گوگل و آنتروپیک هوش مصنوعی مولد را به کسب و کارها می فروشند

رقابت گوگل و آنتروپیک برای فروش هوش مصنوعی مولد به کسب و کارها

گوگل و آنتروپیک، دو سازنده اصلی سیستم های هوش مصنوعی مولد، در حال رقابت برای پیشی گرفتن از محدودیت های فن آوری های خود هستند تا بتوانند آن را به کسب و کارها بفروشند.

هر دو شرکت عصر دوشنبه در اجلاس شبکه CIO وال استریت ژورنال در منلو پارک، کالیفرنیا صحبت کردند و اذعان کردند که سیستم‌های هوش مصنوعی آن‌ها ممکن است توهم بزنند، جایی که آن‌ها به طور مقتدرانه اظهاراتی را که کاملاً اشتباه است، بیان می‌کنند. چالش‌های دیگر، از جمله بهبود کارایی آموزش یا آموزش مدل‌ها و همچنین حذف کپی رایت یا داده‌های حساس از آموزش که هنوز راه‌حل‌های روشنی برای آنها ندارند.

این دو شرکت گفته اند که در حال رفع این محدودیت ها هستند، اما همه شرکت ها آماده نیستند تا تمام داده های سازمانی خود را در اختیار آن ها قرار دهند. رهبران فن آوری شرکت ها تحت فشار هستند تا نشان دهند سرمایه گذاری های آن ها روی سیستم های هوش مصنوعی مختلف ارزش هزینه کردن را دارد، اما در واقع فروش این محصولات زمانی که سیستم ها در دنیای واقعی عملکرد خوبی نداشته باشند دشوار خواهد بود.

جارد کاپلان، یکی از بنیانگذاران و مدیر ارشد علمی Anthropic می گوید که این استارتاپ هوش مصنوعی در حال کار بر روی تعدادی تکنیک است که توهمات را کاهش می دهد، از جمله ساخت مجموعه داده هایی که مدل باید به سؤالات با «نمی دانم» پاسخ دهد. ایده این است که سیستم هوش مصنوعی را می توان آموزش داد که تنها زمانی پاسخ دهد که اطلاعات کافی داشته باشد یا برای پاسخ های خود استنادی ارائه کند.

به نظر می آید که این سیستم ها اگر به آن ها آموزش دهید که هرگز دچار توهم نشوند بسیار نگران اشتباه کردن خواهند شد و خواهند گفت:” من زمینه همه چیز را نمی دانم.

گوگل که سال گذشته با افزایش سرمایه گذاری خود در آنتروپیک به ۲ میلیارد دلار موافقت کرد، شرط می بندد که مشتریان می خواهند اطلاعات سیستم های هوش مصنوعی را تایید کنند. الی کالینز، معاون مدیریت محصول در Google DipMind گفت: یکی از راه حل ها این است که شناسایی منابع اطلاعاتی که سیستم های هوش مصنوعی مانند چت بات جمینی ارسال می کنند، برای کاربران آسان شود.

او می گوید : ” ما در وضعیتی نیستیم که بتوانید فقط به خروجی مدل اعتماد کنید.”در پایان روز، هنوز می خواهم بدانم منبع این اطلاعات چیست تا بتوانم به آنجا بروم.

منشأ داده های آموزشی مدل، یکی دیگر از مسائل حل نشده باقی مانده است. نیویورک تایمز در شکایتی که در ماه دسامبر ارائه شد، اعلام کرد که مایکروسافت و OpenAI از محتوای آن بدون اجازه برای ایجاد محصولات هوش مصنوعی خود، از جمله ربات چت OpenAI ChatGPT، سوء استفاده کردند.

به گفته این دادخواست، این ابزارها روی میلیون ها قطعه از محتوای تایمز آموزش دیده اند و از آن مطالب برای ارائه پاسخ به درخواست های کاربران استفاده کرده اند. کاپلان گفت: اما اگر از یک شرکت هوش مصنوعی خواسته شود بخش های خاصی از محتوا را از آموزش مدل خود حذف کند، هیچ راه ساده ای برای این کار وجود ندارد.

از زمان انتشار دستیارهای هوش مصنوعی مانند Copilot مایکروسافت و Claude آنتروپیک، کسب و کارها به دنبال حفظ کنترل بر داده های شرکت خود بوده اند و از این رو شرکت های فن آوری را از آموزش مدل های خود در این زمینه و افشای اطلاعات اختصاصی به رقبا منع کرده اند.

کاپلان گفت که مدل های زبانی بزرگ، هنگامی که بر روی داده های خاصی آموزش دیده اند، نمی توانند این اطلاعات را از آنچه قبلا آموخته اند “حذف” کنند.

هم گوگل و هم آنتروپیک به بزرگترین مانع در ساخت مدل های قدرتمندتر می پردازند – در دسترس بودن، ظرفیت و هزینه سخت افزارهایی مانند تراشه های هوش مصنوعی که برای آموزش استفاده می شوند. کاپلان گفت: مساله اصلی که شما به آن نیاز دارید منابع محاسباتی واقعا کارآمد است.

گوگل در حال کار بر روی پیشرفت های تحقیقاتی برای رسیدگی به این مساله، از جمله تراشه های داخلی خود به نام واحدهای پردازش تنسور یا TPU ها است. او گفت: “ما آن را در مرکز داده خودمان مستقر می کنیم، بنابراین محدودیت های کمتری داریم.”

او گفت که بزرگترین نسخه مدل جدید جمینی گوگل، کارآمدتر و ارزان‌تر از نسخه قبلی خود ساخته شده است.

منبع : MSN

همچنین ببینید

گوگل ساختار سازمانی خود را جهت تمرکز بر هوش مصنوعی اصلاح می کند

گوگل ساختار سازمانی خود را جهت تمرکز بر هوش مصنوعی اصلاح می کند

در میان هجوم پیشرفت‌های هوش مصنوعی این هفته، بیشتر توجهات معطوف به سخنان دمیس حسابیس، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *