آیا دستیار هوش مصنوعی آمازون تحت نفوذ کمپانی های تبلیغاتی است

آیا دستیار هوش مصنوعی آمازون تحت نفوذ کمپانی های تبلیغاتی است

آمازون به تازگی از دستیار هوش مصنوعی جدیدی رونمایی کرده که قرار است به سوالات خریداران پاسخ دهد، اما این ویژگی اگرچه پاسخ کاربران را می دهد اما سوالات زیادی را نیز در ذهن آن ها ایجاد می کند.

به گفته آمازون، سرویس هوش مصنوعی آماوزن (Rufus) با هدایت کاربران به سمت اجاق های توستر یا اسباب بازی های دایناسوری که به بهترین شکل با نیازهای آن ها سازگار است، به آن ها کمک خواهد کرد. با این حال براساس دادخواست حقوقی کمیسیون تجارت فدرال (FTC) در سال ۲۰۲۳ علیه آمازون، آمازون سابقه هدایت مشتریان به سمت محصولاتی را دارد که بیش ترین سود را برای آمازون دارند، یا به این دلیل که سودآورتر هستند یا با دلارهای تبلیغاتی پشتیبانی می شوند.

FTC آمازون را به “سوگیری در نتایج جستجوی آمازون برای ترجیح دادن محصولات خود آمازون بر محصولاتی که آمازون می داند کیفیت بهتری دارند” متهم کرد.
علاوه بر این، FTC ادعا می کند که شرکت سیاتل یک سیستم “پرداخت برای بازی” را اجرا می کند و صورتحساب بالایی برای محصولاتی که بازاریابان مایل بودند بیش ترین هزینه را روی آن ها صرف کنند، ارائه می دهد. این شرکت این ادعاها را رد کرده و گفته است که در دادگاه به این پرونده اعتراض خواهد کرد.

مشاور عمومی آمازون در سال ۲۰۲۳ می گوید که FTC “در مورد حقایق و قانون اشتباه می کند” چراکه اقدامات آمازون به تحریک رقابت و نوآوری در سراسر صنعت خرده فروشی کمک کرده است.

همانند دیگر سرویس های هوش مصنوعی مولد، الگوریتم پشت سر Rufus به شدت محرمانه است و آمازون از بحث در مورد نحوه عملکرد آن خودداری کرده است. سرنخ هایی از جمله یک بیانیه مطبوعاتی وجود دارد که می گوید این ابزار هوش مصنوعی با استفاده از کاتالوگ محصولات آمازون، بررسی ها، اطلاعات وب و بخش های پرسش و پاسخ آموزش دیده است.

مایکل پاچتر، تحلیل گر شرکت خدمات مالی آمریکایی می گوید : آمازون اگر به تبلیغ کنندگان اجازه دسترسی به نتایج روفوس را ندهد در واقع بخشی از منبع درآمدی خود را از دست داده است چراکه تبلیغات، یک منبع درآمد قابل اتکا برای آمازون به شمار می آید.

این شرکت در روز پنجشنبه گذشته گزارش داد که فروش تبلیغات در سه ماهه چهارم سال گذشته ۲۷ درصد افزایش یافته و به ۱۴٫۷ میلیارد دلار رسیده است.

به نظر نمی رسد که Rufus در ابتدای کار تحت تاثیر تبلیغات قرار بگیرد. گیل لوریا، تحلیل گر ارشد نرم افزار می گوید که این امر احتمالا برای جلب اعتماد مصرف کنندگان ضروری است. لوریا همچنین گفت: ” اگر آن ها ایمان خود را به چگونگی پاسخ دادن این ابزار از دست بدهند، آمازون دیگر نمی تواند روی این دستیار هوش مصنوعی حساب باز کند چرا که مشتریان دیگر به آن اعتماد نخواهند داشت.”

تبلیغات و انتخاب های مشتریان

اگرچه آمازون این را انکار می کند اما به نظر می رسد این شرکت بارها و بارها به تبلیغ کنندگان اجازه داده تا در تصمیم گیری های روفوس نفوذ کرده و مطابق میل آنها به مشتریان پیشنهاد دهند.

در ابتدا مشتریان گمان می کردند که برچسب “انتخاب آمازون” به این معنی است که این محصول پیشنهادی توسط خود آمازون تست و بررسی شده است اما طبق برخی شواهد به نظر نمی رسد اینگونه باشد. شرکت های تبلیغاتی با صرف پول های کلان پیشنهادهای هوش مصنوعی آمازون را به سمت و سویی که آنها مایل هستند پیش می برند!

به گفته یکی از سخنگویان این شرکت، آمازون این ادعا را که نتایج روفوس تحت نفوذ کمپانی های تبلیغاتی هستند را تکذیب کرده است و معتقد است که برچسب “انتخاب آمازون” در درجه اول به معیارهایی مانند بررسی ها، سرعت ارسال و قیمت متکی است.

مارگرت وستاگر، مجری ارشد ضد انحصار اروپا، گفت که توانایی آمازون برای محدود کردن دسترسی به نشان «انتخاب آمازون» یکی از دلایل مخالفت او با تصاحب برنامه‌ریزی شده شرکت سازنده Roomba iRobot بود. آمازون ماه گذشته از این قرارداد کنار رفت.

اندی جاسی، مدیرعامل شرکت آمازون، در تماسی با سرمایه گذاران گفته است که Rufus به مشتریان اجازه می دهد اقلام را به شیوه ای بسیار متفاوت از آنچه در وب سایت های تجارت الکترونیک دیده اند، کشف کنند.

آمازون در یک پست وبلاگی نشان داد که این نرم افزار چگونه ممکن است به یک پرسش در مورد یک راکت تنیس خاص برای مبتدیان پاسخ دهد. براساس یک تصویر، این نرم افزار پاسخ داد: ” این راکت یک گزینه عالی برای مبتدیان است.” این راکت به بازیکنان مبتدی کمک می کند تا توپ را به طور مداوم از روی تور عبور دهند.”

با این حال روفوس بازهم تکامل می یابد، لوریا می گوید آمازون نسبت به اپلیکیشن های هوش مصنوعی گوگل و مایکروسافت برتری دارد؛ زیرا مجموعه ای غنی از داده های خرید و شخصی سازی شده دارد که یک مزیت بزرگ محسوب می شود.

منبع : msn

همچنین ببینید

لبنان استفاده از پلاک خوان های خودکار را تایید کرد

لبنان استفاده از پلاک خوان های خودکار را تایید کرد

لبنان به تعدادی از شهرهای منطقه ملحق خواهد شد که از ALPRها استفاده می کنند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *