سلامت روانی

روش های مبتنی بر هوش مصنوعی مورد استفاده در حوزه سلامت روانی

دنیا در حال حاضر در حال تجربه یک بحران سلامت روانی است. تقریباً پانزده و نیم درصد از جمعیت جهانی تحت تأثیر بیماری های روانی قرار دارند و این رقم رو به افزایش است. اگرچه تعداد زیادی از بیماران نیاز به درمان دارند، اما بیش از ۵۰٪ از بیماریهای روانی درمان نمی شوند. در ایالات متحده ، از هر پنج بزرگسال یک نفر از  یک نوع بیماری روانی بخصوص رنج می برد. هر ۴۰ ثانیه یک نفر در اثر خودکشی می میرد و به ازای هر بزرگسالی که در نتیجه خودکشی از دنیا می رود، بیش از ۲۰ نفر دیگر وجود دارند که تلاش کرده اند زندگی خود را تمام کنند. پیامدهای این امر فراتر از خانواده ها و فرهنگ ما است، چراکه سلامت روان تأثیر اقتصادی چشمگیری در هزینه های درمانی و همچنین از بین رفتن بهره وری دارد.

کمبود روانپزشکان و سایر متخصصان حوزه بهداشت روانی برای ارائه خدمات درمانی این بحران را تشدید کرده است. در واقع ، تقریبا ۴۰٪ از آمریکایی ها در محل زندگی خود با کمبود متخصص بهداشت روانی مواجه هستند؛ ۶۰٪ از شهرهای آمریکا روانپزشک ندارند. افرادی هم که به متخصصان بهداشت روانی دسترسی دارند اغلب از معالجه خودداری می کنند، زیرا توانایی پرداخت هزینه های آن را ندارند. مبتلایان به افسردگی به طور متوسط سالانه پنج بار به روانپزشکان مراجعه میکنند، در حالی که افرادی که این بیماری را ندارند به طور متوسط سه بار در سال به روانپزشکان مراجعه میکنند.

برخی دیگر نیز در اتاقهای مربوط به موقعیت های اورژانسی که گران تر هستند به دنبال کمک میباشند. سالانه بیش از ۲۰۱ میلیارد دلار صرف هزینه های بهداشت روانی صرف می شود که این رقم سلامت روانی را گرانترین حوزه ی سیستم بهداشت و درمان آمریکا میکند به طوری که حتی از هزینه های صرف شده در حوزه مراقبت های قلبی نیز بیشتر است.

بهداشت روانی

مثال هایی از موارد استفاده هوش مصنوعی در حوزه بهداشت روانی

محققان روشهای مختلفی را آزمایش می کنند که هوش مصنوعی می تواند توسط آن ها به غربالگری ، تشخیص و درمان بیماری های روانی کمک کند. محققان پروژه بهزیستی جهانی، رسانه های اجتماعی را با الگوریتم هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل کردند تا نشانه های زبانی را که ممکن است افسردگی را پیش بینی کنند، شناسایی کنند. به نظر می رسد کسانی که از افسردگی رنج می برند و فاقد سلامت روانی میباشند به ابراز خود در رسانه های اجتماعی می پردازند به گونه ای که کسانی که با سایر بیماریهای مزمن روبرو هستند این کار را نمی کنند. این کار با ذکر حالاتی چون تنهایی و استفاده از کلماتی مانند “احساسات”، “من” و… انجام میشود.

یافته های این تیم در مجله علمی Proceedings of the National Academy of Science منتشر شد، اما پس از تجزیه و تحلیل نیم میلیون پست فیس بوک از افرادی که موافقت خود را برای به روزرسانی وضعیت فیس بوک و سوابق پزشکی خود اعلام کردند بود که توانستند نشانگرهای زبانی مرتبط با افسردگی را شناسایی کنند. آنچه محققان دریافتند این است که نشانگرهای زبانی می توانند افسردگی را تا سه ماه پیش از اینکه رسما در فرد تشخیص داده شود، پیش بینی کنند. محققان فعال دیگر در این حوزه از فناوری برای شناسایی این که نحوه بیان، تلفظ کلمات و لحن زبان می توانند نشانه ای از وجود خطر خودکشی در فرد باشد یا نه، استفاده می کنند.

هوش مصنوعی و سلامت روانی

علاوه بر محققان، چندین شرکت نیز وجود دارند که از هوش مصنوعی برای مقابله با بحران سلامت روانی استفاده می کنند. پلتفرم هوش مصنوعی شرکت Quartet شرایط ذهنی فرد را نشان می دهد و می تواند بیماران را به یک پزشک یا یک برنامه درمانی شناختی-رفتاری رایانه ای ارجاع دهد.

برنامه شرکت Ginger یک برنامه گفت و گو محور است که توسط کارفرمایان استفاده می شود و خدمات مستقیم و بدون واسطه ی مشاوره ای به کارمندان ارائه می دهد. الگوریتم های این برنامه کلماتی را که شخص مورد استفاده قرار میدهد تجزیه و تحلیل می کند و برای ارائه توصیه و مشاوره متکی به از بیش از ۲ میلیارد نمونه داده رفتاری، ۴۵ میلیون پیام چت و ۲ میلیون ارزیابی بالینی می باشد.

سیستم CompanionMX دارای برنامه ای است که به بیمارانی که از بیماری هایی چون افسردگی، اختلالات دوقطبی و سایر شرایط  روانی درمان یافته اند امکانی را فراهم میکند تا یک گزارش صوتی ایجاد از روند درمان خود ایجاد کرده تا بتوانند در مورد احساس خود صحبت کنند. سیستم هوش مصنوعی این برنامه صوت ضبط شده را تجزیه و تحلیل میکند و همچنین جهت نظارت فعال بر سلامت روان فرد به دنبال تغییر در رفتار وی می باشد.

اینها تنها چند نمونه از راه حل های ابتکاری بودند که جهت فراهم کردن سلامت روان افراد مورد استفاده قرار میگیرند.

۴ مورد از مزایای استفاده از هوش مصنوعی برای حل بحران سلامت روان

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا هوش مصنوعی می تواند ابزاری قدرتمند برای کمک به ما در حل بحران سلامت روان باشد. در اینجا به چهار مورد از این موارد اشاره شده است:

  1. هوش مصنوعی از متخصصان فعال در حوزه بهداشت روانی پشتیبانی میکند

همانطور که هوش مصنوعی برای بسیاری از صنایع خدمات پشتیبانی فراهم میکند، این فناوری می تواند به متخصصان بهداشت روان در انجام فعالیت های درمانیشان کمک کند. الگوریتم ها می توانند داده ها را خیلی سریعتر از انسانها تجزیه و تحلیل کنند، می توانند روشهای درمانی احتمالی را نشان دهند، بر پیشرفت درمان بیمار نظارت کنند و به متخصص انسانی هرگونه هشدار لازم را بدهند. در بسیاری از موارد، هوش مصنوعی و پزشک انسانی با هم کار می کنند.

  1. دسترسی ۲۴ ساعته در طول هفته

به دلیل کمبود متخصصان سلامت روانی، ملاقات با یک متخصص می تواند ماه ها طول بکشد. اگر بیماران در منطقه ای زندگی کنند که به تعداد کافی متخصصان بهداشت روان نداشته باشند، مدت زمان انتظار آنها حتی طولانی تر نیز خواهد شد. هوش مصنوعی ابزاری را فراهم میکند تا فرد بدون این که لازم باشد در انتظار قرار ملاقات باشد بتواند در طول هفته به صورت ۲۴ ساعته به مراقبت های لازم دسترسی داشته باشد.

  1. صرفه اقتصادی

هزینه های مراقبت های درمانی برخی افراد را از دریافت کمک های پزشکی منع می کند. ابزارهای هوش مصنوعی می توانند راه حلی با دسترسی بیشتر و هزینه کمتر ارائه دهند.

  1. راحت بودن صحبت با ربات

در حالی که ممکن است برای برخی افراد طول بکشد تا برای صحبت با یک ربات احساس راحتی کنند، ناشناس ماندن هویت فرد در الگوریتم ها و ابزار های هوش مصنوعی می تواند یک نکته مثبت باشد. مواردی که ممکن است به اشتراک گذاشتن آن ها با یک درمانگر بصورت حضوری دشوار باشد، انجام آن با ربات ها آسانتر است.

سلامت روان
Mental Health / Blue board concept (Click for more)

موانعی که باید بر آن ها غلبه کرد

در حالی که وعده های زیادی برای استفاده از هوش مصنوعی برای کمک به رفع بحران فعلی سلامت داده شده است، هنوز موانعی وجود دارند که باید رفع شوند. نگرانی های قابل توجهی در مورد حفظ حریم خصوصی و همچنین متقاعد کردن افراد و ایجاد تمایل  در آن ها جهت پذیرش سطوح مختلف نظارت در زندگی روزانه شان وجود دارد. علاوه بر این ، هیچ قانونی برای این برنامه ها تدوین نشده است، بنابراین توصیه می شود که از هر برنامه ای تحت نظر یک متخصص بهداشت و روان استفاده شود. با ایجاد ابزارهای هوش مصنوعی، ضروری است که پروتکل هایی ایجاد شوند که آنها را ایمن و مؤثر جلوه دهند و با مجموعه داده های متنوعی ساخته و آموزش داده شوند تا نسبت به گروه های بخصوصی از مردم گرایش نداشته باشند( اظهار نظر بی طرفانه بکنند).

به طور کلی، هوش مصنوعی وعده داده است که منابع حیاتی لازم برای غلبه بر بحران سلامت روانی را تأمین می کند.

بیشتر بخوانید

منبع bernardmarr

همچنین ببینید

استفاده از هوش مصنوعی مولد برای بهبود تست نرم‌افزار

هوش مصنوعی مولد به دلیل توانایی خود در ایجاد متن و تصاویر بسیار مورد توجه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *