ویروس کرونا

۷ روشی که هوش مصنوعی به مبارزه با بیماری همه گیر COVID-19 کمک می کند

 ویروس شناخته شده کرونا از آغاز شیوع خود تا کنون ۲,۹۵۹,۹۲۹ نفر را آلوده کرده است و باعث مرگ و میر حداقل ۲۰۲,۷۳۳ در حداقل ۱۶۰ کشور در طول چند ماه از ژانویه سال ۲۰۲۰ تا به امروز شده است. این آمار مطابق گزارش وضعیت سازمان بهداشت جهانی ( WHO ) در تاریخ ۲۹ آپریل است. علاوه بر غم انگیز بودن  از دست دادن زندگی افراد که این ویروس باعث آن شده است، تأثیر این ویروس بر اقتصاد جهانی نیز از اثرات این بیماری همه گیر است.

با توجه به اقدامات انجام شده در زمینه قرنطینه که توسط چندین دولت اعمال شده است، فعالیت های اقتصادی در سراسر جهان کند شده است و سازمان همکاری و توسعه اقتصادی ( OECD ) اعلام کرده است که اقتصاد جهانی می تواند با بدترین نرخ رشد خود از سال ۲۰۰۹ روبرو شود. OECD هشدار داده است که نرخ رشد می تواند به اندازه ۲٫۴٪ کند شود که در این صورت به طور بالقوه بسیاری از کشورها را به رکود خواهد کشاند.

COVID-19 در مدت زمان کوتاهی به عنوان یکی از بزرگترین چالش های مواجهه با دنیای قرن بیست و یکم خود را نشان داده است. آنچه که به پیچیده تر شدن پاسخ به این چالش می افزاید، ناشناخته بودن ویروس از نظر شیوع آن و نحوه درمان آن است.

با ظهور جزئیات تحقیقات انجام شده، مجموعه داده های موجود در ارتباط با این ویروس به صورت تصاعدی رشد می کند طوری که حتی فراتر از ظرفیت هوش انسانی است و این هوش به تنهایی برای رسیدگی به این داده ها و استفاده از آن ها کافی نیست. هوش مصنوعی ( AI ) در شناسایی الگوهای داده های بزرگ ماهر است، و این مقاله توضیح می دهد که چگونه این فناوری به عنوان یکی از نقاط قوت بشریت در مقابله با این بحران تبدیل شده است.

با در نظر گرفتن چین به عنوان یک مورد مطالعه، موفقیت چین در مدیریت بحران با استفاده از ابزار هوش مصنوعی فایده مند بودن آن را نشان داد و سرمایه گذاری مالی مورد نیاز برای این پیشرفت این فناوری را در چند سال گذشته، توجیه می کند.

پیشرفت های مربوط به برنامه هوش مصنوعی مانند پردازش زبان طبیعی ، تشخیص گفتار ، تجزیه و تحلیل داده ها ، یادگیری ماشین ، یادگیری عمیق و موارد دیگر مانند چت بات و تشخیص چهره نه تنها برای تشخیص بلکه برای ردیابی مخاطب ( شخص مبتلا ) و توسعه واکسن نیز مورد استفاده قرار گرفته است. بدون شک هوش مصنوعی به کنترل بیماری همه گیر COVID-19 کمک کرده و به مهار بدترین اثار آن نیز کمک کرده است.

ویروس کرونا

کشورهای دیگر می توانند با بهره گیری از دستاوردهای چین در این زمینه، برای به اشتراک گذاشتن تخصص خود به منظور گسترش توانایی فعلی هوش مصنوعی و اطمینان از اینکه هوش مصنوعی بتواند نقش خود را در کمک به چین و دیگر کشور ها در مقابله با بیماری همه گیر ویروس جدید کرونا تکرار کند، متحد شوند.

هوش مصنوعی تاکنون به چندین روش برای مقابله با این بحران مستقر شده است و موارد زیر فقط هفت مورد از روش های استفاده شده از هوش مصنوعی به عنوان اقدامی برای رفع بیماری همه گیر کرونا می باشد:

۱- هوش مصنوعی جهت نظارت بر بیماری

در مواجه با یک بیماری عفونی مانند COVID-19 ، نظارت و پیگیری بسیار مهم است. فعالیت های انسانی – به ویژه مهاجرت – مسئول شیوع ویروس در سراسر جهان بوده است. نرم افزار BlueDot مستقر در کانادا با استفاده از فناوری های یادگیری ماشین و پردازش طبیعی زبان که برای ردیابی، تشخیص و گزارش شیوع ویروس به کار گرفته شده است بسیار سریع تر از سازمان بهداشت جهانی و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده ( CDC ) عمل کرده است.

در آینده ای دور و حتی نزدیک، ممکن است از فناوری هایی مانند هوش مصنوعی برای پیش بینی خطر ابتلا به عفونت های حیوانی در انسان را با در نظر گرفتن متغیرهایی مانند تغییرات آب و هوایی و فعالیت های انسانی استفاده شود. تجزیه و تحلیل ترکیبی از اطلاعات شخصی، بالینی، مسافرتی و اجتماعی از جمله سابقه خانوادگی و عادات سبک زندگی به دست آمده از منابعی مانند رسانه های اجتماعی می تواند پیش بینی های دقیق تر و درست تری را از پروفایل های مرتبط با هر شخص و نتایج مراقبت های بهداشتی مربوط به او را امکان پذیر کند.

در حالی که ممکن است نگرانی در مورد نقض احتمالی آزادی های مدنی افراد وجود داشته باشد، آیین نامه های سیاسی که سایر برنامه های هوش مصنوعی با آن روبرو بوده اند اطمینان حاصل می کند که از این فناوری با مسئولیت پذیری استفاده می شود.

۲- مشاوران مجازی بهداشت و درمان ( چت بات ها )

تعداد موارد COVID-19 نشان داده است که سیستم های مراقبت های بهداشتی و اقدامات واکنشی در مواجهه با این ویروس کافی نمی باشند. شرکت کانادایی Stallion.AI از توانایی های پردازش زبان طبیعی خود برای ساختن یک نماینده جهت مراقبت های بهداشتی مجازی چند زبانه استفاده کرده است که می تواند به سؤالات مربوط به COVID-19 پاسخ دهد، اطلاعات قابل اعتماد و دستورالعمل های روشن در ارتباط با این ویروس را ارائه دهد، اقدامات حفاظتی مورد نیاز را توصیه کندف بر علائم این بیماری نظارت و آن ها را بررسی کند و به افراد در مورد نیاز به غربالگری در بیمارستان یا ایزوله کردن خود در خانه هایشان توصیه های لازم را بکند.

۳-هوش مصنوعی تشخیص بیماری

تشخیص فوری این بیماری منجر به این می شود که اقدامات مهمی مانند قرنطینه بتوانند به سرعت برای مهار شیوع بیشتر این ویروس به کار رود. مانعی که بر سر تشخیص سریع این بیماری وجود دارد، کمبود نسبی تخصص بالینی مورد نیاز برای تفسیر نتایج تشخیصی با توجه به حجم موارد است.

هوش مصنوعی زمان تشخیص بیماری را در بحران COVID-19 از طریق فناوری مانند فناوری توسعه یافته توسط LinkingMed که یک پلتفرم داده های آنکولوژی مستقر در پکن و شرکت تجزیه و تحلیل داده های پزشکی می باشد، بهبود داده است. تنگی نفس ، یک عارضه شایع عفونت COVID-19 است ، اکنون می توان از تجزیه و تحلیل سی تی اسکن در کمتر از شصت ثانیه با دقتی تا میزان ۹۲٪ و نرخ صحت ۹۷٪ در مجموعه داده های آزمایش این بیماری را تشخیص داد.

این کار توسط یک مدل هوش مصنوعی متن باز امکان پذیر است که تصاویر سی تی اسکن شده را تجزیه و تحلیل می کند و نه تنها ضایعات ناشی از بیماری را شناسایی می کند بلکه آن ها را از نظر تعداد، حجم و نسبت نیز اندازه گیری می شود. این پلتفرم که در چین شناخته شده می باشد، توسط Paddle Paddle که پلتفرم یادگیری عمیق متن باز Baidu است، ساخته شده است.

هوش مصنوعی تشخیص کرونا ویروس

۴- هوش مصنوعی تشخیص چهره و شناسایی تب

دوربین های حرارتی مدتی است که برای تشخیص افراد مبتلا به تب استفاده می شوند. نقطه ضعف این فناوری نیاز وابسته بودن به یک اپراتور انسانی است. اما اکنون دوربین هایی که دارای فناوری چند حسی مبتنی بر هوش مصنوعی هستند در فرودگاه ها، بیمارستان ها، خانه های سالمندان و اماکن دیگر مستقر شده اند. این فناوری به طور خودکار افراد مبتلا به تب و حرکات آن ها را ردیابی می کند ، چهره های آن ها را تشخیص می دهد و تشخیص می دهد فرد ماسک صورت خود را پوشیده است یا خیر.

۵- پهباد ها و ربات های هوشمند

استقرار عمومی هواپیماهای بدون سرنشین و ربات ها به دلیل اقدامات شدید به کار گرفته شده به منظور حفظ فاصله اجتماعی مورد نیاز برای مهار شیوع ویروس کرونا تسریع گردیده است. برای اطمینان از انطباق این فناوری، برخی از هواپیما های بدون سرنشین برای ردیابی افرادی که از ماسک استفاده نمی کنند در بین عموم مردم استفاده می شود، در حالی که برخی دیگر از پهباد ها برای پخش اطلاعات به مخاطبان بزرگ تر و همچنین به عنوان ضد عفونی کننده فضاهای عمومی استفاده می شوند.

MicroMultiCopter شرکت فناوری مستقر در شنزن چین، با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین خود به کاهش خطر انتقال ویروس در ارتباط با حمل و نقل نمونه های پزشکی در سطح شهر و مواد قرنطینه کمک کرده است. مراقبت از بیماران بدون داشتن خطری برای کارکنان مراقبت های بهداشتی، از مزایایی است که باعث شده از ربات ها برای تهیه غذا و دارو برای بیماران نیز استفاده شود. ضدعفونی کردن اتاق و استریلیزه سازی بخش های ایزوله شده نیز توسط ربات ها می تواند انجام شود.

شرکت Pudu Technology با محوریت صنعت غذایی و تحویل غذا در منزل با استقرار ربات های خود در بیش از ۴۰ بیمارستان در راستای این اهداف، دسترسی خود را به بخش مراقبت های بهداشتی افزایش داده است.

پهباد ویروس کرونا

۶- هوش مصنوعی تحقیقات درمانی

بخشی از آنچه جامعه علمی را دچار مشکل کرده است عدم وجود درمان قطعی برای ویروس است. هوش مصنوعی به طور بالقوه می تواند به عنوان یک تغییر دهنده بازی نقش ایفا کند همانطور که شرکت هایی مانند استارتاپ انگلیسی Exsledgea ، این موضوع را نشان داده است. در اوایل سال جاری، آن ها اولین شرکتی بودند که یک مولکول دارویی طراحی شده توسط هوش مصنوعی را ارائه دادند که برای بررسی های بیشتر به انجام آزمایشات انسانی واگذار شده است. زمانی که برای الگوریتم نیاز است برای ساختن ساختار مولکولی یک سال می باشد که در مقایسه با مدت زمان متوسط ۵ ساله که روش های تحقیقی سنتی بسیار زمان کوتاه تری می باشد.

در همین راستا، هوش مصنوعی می تواند فرآیند تولید آنتی بادی ها و واکسن ها برای کرونا را هدایت کند. به عنوان مثال ، ، شرکت هوش مصنوعی Google یعنی DeepMind ، با استفاده از سیستم AlphaFold خود در تلاش برای کمک به درک دنیای علم از این ویروس ، مدل های ساختاری از پروتئین های مرتبط با ویروس را ایجاد می کند. اگرچه نتایج به طور تجربی مورد تأیید قرار نگرفته اند ، اما گامی در جهت درست است.

۷- تأیید اطلاعات

 عدم قطعیت در ارتباط با این بیماری به طور اجتناب ناپذیری منجر به انتشار افسانه های زیادی در شبکه های اجتماعی شده است. در حالی که هیچ ارزیابی کمی برای ارزیابی میزان اطلاعات غلط در ارتباط با این بیماری در حال حاضر انجام نشده است، اما میزان اطلاعات غلط مطمئناً رقم قابل توجهی است.

غول های فناوری مانند گوگل و فیسبوک برای نبرد با موج های نظریه های توطئه ، فیشینگ، اطلاعات نادرست و بدافزار ها در حال مبارزه هستند. جستجوی کروناویروس و COVID-19 در گوگل ، یک علامت هشدار همراه با پیوندهایی به منابع تأیید شده اطلاعاتی ارائه می کند. از طرف دیگر، یوتیوب مستقیماً کاربران را به WHO و سازمان های معتبر مشابه جهت کسب اطلاعات پیوند می دهد. ویدیوهایی که اطلاعات نادرست دارند به محض بارگیری پاک می شوند.

در حالی که جهان همچنان درگیر اثرات COVID-19 است ، می توان از تخصص و شجاعت کارمندان مراقبت های بهداشتی و همچنین تلاش های تکمیلی فن آوری هوش مصنوعی به تلاش های آن ها در راه های مثبت ذکر شده اشاره کرد. در حالی که هوش مصنوعی با سایر بخش ها برای یافتن راه حل همکاری می کند، چراغ انتهای این راه درخشان تر می شود و امید مورد نیاز برای جهان را در مواقع این چنین را ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید:

منبع Entrepreneur

همچنین ببینید

به گفته کارشناسان، با پیشرفت ابزارهای هوش مصنوعی، نژادپرستی آنها نیز بیشتر می شود

به گفته کارشناسان، با پیشرفت ابزارهای هوش مصنوعی، نژادپرستی آنها نیز بیشتر می شود!

گزارش کارشناسان نشان می دهد که ChatGPT و Gemini علیه کسانی که به زبان انگلیسی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *