حوزه های کاربرد هوش مصنوعی در دنیای واقعی

حوزه های کاربرد هوش مصنوعی در دنیای واقعی

فقط با ذکر نام هوش مصنوعی ، مغز ما ناخودآگاه تصاویر ربات های فیلم ترمیناتور را که جهان را نابود می‌کنند به یاد می آورد. خوشبختانه ، کاربرد های هوش مصنوعی در حال حاضر به طور قابل توجهی مثبت تر از این دیدگاه هستند.

بیایید بررسی کنیم که هوش مصنوعی چگونه به ما کمک می‌کند و در نهایت استفاده از آن چه سودی برای انسان ها دارد. در این مقاله در مورد چگونگی تأثیر هوش مصنوعی بر زمینه های مختلفی مانند بازاریابی ، امور مالی ، بانکداری و غیره بحث خواهیم کرد.

اگر هنوز با هوش مصنوعی آشنا نشده اید ، حتما پست هوش مصنوعی چیست را مطالعه کنید.

کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی

بازاریابی روشی است برای جذاب کردن محصولات شما برای ترغیب مشتری بیشتر. ما انسان ها معمولا در جذب مشتری مهارت داریم ، اما اگر یک الگوریتم یا ربات صرفاً به منظور بازاریابی یک برند یا یک شرکت وجود داشته باشد ، چطور؟ این ربات قطعا می تواند نتایج شگفت انگیزی رقم بزند.

در اوایل دهه ۲۰۰۰ ، اگر ما در یک فروشگاه آنلاین جستجو می کردیم تا کالایی را بدون دانستن نام دقیق آن پیدا کنیم ، پیدا کردن محصول غیر ممکن بود. اما اکنون وقتی در هر فروشگاه اینترنتی کالایی را جستجو می کنیم ، همه نتایج مرتبط به آن کالا را می یابیم. مثل است که این موتورهای جستجو ذهن ما را می خوانند! در عرض چند ثانیه ، لیستی از تمام کالا ها و موارد مرتبط را دریافت می کنیم. یک نمونه از این موارد یافتن فیلم های مناسب در Netflix است.

کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی
کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی

یکی از دلایل محبوبیت نتفلیکس این است که نتفلیکس فناوری پیش بینی بسیار دقیقی را بر اساس واکنش مشتری به فیلم ارائه می دهد. نتفلیکس میلیون ها رکورد را بررسی می کند تا نمایش ها و فیلم هایی را که ممکن است دوست داشته باشید بر اساس اقدامات قبلی و انتخاب فیلم ها پیشنهاد دهد. با رشد مجموعه داده ها ، این فناوری هر روز هوشمند تر و هدفمند تر می شود.

با پیشرفت روز افزون هوش مصنوعی ، در آینده ای نزدیک ، ممکن است خریداران در وب بتوانند محصولاتی را تنها با گرفتن عکس از آن خریداری کنند. شرکت هایی مانند CamFind و رقبای آن ها قبلاً این مورد را آزمایش کرده اند.

کاربرد های هوش مصنوعی در بانکداری

هوش مصنوعی در بانکداری سریع تر از آنچه فکر می کنید در حال رشد است! بسیاری از بانک ها در حال حاضر سیستم های مبتنی بر هوش مصنوعی را برای پشتیبانی مشتری ، شناسایی ناهنجاری ها و تقلب در کارت های اعتباری در پیش گرفته اند. نمونه آن بانک HDFC است.

بانک HDFC یک چت بات مبتنی بر هوش مصنوعی به نام EVA ( دستیار مجازی الکترونیکی ) را توسعه داده است که توسط Senseforth AI Research مستقر در هند ساخته شده است.

از زمان راه اندازی ، Eva بیش از ۳ میلیون درخواست مشتری را پاسخ داده ، با بیش از نیم میلیون کاربر منحصر به فرد ارتباط برقرار کرده و بیش از یک میلیون مکالمه انجام داده است. Eva می تواند اطلاعات را از هزاران منبع جمع آوری کرده و در کمتر از ۰٫۴ ثانیه پاسخ ساده ای را ارائه دهد.

کاربرد هوش مصنوعی در بانکداری
کاربرد هوش مصنوعی در بانکداری

استفاده از هوش مصنوعی برای پیشگیری از کلاهبرداری مفهوم جدیدی نیست. در حقیقت ، راه حل های هوش مصنوعی برای افزایش امنیت در تعدادی از بخش های تجاری ، از جمله خرده فروشی و امور مالی وجود دارد.

با ردیابی استفاده از کارت و دسترسی به نقطه پایانی ، متخصصان امنیتی به طور موثر تری از کلاهبرداری جلوگیری می کنند. سازمان ها برای ردیابی این موارد از طریق تجزیه و تحلیل رفتار معاملات ، به هوش مصنوعی متکی هستند.

شرکت هایی مانند MasterCard و RBS WorldPay سال هاست که برای شناسایی الگو های معاملات جعلی و جلوگیری از تقلب در کارت ، به هوش مصنوعی و یادگیری عمیق اعتماد می کنند. این کار باعث میلیون ها دلارصرفه جویی مالی شده است.

کاربرد های هوش مصنوعی در امور مالی

سرمایه گذار ها برای تعیین الگو های آینده بازار به رایانه ها و دانشمندان داده تکیه کرده اند. انجام معاملات به طور عمده به توانایی پیش بینی دقیق آینده بستگی دارد.

کامپیوتر ها برای انجام این کارعالی هستند زیرا می توانند داده های زیادی را در یک بازه کوتاه تجزیه و تحلیل کنند. ماشین ها همچنین می توانند الگو های موجود در داده های گذشته را مشاهده کرده و نحوه تکرار این الگوها را در آینده پیش بینی کنند.

در عصر تجارت با فرکانس بالا ، سازمان های مالی برای بهبود عملکرد معاملات سهام و افزایش سود خود به هوش مصنوعی روی می آورند.

کاربرد هوش مصنوعی در امور مالی
کاربرد هوش مصنوعی در امور مالی

یکی از این سازمان ها کارگزار برجسته ژاپن ، Nomura Securities است. این شرکت یک هدف بلند مدت را دنبال کرده است ، یعنی تجزیه و تحلیل اطلاعات بازرگانان با تجربه بازار سهام با کمک رایانه. پس از سال ها تحقیق ، Nomura قرار است سیستم جدیدی برای معاملات سهام ارائه دهد.

سیستم جدید داده های زیادی از قیمت ها و اطلاعات معاملاتی را در رایانه خود ذخیره می کند. با بهره برداری از این مخزن اطلاعاتی ، ارزیابی هایی را انجام می دهد ، به عنوان مثال ، ممکن است تعیین کند که شرایط فعلی بازار مشابه شرایط دو هفته پیش است و پیش بینی کند که قیمت های سهام چند دقیقه زود تر تغییر می کند. این به تصمیم گیری بهتر معاملات براساس قیمت پیش بینی شده بازار کمک می کند.

کاربردهای هوش مصنوعی در کشاورزی

این یک واقعیت هشدار دهنده است که دنیا تا سال ۲۰۵۰ باید ۵۰ درصد غذای بیشتری تولید کند ، زیرا ما به معنای واقعی کلمه همه چیز را خواهیم خورد! تنها راه ممکن این است که از منابع خود با دقت بیشتری استفاده کنیم. بر این اساس هوش مصنوعی می تواند به کشاورزان کمک کند در حالی که از منابع با دوام تری استفاده می کنند ، از زمین بیشتر استفاده کنند.

مسائلی مانند تغییر آب و هوا ، رشد جمعیت و نگرانی های مربوط به امنیت غذایی ، صنعت را به سمت یافتن رویکردهای نوآورانه تر برای بهبود عملکرد محصول سوق داده است.

سازمان ها از اتوماسیون و رباتیک برای کمک به کشاورزان برای یافتن راه های کارآمد تر برای محافظت از محصولات خود در برابر علف های هرز استفاده می کنند.

کاربرد هوش مصنوعی در کشاورزی
کاربرد هوش مصنوعی در کشاورزی

Blue River Technology رباتی به نام See & Spray تولید کرده است که از فناوری های بینایی رایانه ای مانند تشخیص اشیا برای نظارت و پایش دقیق علف های هرز روی گیاهان پنبه استفاده می کند. سمپاشی دقیق می تواند از مقاومت در برابر علف کش ها جلوگیری کند.

جدا از این ، شرکت تازه تاسیس فناوری کشاورزی مستقر در برلین به نام PEAT ، برنامه ای به نام Plantix را توسعه داده است که از طریق تصاویر ، نقایص احتمالی و کمبود مواد مغذی در خاک را شناسایی می کند.

برنامه شناسایی تصویر ، نقص های احتمالی را از طریق تصاویر گرفته شده توسط دوربین تلفن هوشمند کاربر شناسایی می کند. سپس تکنیک های بازسازی خاک ، نکات و سایر راه حل های ممکن در اختیار کاربران قرار می گیرد. این شرکت ادعا می کند که نرم افزار آن می تواند با دقت تخمین زده شده تا ۹۵٪ به تشخیص الگو برسد.

برای آشنایی بیشتر با کاربرد های هوش مصنوعی در حوزه کشاورزی پیشنهاد می کنیم مقاله ی کشاورزی چگونه توسط هوش مصنوعی متحول خواهد شد را مطالعه کنید.

کاربرد های هوش مصنوعی در مراقبت های بهداشتی

وقتی صحبت از نجات جان ما انسان ها می شود ، بسیاری از سازمان ها و مراکز مراقبت های پزشکی به هوش مصنوعی اعتماد می کنند. مثال های بسیاری وجود دارد که نشان می دهد هوش مصنوعی در مراقبت های بهداشتی به بیماران در سراسر جهان کمک کرده است.

سازمانی به نام Cambio Health Care یک سیستم پشتیبانی از تصمیم گیری بالینی برای پیشگیری از سکته مغزی ایجاد کرده است که می تواند در صورت وجود بیمار در معرض خطر سکته قلبی ، به او اخطار دهد.

کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی
کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی

مثال دیگر آن، Coala life ، شرکت تولید کننده ی نوعی دستگاه های دیجیتال است که می تواند بیماری های قلبی را پیدا کند.

به طور مشابه ، Aifloo در حال توسعه سیستمی برای پیگیری نحوه کار مردم در خانه های سالمندان ، مراقبت در منزل و … است. بهترین چیز در مورد هوش مصنوعی در حوزه مراقبت های بهداشتی این است که شما حتی نیازی به تهیه داروی جدید ندارید. فقط با استفاده از داروی موجود به روش صحیح ، می توانید جان انسان ها را نجات دهید.

کاربرد های هوش مصنوعی در بازی ها

طی چند سال گذشته ، هوش مصنوعی به بخشی جدایی ناپذیری از صنعت بازی تبدیل شده است. در واقع ، یکی از بزرگترین دستاورد های هوش مصنوعی در صنعت بازی است.

نرم افزار AlphaGo مبتنی بر هوش مصنوعی DeepMind ، که به شکست دادن لی سدول ، قهرمان جهان در بازی GO مشهور است ، یکی از مهمترین موفقیت ها در زمینه هوش مصنوعی است.

اندکی پس از پیروزی ، DeepMind نسخه پیشرفته ای از AlphaGo را به نام AlphaGo Zero ایجاد کرد که در یک رویه هوش مصنوعی در برابر هوش مصنوعی ، خود را شکست داد. برخلاف AlphaGo اصلی ، که DeepMind به مرور زمان و با استفاده از مقدار زیادی داده و نظارت ، این سیستم پیشرفته را آموزش داده بود ، AlphaGo Zero به خود یاد داد که بر این بازی مسلط شود.

از نمونه های دیگر هوش مصنوعی در بازی می توان به First Encounter Assault Recon که معمولا به اسم F.E.A.R شناخته می شود اشاره کرد که یک بازی ویدیویی تیرانداز اول شخص است.

کاربرد هوش مصنوعی در بازی ها
کاربرد هوش مصنوعی در بازی ها

اما چه چیزی این بازی را بسیار خاص کرده است؟

اقدامات انجام شده توسط حریف هوش مصنوعی غیرقابل پیش بینی است زیرا بازی به گونه ای طراحی شده است که حریفان در طول بازی آموزش می بینند و هرگز اشتباهات مشابه را تکرار نمی کنند. آن ها با سخت شدن درجه سختی بازی بهتر می شوند. این باعث می شود که بازی بسیار چالش برانگیز باشد و بازیکنان را وادار به تغییر مداوم استراتژی ها کند و هرگز در یک وضعیت قرار نگیرند.

پیشنهاد می کنیم مقاله هوش مصنوعی بازی های ویدیویی را نیز مطالعه کنید.

کاربردهای هوش مصنوعی در کاوش های فضایی

اکتشافات فضایی همیشه به تجزیه و تحلیل داده های زیادی نیاز دارند. هوش مصنوعی و یادگیری ماشین بهترین راه برای رسیدگی و پردازش داده ها در این مقیاس است. منجمان پس از تحقیقات دقیق ، از هوش مصنوعی برای شناسایی داده های بدست آمده توسط تلسکوپ کپلر در سال های فعالیت این تلسکوپ برای شناسایی یک منظومه شمسی دور با هشت سیاره ، استفاده کردند.

کاربرد هوش مصنوعی در کاوش های فضایی
کاربرد هوش مصنوعی در کاوش های فضایی

در مأموریت بعدی مریخ نورد NASA نیز از هوش مصنوعی استفاده خواهد شد. AEGIS که یک مریخ نورد مریخ مبتنی بر هوش مصنوعی است ، هم اکنون در این سیاره سرخ قرار دارد. مریخ نورد وظیفه تصویر برداری خودکار را برای انجام تحقیقات در مریخ بر عهده دارد.

کاربرد های هوش مصنوعی در وسایل نقلیه خود مختار

اتومبیل های خودران در صنعت هوش مصنوعی یکی از پرمخاطب ترین موضوعات چند سال اخیر بودند. توسعه وسایل نقلیه مستقل قطعاً انقلابی در سیستم حمل و نقل ایجاد خواهد کرد.

شرکت هایی مانند Waymo قبل از انتشار اولین خدمات عمومی تردد عمومی مبتنی بر هوش مصنوعی در خودرو Phoenix، مدت ها آن را در مرحله تست قرار دادند. سیستم هوش مصنوعی داده ها را از رادار وسایل نقلیه ، دوربین ها ، GPS و سرویس های ابری برای تولید سیگنال های کنترلی که وسیله نقلیه را کار می کنند جمع می کند.

کاربرد هوش مصنوعی در خودرو های خودران
کاربرد هوش مصنوعی در خودرو های خودران

الگوریتم های یادگیری عمیق پیشرفته می توانند با دقت پیش بینی کنند که اشیا در مجاورت خودرو چه کاری انجام می دهند. این کار باعث می شود خودرو های  های Waymo کارایی و ایمنی بیشتری داشته باشند.

یکی دیگر از نمونه های معروف یک وسیله نقلیه خود مختار ، خودروی خودران تسلا است. هوش مصنوعی بینایی رایانه ای ، تشخیص تصویر و یادگیری عمیق برای ساخت اتومبیل هایی را که می توانند بدون دخالت انسان به طور خودکار اشیا را ردیابی و رانندگی کنند ، پیاده سازی می کند.

ایلان ماسک در مورد چگونگی پیاده سازی هوش مصنوعی در اتومبیل های خودران و ویژگی های رانندگی اتوماتیک تسلا صحبت های زیادی کرده است.

او گفته : “تسلا تا پایان سال اتومبیل های کاملاً خودران را آماده و نسخه” روبوتاکسی “- نسخه ای که می تواند مسافران را بدون احتیاج به راننده حمل کند – سال آینده برای استفاده در خیابان ها آماده خواهد کرد.

برای آشنایی با خودرو های خودران پیشنهاد می کنیم ویدیو آشنایی با سطوح خودرو های خودران و مزایا آن ها را مشاهده کنید.

کاربرد های هوش مصنوعی در چت بات ها

این روزها دستیاران مجازی صوتی به یک فناوری بسیار رایج تبدیل شده اند. تقریباً هر فردی یک دستیار مجازی دارد که تلفن همراه یا وسایل خانه را کنترل می کند. چند نمونه رایج این دستیار های مجازی، Siri و Cortana هستند که به دلیل تجربه کاربری که ارائه می دهند ، محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند.

Amazon’s Echo نمونه ای از چگونگی استفاده از هوش مصنوعی برای ترجمه زبان انسان و انجام اقدامات مطلوب است. این دستگاه با استفاده از تشخیص گفتار و پردازش زبان طبیعی طیف وسیعی از وظایف را به دستور شما انجام می دهد که می تواند کارهایی فراتر از پخش آهنگ های مورد علاقه شما باشد. همچنین می تواند برای کنترل دستگاه های خانه شما ، رزرو تاکسی ، برقراری تماس تلفنی ، سفارش غذای مورد علاقه شما ، بررسی شرایط آب و هوایی و غیره استفاده شود.

کاربرد هوش مصنوعی آمازون اکو الکسا
کاربرد هوش مصنوعی آمازون اکو الکسا

مثال دیگر دستیار مجازی Google به نام Google Duplex است که میلیون ها انسان را متحیر کرده است. که نه تنها می تواند به تماس ها و قرارهای ملاقات برای شما پاسخ دهد ، بلکه می تواند احساسات انسانی از خود نشان دهد.

کاربرد هوش مصنوعی دستیار گوگل
کاربرد هوش مصنوعی دستیار گوگل

این دستگاه از الگوریتم های پردازش زبان طبیعی و یادگیری ماشین برای پردازش زبان انسان و انجام کارهایی از قبیل مدیریت برنامه شما ، کنترل خانه هوشمند ، رزرو و غیره استفاده می کند.

کاربرد های هوش مصنوعی در رسانه های اجتماعی

از زمانی که رسانه های اجتماعی به نوعی به هویت ما تبدیل شده اند ، ما از طریق چت ها ، توییت ها ، پست ها و موارد دیگر داده های بیشماری تولید می کنیم. و در هر کجا که داده های فراوانی وجود دارد ، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین همیشه حضور دارند.

در سیستم عامل های رسانه های اجتماعی مانند فیسبوک ، هوش مصنوعی برای تأیید چهره استفاده می شود که در آن از یادگیری ماشین و مفاهیم یادگیری عمیق برای شناسایی ویژگی های صورت و برچسب گذاری (تگ کردن) دوستان شما استفاده می شود. یادگیری عمیق برای استخراج جزئیات لحظه ای از تصویر با استفاده از شبکه های عصبی عمیق استفاده می شود. از طرف دیگر ، از الگوریتم های یادگیری ماشین برای ارائه محتوا های دلخواه شما در فضای مجازی استفاده می شود.

کاربرد هوش مصنوعی در شبکه های اجتماعی
کاربرد هوش مصنوعی در شبکه های اجتماعی

نمونه دیگر این هوش مصنوعی توییتر است که برای شناسایی سخنان تنفر برانگیز و توهین آمیز در توییت ها استفاده می شود. برای فیلتر کردن محتوای توهین آمیز ، از یادگیری ماشین ، یادگیری عمیق و پردازش زبان طبیعی استفاده می شود. شرکت توییتر ۳۰۰۰۰۰ حساب مرتبط با ترول ها و تروریست ها را کشف و بن کرده که ۹۵٪ آن ها توسط ماشین های هوشمند و هوش مصنوعی یافت شد.

کاربرد های هوش مصنوعی در خلاقیت مصنوعی

آیا تا به حال فکر کرده اید که اگر یک ماشین هوشمند مصنوعی سعی در ایجاد موسیقی و هنر داشته باشد چه اتفاقی می افتد؟

یک سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی به نام MuseNet اکنون می تواند موسیقی کلاسیکی بسازد که مشابه کار های افسانه های کلاسیک ، باخ و موتزارت است.

کاربرد هوش مصنوعی در تولید موسیقی
کاربرد هوش مصنوعی در تولید موسیقی

MuseNet یک شبکه عصبی عمیق است که قادر به تولید آهنگ های موسیقی ۴ دقیقه ای با ۱۰ ساز مختلف است و می تواند سبک هایی را از country تا موتزارت تا بیتلز ترکیب کند.

MuseNet در ابتدا با درک موسیقی برنامه نویسی نشده بود ، بلکه در عوض با استفاده از الگوریتم های یادگیری عمیق به تنهایی الگو های هماهنگی ، ریتم و سبک های موسیقی را کشف کرد.

یکی دیگر از محصولات خلاق هوش مصنوعی ، ابزاری برای اتوماسیون محتوا است .  Wordsmith یک پلتفرم تولید زبان طبیعی است که می تواند داده های شما را به روایت های هوشمندانه ای تبدیل کند.

کاربرد هوش مصنوعی در تولید محتوا
کاربرد هوش مصنوعی در تولید محتوا

غول های فنی مانند یاهو ، مایکروسافت و Tableau از WordSmith برای تولید سالانه حدود ۱٫۵ میلیارد قطعه محتوا استفاده می کنند.

در پایان می خواهیم از شما بپرسیم که به نظر شما هوش مصنوعی در آینده چه کاربرد ها و فوایدی می تواند برای ما داشته باشد؟ ایده های خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید :

همچنین ببینید

گزارش دولت ایالات متحده : هوش مصنوعی یک تهدید بزرگ برای انسان است

گزارش دولت ایالات متحده : هوش مصنوعی یک تهدید بزرگ برای انسان است

از دولت ایالات متحده خواسته شده است که «سریع و قاطعانه» برای کاهش خطرات مهم …

3 نظر

  1. محمد باسط امین

    مطالب خیلی عالی بود در زمینه پایان نامه برای ما خیلی کمک نمود خیلی تشکر بابت این صفحه تان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *