باید هنگام راه اندازی ایجاد شود . در برخی دوربین ها، به سادگی با بارگذاری عکس چهره در دستگاه ، این اتفاق را رقم می زند . برخی دوربین های دیگر می توانند چهره های افراد در حال تردد را بعد از یک آموزش کوتاه، یاد بگیرند . با استفاده از این فناوری کاربر می تواند از حضور چهره های آشنا یا غریبه در ملک خود ، اطلاع پیدا کند.

کتابخانه ( DLL ) تشخیص چهره ایرانی روبینا ، با بهره گیری از فناوری یادگیری عمیق ، دقت بسیار بالایی را در تشخیص جهره افراد در شرایط واقعی ارائه می دهد. با استفاده از روبینا می توان تصاویر افراد را در شرایط نوری مختلف، حالت های چهره متفاوت، داشتن یا نداشتن عینک، کلاه و… و در زوایا و سنین مختلف تشخیص داد.استفاده از این کتابخانه در نرم افزار های مختلف می تواند امنیت دسترسی شما را تضمین کند.

تشخیص چهره با دوربین هوش مصنوعی

تشخیص خودرو

تشخیص وسایل نقلیه به کاربران این امکان را می دهد تا از ورود یا خروج وسایل نقلیه به منطقه مطلع شوند و می تواند برای شناسایی دوچرخه ، اتومبیل ، کامیون و اتوبوس مورد استفاده قرار گیرد . ممکن است فکر کنید این ویژگی فقط برای نظارت بر ترافیک و خود رانندگی در جاده ها استفاده می شود . در حقیقت ، تشخیص وسایل نقلیه هم در محیط های مسکونی و هم در مشاغل بسیار مفید است .

کتابخانه نرم افزاری تشخیص نوع خودرو با استفاده از الگوریتم های پیشرفته یادگیری عمیق می تواند با اتصال به دوربین های نظارتی، نوع خودرو های در حال تردد را در چندین کلاس مختلف تشخیص داده و به شما گزارش دهد.

همچنین با استفاده از دوربین پلاک خوان می توان پلاک خودرو های در حال حرکت را نیز تشخیص داد.

تشخیص خودرو با دوربین هوش مصنوعی

تشخیص حیوانات

دوربین های امنیتی با تشخیص حیوانات می توانند به افراد کمک کنند تا ورود یا خروج یک حیوان به منطقه حفاظت شده را تشخیص دهند . آن ها هم چنین می توانند نوع حیوان را تعیین کنند . تشخیص حیوانات می تواند به افراد کمک کنند تا حیوانات مختلف را شناسایی و دنبال کنند . همچنین می تواند شما را از حضور حیوانات وحشی غیرمنتظره منطقه مسکونی یا زراعی خود مطلع کند .

کشف حیوانات مدرن محدودیت هایی دارد . این فناوری در حال حاضر تنها نوع حیوانات را تشخیص داده و نمی تواند یک حیوان خاص را تشخیص دهد. شاید در چند سال آینده ، بتوانیم انتظار یک فناوری تشخیص چهره را داشته باشیم که منحصرا برای حیوانات ساخته شده باشد .

تشخیص حیوانات با دوربین هوش مصنوعی

تشخیص محموله های پستی

این یک مورد کاربردی بسیار جدید برای هوش مصنوعی است . دوربین های دارای قابلیت تشخیص بسته ، می توانند هنگام تحویل بسته درب منزل ، به شما هشدار دهند . هم چنین وقتی کسی بسته را برمی دارد ، می تواند به شما هشدار دهد . برخی دوربین ها نیز از ویژگی مشابهی برای تشخیص حرکت یک جسم استفاده می کنند ؛ هرچند این تکنولوژی در حال حاضر هنوز به بلوغ خود نرسیده است . هوش مصنوعی ممکن است هر شیء جعبه ای شکل را به عنوان یک بسته شناسایی کند و هشدارهای نادرست را ایجاد کند.

تشخیص بسته پستی با دوربین هوش مصنوعی

شناخت رفتار

نه تنها می توان هوش مصنوعی را برای شناسایی اشیا ، بلکه برخی رفتار های انسان نیز می توان آن را آموزش داد . از دوربین ها برای ردیابی اقدامات ساده مانند لبخند زدن یا تکان دادن دست استفاده شده است . برخی از کاربرد های پیشرفته تر ، شناسایی دعوا یا حتی سرقت از مغازه است . Google ، به کاربران خود اجازه می دهد سیستم Nest Hub خود را به سادگی و با حرکات دستی ، روشن و خاموش کنند . با این حال ، شناخت رفتار محدود است ؛ زیرا رفتار افراد متفاوت است و پیش بینی آن ها دشوار خواهد بود. باید ببینیم این حوزه ، چگونه در آینده به کاربرد های پیچیده تری تبدیل می شود .

تشخیص حرکت با دوربین هوش مصنوعی

چرا دوبین های امنیتی امروز به هوش مصنوعی نیاز دارند ؟

در بین این همه ویژگی های دیوانه وار، این موضوع که هوش مصنوعی در آینده جز یکی از ویژگی های امنیت خانگی است ، انکار ناپذیر است؛ این توانایی ها فقط با گذشت زمان و با آموزش بیشتر ، بهتر می شوند. علاوه بر این ویژگی ها ، برخی از مزایای بارز دیگر دوربین های امنیتی قدیمی نیز وجود دارند . هوش مصنوعی برای کارهای خسته کننده و ساده مانند اسکن و تحلیل ویدیو از انسان بهتر است . کاربرد اصلی دوربین امنیتی شامل همین موارد است .

کاهش هشدار های اشتباه

دوربین های امنیتی قدیمی از ردیاب های حرکتی ساده بر ای ایجاد هشدار یا ارسال آن استفاده می کند. می توانید تصور کنید که در طول یک روز وزش شدید باد چقدر می تواند آزاردهنده باشد !

همه ی این هشدار های اشتباه باعث می شود ، وجود سیستم امنیتی بی فایده شود . با گذشت زمان ، کاربر درحین هشدار ها ، اهمیت کمتری به آن ها داده و ممکن است تهدید های واقعی را نادیده بگیرد. تشخیص هوش مصنوعی بسیار دقیق تر از روش های قدیمی خانه های امن است . بسیاری از دوربین های محبوب هوش مصنوعی ، دارای ۹۹% دقت در تشخیص چهره هستند .

در مقایسه با تشخیص حرکت قدیمی ، بینایی هوش مصنوعی ، اطلاعات ارزشمند و قابل کنشی را ارایه می دهد .

باعث صرفه جویی در وقت می شود

بیایید قبول کنیم که شما وقت ندارید ساعت ها ویدیو لایو دوربین ها نظارت و بررسی کنید. دوربین های هوش مصنوعی را می توان به گونه ای تنظیم کرد که فقط در صورت تشخیص چیزی، ضبط شروع شود . این دوربین ها ، فقط کلیپ هایی را که برای شما مهم است را در اختیارتان قرار می دهند . با این کار، یافتن ویدیویی را که می خواهید آن را مشاهده کنید ، بسیار سریع تر است .

هوش مصنوعی ابری در مقابل هوش مصنوعی روی دستگاه ؟

ممکن است شما از نحوه پیاده سازی نرم افزار های هوش مصنوعی به دو طریق عمده بی اطلاع باشید؛ شناخت این دو روش و تفاوت آن ها در یافتن محصول مناسب ، کلیدی است ؛ در این جا یک تفکیک از دو نوع وجود دارد :

هوش مصنوعی ابری : در این روش برنامه هوش منصوعی در یک سرور دور از دوربین اجرا می شود . دوربین ابتدا داده های ویدیویی را برای پردازش به سرور ابری ارسال می کند ؛ سپس سرور پس از پردازش، برای فعال سازی آلارم یا محرک های مختلف ، داده ها را به دوربین می فرستد .

هوش مصنوعی روی دستگاه : برنامه هوش مصنوعی دقیقا برروی خود دستگاه اجرا می شود و نیاز به هرگونه زمان انتقال داده به سرور ابری را از بین می برد . با این وجود ، هوش مصنوعی محلی ، به قدرت محاسباتی بیشتر و در نتیجه سخت افزار بهتری برای اجرا نیاز دارد .

جوانب مثبت هوش مصنوعی ابری

  • به سخت افزار رده پایین تری نیاز دارد.
  • لازم نیست نگران ذخیره سازی داده های خود باشید.
  • داده های بیشتری برای نرم افزار های موجود در سرور ابری در دسترس است .
  • راه حل های مبتنی بر ابر، با گذشت زمان یاد می گیرند و هر روز دقت خود را بهبود می بخشند .

معایب هوش مصنوعی ابری

  • در هر زمان به اتصال اینترنتی نیاز دارد .
  • مصرف اینترنت شما افزایش می یابد .
  • زمان پردازش به سرعت اینترنت شما بستگی دارد ؛ اگر اتصال شما کند است ، ممکن است مدتی منتظر بمانید .
  • در مورد ارسال داده ای ویدیویی شما به سرور ، نگرانی درباره ی حریم خصوصی داده هایتان وجود دارد .
  • بیشتر دوربین های مبتنی بر ابر، برای استفاده از ویژگی های هوش مصنوعی خود ، نیاز به سرویس اشتراکی دارند .
دوربین هوش مصنوعی در امنیت خانه

چرا هوش مصنوعی روی دستگاه برای امنیت خانگی بهتر است ؟

  • شما منتظر دریافت داده هایتان از سرور نخواهید بود ، تجزیه و تحلیل بسیار سریع تر اتفاق خواهد افتاد ، قابل اطمینان تر است ؛ دیگر لازم نیست نگران قطعی اینترنت باشید .
  • هزینه کمتری دارد.
  • هیچ برنامه ی حق اشترکی لازم نیست .
  • اگر نگران حریم خصوصی هستید ، نیازی به نگرانی نیست ؛ شما داده های خود را دارید و آن ها را مدیریت می کنید .
  • فشار کم تری به پهنای باند اینترنت شما می آورد .

هوش مصنوعی روی دستگاه نیز دارای اشکالاتی است ؛ بزرگترین آن این است که دارای نیاز های سخت افزاری بیشتر است. به عنوان مثال ، یک دوربین امنیتی عالی هوش مصنوعی روی دستگاه هزینه ی نصب آن کمی بیشتر از برخی راه حل های ابری است . با این حال ، بسیار سریع و قابل اعتماد است و در طولانی مدت باعث صرفه جویی در هزینه های شما می شود .

آینده ی خانه ی هوشمند مجهز به دوربین هوش مصنوعی

با استفاده از فناوری روز، آن چه هوش مصنوعی می نامیم هنوز هم به دریافت ورودی از انسان ها احتیاج دارد. با گذشت زمان ، ما به هوش مصنوعی خودآموزی که در فیلم های علمی تخیلی مشاهده می کنیم ، نزدیک تر می شویم . این برنامه ها ، دقیق تر و قابل اعتمادتر خواهند بود . قادر خواهد بود با دقت بالایی  به تنهایی تصمیم گیری کند .

امروزه می توانیم از دوربین های هوش مصنوعی برای کاربردهای خانه ی هوشمند استفاده کنیم ؛ دوربین ها می توانند با رفتار های صاحبان خانه یا خانواده سازگار شوند؛ ما می توانیم با تنظیم اقدامات در انواع دستگاه ها ، نحوه ی زندگی خود را خودکار کنیم ؛ دوربین های هوش مصنوعی می توانند قفل در ها را بازکنند تا زندگی ما بهتر شود.

در امنیت خانگی هوش مصنوعی ، ما معمولا دوربین های هوش مصنوعی را نوعی لایه حفاظتی غیر فعال می بینیم . ما بعد از ارتکاب جنایات به آن ها رجوع می کنیم . مردم درحال کار برروی روش های ایجاد لایه محافظتی فعال هستند . این محصولات ممکن است جنایات را براساس رفتار یا حالات صورت ، قبل از وقوع ، پیش بینی کنند . شاید این راه حل ها بتوانند زنگ خطری را ایجاد کنند یا پلیس را قبل از وقوع حادثه ، در مورد جرایم  مطلع کنند ؛ این ، گام بعدی برای هوش مصنوعی است .

آیا برای خانه های مجهز به هوش مصنوعی آماده هستید ؟

بیشتر بخوانید :

منبع SimCam

همچنین ببینید

استفاده از هوش مصنوعی مولد برای بهبود تست نرم‌افزار

هوش مصنوعی مولد به دلیل توانایی خود در ایجاد متن و تصاویر بسیار مورد توجه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *