مایکروسافت: پیشبرد موفقیت کسب و کار با هوش مصنوعی

غول تکنولوژِی، مایکروسافت، پیشرو در توسعه ابزارهای هوش مصنوعی  ( AI ) و خدماتی است که به طور فزایندهای در همه زمینه های کسب و کار و جامعه به کار گرفته می شوند. در سال ۲۰۱۷، واژه “هوش مصنوعی” برای اولین بار در بیانیه ی چشم انداز شرکت برجسته شد که بیان گر این واقعیت بود که ماشین های هوشمند – ماشین هایی که قادر به یادگیری به شیوه ای مشابه ما انسان ها هستند – در محوریت تمامی فعالیت های مایکروسافت قرار دارند.

مقاله مرتبط :

 

مایکروسافت چگونه از کلان داده ها  ( Big Data ) در عمل استفاده می کند؟

هنگامی که اکثر مردم در مورد هوش مصنوعی صحبت می کنند، آنچه در واقع مد نظرشان است، یادگیری ماشین  ( Machine Learning ) است. یادگیری ماشین فناوری است که جست و جوهای صورت گرفته را با نتایج جستجوی مرتبط تطبیق می دهد و دستیار مجازی مایکروسافت Cortana را قادر می سازد تا در طول زمان بهبود یافته و مفیدتر شود. یادگیری ماشین همچنین تکنولوژی به کاررفته در چت بات هایی هست که در پلت فرم اسکایپ مورد استفاه قرار می گیرند و کاربردشان پاسخ دادن به پرس و جوی خدمات توسط مشتری یا ارائه اطلاعاتی مانند آب و هوا و یا به روز رسانی اطلاعات سفر برای کسانی است که آن اطلاعات را درخواست کنند. اگر چه ممکن است مایکروسافت از هوش مصنوعی فقط در بیانیه ی خود اسم برده باشد، اما مایکروسافت در حال حاضر قابلیت های هوشمند را در محصولات و خدمات خود به کار می گیرد. هر کسی که به طور منظم از Skype، Cortana، Bing یا Office 365 استفاده می کند، احتمالا تاکنون با این تکنولوژی آشنا شده است . برای مثال، از طریق مجموعه بهره وری سازمانی خود یعنی  Office، این شرکت از ویژگی های هوشمند استفاده کرده است که به کاربران این امکان را می دهد تا طیف وسیعی از کارهای روزمره خود، مانند ترجمه سخنرانی های ضبط شده را انجام دهند. اما مایکروسافت قصد ندارد استفاده از هوش مصنوعی را در این مرحله متوقف کند بلکه می خواهد ماشین های هوشمند با قابلیت های عمومی هوش مصنوعی را تولید کند، به این معنی که آنها می توانند هر کاری را انجام دهند. هری شوم، معاون اجرایی گروه هوش مصنوعی مایکروسافت و گروه تحقیقاتی آن، اعلام کرد: “امروزه کامپیوترها می توانند از عهده انجام کارهای خاصی به خوبی برآیند، اما وقتی که پای کارهای عمومی و کلی می آید، هوش مصنوعی نمی تواند با یک کودک در انجام آن ها رقابت کند.”

هوش مصنوعی کورتانا

برای رسیدن به هدف توسعه هوش مصنوعی عمومی، این شرکت گروه هوش مصنوعی و تحقیقاتی خود  را در سال ۲۰۱۶ تاسیس کرد که بخش چهارم مهندسی مایکروسافت بعد از گروه Office، Windows و Cloud محسوب می شود. در زمان کوتاهی از زمان تاسیس خود، تعداد اعضای این تیم به طرز باورنکردنی به ۸۰۰۰ نفر رسیده است. مایکروسافت علاوه بر خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی خود که به طور مستقیم به کاربران نهایی خود ( مصرف کنندگان معمولی ) ارائه می دهد، همچنین ابزارهای هوش مصنوعی که بیشتر کاربرد صنعتی دارند را توسعه می دهد. به عنوان مثال، این شرکت اخیرا از یک بخش مراقبت بهداشتی جدید مبتنی بر هوش مصنوعی رونمایی کرده است که قادر خواهد بود پلتفرم های پیش بینی و آنالیز را در جهت شناسایی مشکلات بالقوه، تشخیص بیماری ها و ارائه توصیه هایی مبنی بر دخالت مناسب تیم پژشکی در فرآیند درمان را توسعه دهد . کسب و کارهایی که می خواهند ابزار هوشمند منحصر به فرد خود را ایجاد کنند می توانند از چارچوب جامع هوش مصنوعی مایکروسافت به نام مایکروسافت AI Platform که شامل بسته های تخصصی مانند Microsoft Cognitive Toolkit، Microsoft Bot Framework و Microsoft Cognitive Services می باشد استفاده کنند. این کار این امکان را فراهم می کند  تا الگوریتم های هوش مصنوعی/یادگیری ماشین از طریق پلت فرم محاسبات ابری Azure مستقر شوند. شرکت ها برای فرآیند های ذخیره سازی و پردازش که مورد نیاز آن ها می باشد هزینه می کنند. دموکراتیزه کردن ابزارهای هوش مصنوعی به این معنی است که شرکت ها بدون استفاده از معماری های گران قیمت، می توانند این تکنولوژی را مدیریت کنند.

جزئیات فنی

مایکروسافت اخیرا تکنولوژی جدیدی را معرفی کرده است که به الگوریتم های یادگیری ماشین سرعت می بخشد تا بتوانند در آن واحد کار کنند . پروژه Brainwave، که ابتداً با این نام شناخته شده است، از پردازنده های قابل برنامه ریزی به نام FPGA برای اجرای الگوریتم های بسیار پیشرفته یادگیری ماشین استفاده می کند. این تکنولوژی را می توان به طور مستقیم بر روی یک تراشه برنامه ریزی کرد به طوری که بتواند بر روی سخت افزار نصب شود، به طور موثر این امکان را برای سخت افزار فراهم می کند تا به عنوان یک واحد پردازش شبکه عمیق عمل کند. مایکروسافت در چند سال گذشته این FPGA ها را در مراکز داده خود در سراسر جهان نصب کرده است.

ایده ها و بینش هایی که می توانید از آن استفاده کنید

این فن آوری به قدری با سرعت پیشرفت می کند که ما در آستانه این هستیم که ماشین های واقعا هوشمند تبدیل به واقعیت شوند. اگر ما به کارهای انسان هایی مانند دکتر فرانکنشتاین فکر کنیم، که در حال کار کردن برای ایجاد هوش مصنوعی در آزمایشگاه است، فناوری ساخته شده توسط ما در مقایسه با کارهای آن ها ممکن است بر روی پای خود نباشد، اما چشم هایش باز شده است. مشخص است مه اتفاقاتی در این زمینه در حال رخ دادن است. تمام غول های فناوری در حال رقابت برای تبدیل شدن به رهبران پیشرو در حوزه هوش مصنوعی هستند و همه چیز برای رقابت آن ها با یکدیگر فراهم است.

بیشتر بخوانید :

منبع Bernard Marr

همچنین ببینید

گزارش دولت ایالات متحده : هوش مصنوعی یک تهدید بزرگ برای انسان است

گزارش دولت ایالات متحده : هوش مصنوعی یک تهدید بزرگ برای انسان است

از دولت ایالات متحده خواسته شده است که «سریع و قاطعانه» برای کاهش خطرات مهم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *