بریتیش پترولیوم کلان داده ها و هوش مصنوعی

بریتیش پترولیوم ( BP ) چگونه از کلان داده ها و هوش مصنوعی استفاده می کند؟

بریتیش پترولیوم یک شرکت بین المللی فعال در زمینه انرژی است که در ۷۲ کشور فعالیت می کند و در صنعت خود به دلیل بهره گیری از فرصت های ایجاد شده از طریق کلان داده ها ( Big Data ) و هوش مصنوعی ( AI ) به عنوان یک رهبر و پیشگام شناخته شده است. در حالی که صنعت نفت و گاز نسبت به دیگر صنعت ها در جهت استفاده از کلان داده ها و هوش مصنوعی با سرعت کمتری عمل کرده است، سرعت انطباق و پیاده سازی این فناوری ها در این صنعت شتاب بیشتری یافته است و هم اکنون به عنوان حوزه ی نوآوری برای بسیاری از کمپانی ها محسوب می شود. روی آوردن بریتیش پترولیوم و سایر شرکت ها به سمت کلان داده ها ، هوش مصنوعی، دیجیتالیزاسیون و اتوماسیون در حال بهبود فرآیندهای عملیاتی آن ها می باشد. در نتیجه، تمرکز و تخصیص بودجه برای استفاده از بریتیش پترولیوم و ابتکارات حاصل از هوش مصنوعی در حال افزایش است.

مقاله مرتبط :

بریتیش پترولیوم چگونه در عمل از کلان داده ها و هوش مصنوعی استفاده می کند؟

مورگ واتسون، مدیر ارشد نوآوری های دیجیتال در بریتیش پترولیوم ، گفته است: هوش مصنوعی یکی از مهمترین فن آوری های دیجیتال برای ارتقا سطوح جدید عملکرد در صنعت خواهد بود. این شرکت میلیون ها دلار در فناوری کلان داده ها سرمایه گذاری می کند تا استفاده از منابع خود، ایمنی و قابلیت اطمینان تولید و پالایش نفت و گاز را بهبود بخشد.

 بیش از ۹۹ درصد از چاه های نفت و گاز بریتیش پترولیوم دارای سنسورهای نصب شده است که به طور مداوم داده ها را برای کمک به تیم بریتیش پترولیوم در هر کجا که باشند، ایجاد می کند تا شرایط واقعی در هر سایت را درک کنند، عملکرد تجهیزات را بهینه کنند و بر نیازهای موجود در زمینه نگه داری برای جلوگیری از به وجود آمدن خرابی نظارت کنند که این امکان را برای این کمپانی فراهم می کند تا در هزینه های عظیم خود صرفه جویی کند.

 در ماه ژوئن ۲۰۱۷، بریتیش پترولیوم  بیست میلیون دلار در Beyond Limits سرمایه گذاری کرد، استارت آپی که نرم افزاری را که در اصل برای کاوش فضایی از سوی ناسا و وزارت دفاع ایالات متحده طراحی شذه بود، برای استفاده تجاری سازگار کرد. سیستم های محاسباتی شناختی Beyond Limits بر نحوه ی خودکارسازی فرآیند تصمیم گیری های انسانی تمرکز می کنند و حتی می توانند بخش های گمشده را در مجموعه داده ها پر کنند.

 AJ Abdallat مدیر عامل شرکت Beyond Limits به ZDNet گفت: “هوش مصنوعی ما می تواند با اطلاعات ناشناخته یا گم شده کار کند و سناریوهای فرضی را شناسایی کند و بخش های مفقود شده را به خوبی انسان های خبره، پر کند.

 بریتیش پترولیوم انتظار دارد که فناوری Beyond Borders در راستای ارائه بینش عملیاتی در سطح جدید، کمک به آن ها در یافتن و توسعه مخازن، افزایش تولید نفت و فرآوری نفت، افزایش اتوماسیون فرآیند و بهره وری عملیاتی و حتی بهینه سازی فعالیت های تجاری مانند نحوه فروش محصولات خود کمک کند. این نرم افزار می تواند در تصمیم گیری  و مدیریت ریسک های عملیاتی کمک کند.

جزئیات فنی

علاوه بر فناوری محساسبات با بازده بالا ( High-Performance Computing ) و ابررایانه ای با توانایی فوق العاده ی پردازش داده ها و تقریبا ۲۰۰۰ کیلومتر فیبر نوری که می تواند هر دقیقه ۵ مگابایت اطلاعات را حمل کند، بریتیش پترولیوم در فن آوری کلان داده ها برای پیشرفت جریان داده های خود ، ذخیره سازی و قابلیت پردازش آن ها سرمایه گذاری کرده است. بریتیش پترولیوم همچنین در آستانه توسعه ای قرار دارد که ظرفیت داده های خود را از حدود ۱ پتابیت به ۶ پتابیت در سال ۲۰۲۰ افزایش می دهد.

سنسورهای داده ی بریتیش پترولیوم مقادیر بسیار زیادی از اطلاعات مربوط به آب و هوا، مواد شیمیایی، ارتعاش و اطلاعات بیشتری را از چاه های نفت، گاز و تاسیسات را جمع آوری می کند. فن آوری های جریان داده برای حجم زیادی از داده ها از قبیل Kafka ، Apache NiFi، Apex، Amazon Kinesis و Google Pub / Sub قادر به گرفتن اطلاعات از سنسورهای بریتیش پترولیوم به محل های ذخیره داده آماده پردازش هستند. مجموعه داده های بسیار بزرگی که این سنسور ها ایجاد می کنند نیازمند محل های ذخیره سازی داده های مقیاس پذیری مانند پرونده های پارکت در سیستم ضبط دیسک Hadoop یا HDFS است.

هنگامی که داده ها جمع آوری و ذخیره می شوند، باید پردازش شده و به منظور ارائه مزایای تجاری مانند صرفه جویی در هزینه و بهره وری عملیاتی مورد استفاده قرار گیرد. این جا جایی است که ابزارهای کلان داده ها مانند Apache Spark، محبوب ترین موتور پردازشگر  متن باز و Hadoop به میدان می آیند. یکی از نوآوری های بریتیش پترولیوم که به جهت بهبود قابلیت اطمینان اکتشاف و واحدهای تولیدی آن اعتبار و خوش نامی برای آن آورده است ایجاد یک “دوقلوی دیجیتال” که در آن مهندسان بریتیش پترولیوم می توانند آزمایش های مهندسی حیاتی را از طریق واقعیت مجازی قبل از اجرا در واحدهای واقعی انجام دهند.

ایده ها و بینش هایی که می توان از بریتیش پترولیوم الهام گرفت

در یک واحد عملیاتی جهانی مانند بریتیش پترولیوم ، قراردادن اطلاعات در اختیار مهندسان، دانشمندان و تصمیم گیرندگان در مورد واقعیت های عملیاتی در سراسر جهان ضروری است. این مسئه به شناسایی مشکلات قبل از تشدید آن ها کمک می کند و نتایج کسب و کار را بهبود می دهد؛ که شامل افزایش سود، کاهش هزینه ها و بهینه سازی عملیات می باشند.

میزان افزایش یافته اعتبار اکتشاف و تسهیلات تولید بریتیش پترولیوم –  از ۸۸٪ در سال ۲۰۱۲ به ۹۵٪ در سال ۲۰۱۶ – تا حد زیادی به فناوری مربوط است. گرچه سرمایه گذاری برای پشتیبانی از کلان داده ها و تکنولوژی های هوش مصنوعی مورد نیاز است، همانطور که در بریتیش پترولیوم نیز نشان داده شده است، بازده سرمایه گذاری نیز قابل توجه است.

بیشتر بخوانید :

منبع Bernard Marr

همچنین ببینید

هوش مصنوعی چگونه می‌تواند به رشد کسب‌ وکار شما در اقتصاد دیجیتال کمک کند

هوش مصنوعی چگونه می‌تواند به رشد کسب‌ وکار شما در اقتصاد دیجیتال کمک کند

هوش مصنوعی مولد نقطه محوری بعدی برای بهره وری و کارایی در سازمان ها است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *