کدام محصولات هوش مصنوعی واقعاً ارزش خرید دارند

کدام محصولات هوش مصنوعی واقعاً ارزش خرید دارند

آیا هوش مصنوعی ارزش هزینه اضافی را دارد؟

وقتی ChatGPT چندماه پیش راه اندازی شد، پیشرفت هایی را در هوش مصنوعی نشان داد که برخی افراد را هیجان زده و برخی دیگر را نگران کرد. مایکروسافت یکی از هیجان انگیزترین برندها در این زمینه است. این شرکت طی چند سال آینده به امید خلق و تجاری سازی پیشرفت های جدید با این فن آوری، سرمایه گذاری قابل توجهی روی فن آوری هوش مصنوعی انجام می دهد.

اما هوش مصنوعی دقیقا چیست؟ چگونه کار می کند؟ و در حال حاضر کدام محصولات از این فن آوری اغلب بحث برانگیز بهره می برند؟

آیا هوش مصنوعی واقعاً وجود دارد؟

از نظر فنی، هوش مصنوعی واقعی هنوز وجود ندارد! ماشین ها به نتایج غیرقابل پیش بینی نمی رسند! اولترون (شخصیت خیالی شرور) در حال برنامه ریزی برای انقراض نسل بشر نیست. هر کاری که نرم افزارها (و به نوبه خود ماشین ها)در حال حاضر می توانند انجام دهند در واقع تجزیه و تحلیل داده ها برای تشخیص الگوها و تصمیم گیری براساس یک الگوریتم است. هیچ تفکر یا تفکر مستقلی خارج از چارچوب وجود ندارد، حداقل هنوز اینچنین نیست! هر کاری که این فن آوری در حال حاضر انجام می دهد، بهتر است به عنوان یادگیری ماشین تعریف شود. با این حال، هوش مصنوعی سردتر به نظر می رسد، بنابراین این اصطلاحی است که به کار می رود و معمولا مورد استفاده قرار می گیرد هر چند هنوز آن چیزی که باید باشد نیست!

هوش مصنوعی چگونه کار می کند؟

کاری که هوش مصنوعی انجام می دهد بسیار اساسی است. به داده ها نگاه می کند، الگوها را پیدا می کند و از مجموعه قوانین از پیش تعیین شده برای تصمیم گیری براساس الگوهایی که پیدا می کند، استفاده می کند. به زبان ساده، اگر به آسمان نگاه کنید و صاف و روشن باشد، می دانید که باران نخواهد بارید! با این حال، اگر به آسمان نگاه کنید و ابرها را ببینید، براساس نوع ابرهایی که می بینید و تجربه قبلی شما از این نوع ابرها، احتمال باران را سنجیده و تصمیم می گیرید که آیا به چتر نیاز دارید یا خیر.

شاهکاری که هوش مصنوعی انجام می دهد چشمگیر نیست. چیزی که آن را بسیار ارزشمند می کند، بزرگی داده ها و سرعت است. تایپ یک کلمه در یک موتور جستجو ثابت می کند که هوش مصنوعی می تواند به مراتب بهتر از توانایی های انسان عمل کند. برای مثال تایپ کردن “سگ” در گوگل، ۵،۴۴۰،۰۰۰،۰۰۰ نتیجه را در ۰.۶۳ ثانیه تولید می کند. اینجاست که هوش مصنوعی می درخشد.

چرا مردم در مورد هوش مصنوعی هیجان زده هستند؟

هوش مصنوعی توانایی ساده سازی جهان برای انسان ها را دارد تا بتوانید بهترین زندگی خود را داشته باشید. به عنوان مثال، بدون هوش مصنوعی، گوشی شما نمی توانست چهره شما را تشخیص دهد و فقط آن را برای شخص شما باز کند. به طور مشابه، هوش مصنوعی با استفاده از این فن آوری برای پرواز هواپیماها، ارزیابی موارد اضطراری و کمک به تشخیص علائم پزشکی، می تواند به افراد کمک کند تا ایمن بمانند و به آن ها اجازه دهد تا زندگی بهتر و طولانی تری داشته باشند.

هوش مصنوعی همچنین می تواند ماشین ها را خودکار کند تا مسئولیت انجام کارهای مهم زندگی را از روی دوش شما بردارد! یکی از بهترین نمونه‌هایی که می توان مثال زد جاروبرقی رباتیک است که از یادگیری ماشینی برای ترسیم نقشه خانه و ترسیم استراتژیک‌ترین مسیر برای تمیز کردن استفاده می‌کند. بسیاری از مدل ها حتی می توانند خود را خالی کنند ، بنابراین دیگر شما مجبور نیستید به جاروکردن خانه فکر کنید.

در نهایت، هوش مصنوعی برخلاف انسان ها نیازی به خوابیدن ندارد؛ به صورت شبانه روزی همراه و یاور شماست و هیچ وقت شکایت نمی کند. اگر می خواهید پس از به خواب رفتن ترموستات خود را خاموش کنید، یک ترموستات هوشمند می تواند این کار را برای شما انجام دهد. همچنین می تواند وسیله گرمایشی را دوباره روشن کند و کمی قبل از بیدار شدن دوباره، سرمای هوا را از بین ببرد.

چرا بشر از بابت هوش مصنوعی نگران است؟

بیشتر دلایل ترس مردم از هوش مصنوعی این است که آن را به خوبی درک نمی کنند. یادگیری ماشین، حداقل در این مرحله از تکامل خود، “خارج از چارچوب فکر نمی کند” و نمی تواند به سادگی تصمیم بگیرد که انسان ها ناکارآمد هستند و باید نابود شوند. این باید توسط یک انسان در الگوریتم کدگذاری شود.

با این حال، برخی نگرانی های واقعی وجود دارد که این فن آوری مشاغل را از بین ببرد و این موضوع در طول تاریخ صادق بوده است. اما هر زمان که این اتفاق بیفتد، این فن آوری نوع جدیدی از نیروی کار جهت انجام امور مربوطه را طلب خواهد کرد.

با این حال، واقع گرایانه ترین نارضایتی از هوش مصنوعی این است که نمی توانید تصمیم نهایی آن را به چالش بکشید. برای مثال اگر ظاهر خود را به طور چشمگیری تغییر دهید، نرم افزار تشخیص چهره شما ممکن است به شما اجازه دسترسی به گوشی یا لپ تاپ شما را ندهد، مهم نیست که چقدر استدلال و التماس می کنید چراکه از نظر آن نرم افزار شما آن شخصی که باید باشید نیستید آنهم بدلیل اینکه سیمای ظاهری شما دچار تغییر شده است!

چه چیزی یک محصول هوش مصنوعی خوب را برای مصرف کننده می سازد؟

یک محصول خوب هوش مصنوعی برای یک مصرف کننده، محصولی است که می تواند یک مشکل واقعی را حل کند، تجربه ای شخصی و جذاب ارائه دهد و ارزش و رضایت را ارائه دهد. برخی از عواملی که باعث موفقیت یک محصول هوش مصنوعی می شود عبارتند از:

حل مسئله: محصول باید به نیاز خاصی که مصرف کننده دارد پاسخ دهد و راه حلی روشن و موثر ارائه دهد. برای مثال، [Duolingo] از هوش مصنوعی برای کمک به مردم برای یادگیری زبان ها به روشی سرگرم کننده و تعاملی استفاده می کند.

شخصی سازی: محصول باید ویژگی ها و محتوای خود را با ترجیحات، اهداف و رفتارهای فردی مصرف کننده تنظیم کند. به عنوان مثال، [L’Oreal] از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل میلیون‌ها تصویر و پیش‌بینی آنچه که مصرف‌کنندگان در آینده خریداری خواهند کرد، استفاده می‌کند.

تعامل: محصول باید توجه مصرف کننده را جلب کرده و حفظ کند و آنها را تشویق نماید تا به طور منظم با محصول تعامل داشته باشند. به عنوان مثال، [Nike] از هوش مصنوعی برای پیش بینی اینکه مشتریان چگونه یک کفش خاص را در بازار دریافت می کنند و چگونه آن را بفروشند، استفاده می کند.

ارزش و رضایت: محصول باید منافع ملموس و نامشهودی مانند صرفه جویی در زمان، پول یا تلاش یا افزایش رفاه، شادی یا اعتماد به مصرف کننده را به همراه داشته باشد. برای مثال، [یک برند نوشابه] از هوش مصنوعی برای تعیین اینکه کدام نوشابه را در خرده‌فروشی‌های مختلف در سراسر جهان عرضه کند، استفاده می‌کند.

در دنیای واقعی چه محصولات کاربردی با هوش مصنوعی تولید شده است؟

در ذیل مثال هایی از محصولات ارزشمندی که از هوش مصنوعی برای بهبود ویژگی ها و مزایای خود استفاده کرده اند، به شما ارائه میدهیم :

Roomba : این یک جارو برقی هوشمند است که از هوش مصنوعی برای اسکن اندازه اتاق، شناسایی موانع و به خاطر سپردن کارآمدترین مسیرها برای تمیز کردن استفاده می کند. همچنین می تواند قدرت مکش خود را براساس نوع کف و میزان کثیفی تنظیم کند.


Duolingo : این اپلیکیشن محبوب یادگیری زبان است که از هوش مصنوعی برای شخصی سازی درس ها و تمرین ها براساس سطح یادگیرنده، اهداف و اولویت ها استفاده می کند. همچنین از هوش مصنوعی برای ارائه بازخورد، تصحیح و پاداش برای ایجاد انگیزه در یادگیرنده استفاده می کند.

 Nike Fit : این ویژگی در اپلیکیشن Nike وجود دارد که از هوش مصنوعی برای اسکن پاهای کاربر استفاده می کند و بهترین اندازه کفش و تناسب آن را برای هر مدل پیشنهاد می دهد. همچنین می تواند سبک ها و رنگ ها را براساس ترجیحات کاربر و خریدهای قبلی پیشنهاد دهد.

      همچنین ببینید

      هوش مصنوعی چگونه می‌تواند به رشد کسب‌ وکار شما در اقتصاد دیجیتال کمک کند

      هوش مصنوعی چگونه می‌تواند به رشد کسب‌ وکار شما در اقتصاد دیجیتال کمک کند

      هوش مصنوعی مولد نقطه محوری بعدی برای بهره وری و کارایی در سازمان ها است. …

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *