کنترل ماشین از طریق ذهن

الگوریتم جدید هوش مصنوعی ما را به کنترل ماشین ها توسط ذهن نزدیک تر می کند

محققان دانشگاه کارنگی ملون و دانشگاه پیتسبورگ اخیرا تحقیقاتی را منتشر کردند که نشان می دهد چگونه آن ها توانسته اند مشکلی طاقت فرسای کنترل اندام های مصنوعی توسط افکار کاربر را برای افرادی که از رابط کامپیوتر و مغز ( BCI ) استفاده می کنند، حل کنند.

علاوه بر جالب توجه بودن این تحقیقات که آن ها توانسته اند الگوریتمی را ایجاد کنند که دستگاه ها را از کالیبره شدن مجدد برای انجام فعالیت های نوسانی عصبی مغز انسان باز می دارد، پیشرفت واقعی صورت گرفته در اینجا این است که ما چقدر توانسته ایم به یک BCI جامع نزدیک شویم.

رابط های بین کامپیوتر و مغز ، تقریباً چندین دهه است که به شکل های مختلف وجود دارند ، اما نگهداری و استفاده از آن ها پر هزینه است. در حال حاضر آن ها فقط برای استفاده های محدود کاربرد دارند؛ به ویژه ، در مورد کسانی که اندام خود را از دست داده اند. از آنجا که آن ها قبلاً عادت داشته اند که از مغز خود برای کنترل یک عضو بدن استفاده کنند ، برای دانشمندان و محققان آسان تر است که از امواج مغزی برای کنترل دستگاه های مصنوعی استفاده کنند.

اما یک رابط جامع بین کامپیوتر و مغز انسان ( Universal BCI ) آن چنان محدود نخواهد بود. از لحاظ تئوری، این کار درست مانند Alexa و Siri یا دستیار Google انجام می شود، به جز این که شما ابزاری که در این میان نقش واسطه را ایفا می کرد را کنار گذاشته اید و به جای فریاد زدن در تلفن یا استفاده از بلندگو های هوشمند، مستقیماً با فکر خود، دستگاه های خود را کنترل می کنید.

بارها به ما گفته شده است که هوش مصنوعی مهمترین فناوری در دنیای مدرن است. این فناوری حتی با کشف آتش و اختراع برق توسط انسان مقایسه شده است. اما اکثر ما متوجه حضور این فناوری در زندگیمان نیستیم. مطمئناً دستیاران مجازی و ربات های چت بسیار جالب هستند ، اما بیشتر ما ترجیح می دهیم فقط روی صفحه نمایش خود ضربه بزنیم یا از کنترل از راه دور برای انجام کار ها استفاده کنیم تا این که با فریاد زدن کلمات، از یک دستیار دیجیتال مجزا استفاده کنیم.

و بله، همه ما می دانیم هوش مصنوعی برای مشاغل، تحقیقات پزشکی و حوزه علوم داده چقدر مهم است. اما هرچه فناوری این فناوری بیشتر پیشرفت می کند، هیجان شگفتی های آن کمتر نمود پیدا کرده و گویا آتش آن هنوز آنچنان داغ نیست. اما به نظر می رسد BCI (که به هوش مصنوعی متکی است) قصد تغییر این رویه را دارد. در واقع ،  BCI  همه چیز را تغییر خواهند داد.

اول اجازه دهید در مورد این که فناوری BCI چقدر زود در دسترس همه قرار خواهد گرفت صحبت کنیم. به نظر می رسد اکنون هر لحظه ممکن است فیسبوک ، Neuralink یا بازیگران دیگر این حوزه مانند اپلیکیشن Uber ، استفاده از رابط مغز و کامپیوتر را برای عموم مردم اعلام کند. البته احتمالا تنها مربوط به دستگاه هایی با کاربرد محدود خواهد بود که فقط بعضی کار ها را راه می اندازد و به احتمال زیاد به این زودی ها، قادر نخواهیم بود که لپتاپ های خود را تماما از طریق فکر کنترل کنیم.

کنترل لپتاپ از طریق ذهن BCI

در عوض باید انتظار داشته باشیم که BCI ها در ابتدا به همراه ابزار آلات جانبی مشخصی همراه باشند. شاید ما آن ها را در کلید های لامپ و ترموستات ها – مانند آن چه در فناوری فعلی خانه های هوشمند وجود دارد – به عنوان راهی برای سازگاری بیشتر مردم با ایده این فناوری مشاهده کنیم. با فرض اینکه این فناوری جواب دهد، چندی طول نمی کشد تا یک ترکیب ساده از تأیید هویت آنی کاربر و تجزیه و تحلیل موج مغز باعث شود که فناوری BCI به ” فناوری اینترنت اشیایی که توسط مغز انسان کنترل می شود ” تبدیل شود.

اگر به این فناوری فکر کنید خواهید دید که تقریباً هر چیزی را می توان با دستورات ساده مغزی مانند باز، بسته، روشن، خاموش ، داخل ، بیرون ، بالا ، پایین ، چپ ، راست ، الف ، ب ، ج ، ۱، ۲، ۳ یا حتی پخش موزیک را با این فناوری انجام داد.

شرکتی که می تواند به چگونگی ساخت یک BCI قابل اطمینان و ایمن برسد که بتوان این فناوری را با دستگاه هایی که در حال حاضر در زندگی ما حضور دارند مثل قهوه ساز، تلویزیون، هواپیماهای بدون سرنشین و دستگاه های این چنین ترکیب کند، می تواند  به دستاورد بزرگ مورد انتظار در حوزه تکنولوژی دست یابد.

موج اول این محصولات می تواند در طی چند ماه آینده به وجود بیاید. این که این دستگاه ها چقدر قابل اعتماد خواهند بود و آیا این که عموم مردم آماده پذیرش تفکر باز کردن درها و خاموش کردن چراغ به وسیله ی ذهن خود هستند، ممکن است هنوزجای بحث داشته باشد. اما به نظر می رسد که فناوری هایی همچون تلفن های هوشمند و کنترل از طریق صدا ممکن است ما را حداقل کمی برای شروع استفاده از فناوری کنترل ذهن آماده کرده باشند.

به هر صورت، دیگر حد و مرزی برای این فناوری مد نظر نیست. ممکن است روزی از تراشه ها و هوش مصنوعی برای ایجاد ارتباطات روانی ایمن با رایانه های ابری استفاده کنیم. این امر باعث می شود دستگاه هایی مانند دستگاه های خودپرداز که صرفاً برای تأیید اعتبار معامله مورد استفاده قرار می گیرند، منسوخ شوند.

و کسی چه می داند هنگامی که فضا های فیزیکی به وسیله ی دستگاه های کنترل ذهن به عنوان نقطه تمرکز اصلی طراحی شوند، با چه نوع زیبایی ناشناخته ای مواجه خواهیم شد.

در پایان BCI ها ممکن است یک فناوری حتی جالب تر از هوش مصنوعی در سطح انسان، باشند. مطمئناً داشتن رباتی که بتواند فکر کند و احساس کند جالب است. اما برخلاف هوش مصنوعی عمومی ، فناوری BCI ممکن است در دهه  ی آینده اتفاق بیفتد.

بیشتر بخوانید:

منبع /thenextweb.com

همچنین ببینید

هوش مصنوعی چگونه می‌تواند به رشد کسب‌ وکار شما در اقتصاد دیجیتال کمک کند

هوش مصنوعی چگونه می‌تواند به رشد کسب‌ وکار شما در اقتصاد دیجیتال کمک کند

هوش مصنوعی مولد نقطه محوری بعدی برای بهره وری و کارایی در سازمان ها است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *