هوش مصنوعی خودرو های خود مختار

هوش مصنوعی در خودرو ها ، انقلابی در صنعت خودرو سازی به وجود آورده است

هوش مصنوعی (AI) و خودروهای بدون راننده در حوزه تکنولوژی معمولاً در کنار یکدیگر ظاهر می شوند. به بیان دیگر، نمی توان درباره یکی بدون اشاره به دیگری صحبت کرد.

با اینکه هوش مصنوعی با سرعت زیادی در حال پیاده سازی در بسیاری از بخش ها است، اما نحوه کاربرد آن در صنعت  خودرو سازی در حال حاضر یک موضوع چالش برانگیز به حساب می آید. 

هوش مصنوعی در ساخت خودرو

تولید کننده های خودرو در سراسر جهان، از هوش مصنوعی در تقریبا تمام جنبه های فرایند ساخت خودرو استفاده می کنند. هوش مصنوعی شاهد عملکرد شگفت انگیز ربات های خود در مونتاژ پیچ و مهره های اولیه جهت ساخت خودرو، و همچنین کاربرد یادگیری و بینایی ماشین در خودروهای خودمختار جهت عبور ایمن از ترافیک است.

در کنار هر یک از سازندگان خودرو و رقابت آن ها جهت توسعه فناوری های هوش مصنوعی و رانندگی خودکار، شرکت ها و استارت آپ های تکنولوژیکی متعددی وجود دارند که اهداف مشابهی را دنبال می کنند.

با اینکه طبق باور بسیاری افراد، خودروهای شخصی خودمختار، آینده این صنعت هستند، اما هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به طرق مختلف در نحوه ساخت خودرو ها و عملکرد آن ها در جاده ها به کار گرفته شده اند.

هوش مصنوعی در خودرو های خود مختار

خودرو های خود مختار

بسیاری از تولیدکننده های خودکار اصلی در حال ساخت خودرو های خود مختار و ویژگی های رانندگی خاص خود هستند. اما تمرکز اصلی این پژوهش به روی شرکت های نوپا و استارت آپ هایی معطوف شده که بر اساس ایدۀ خودرو های بدون راننده به وجود آمده اند. 

شرکت های نام برده شده در پاراگراف های بعدی، از فناوری خود جهت حمل و نقل عمومی، اشتراک رانندگی و یا نیازمندی های شخصی استفاده می کنند. این شرکت ها در خط مقدم فناوری خودروهای خودمختار قرار گرفته اند.

 

NUTONOMY استفاده از هوش مصنوعی در خودرو ها

NUTONOMY : هدایت خودکار در شرایط ترافیک پیچیده

مکان : بوستون، ماساچوست

نحوه استفاده از هوش مصنوعی در خودرو : nuTonomy در حال ساخت یک فناوری خود مختار برای خودروهای کاملاً بدون راننده است.

فناوری noTonomy که nuCore نامیده می شود، می تواند همانند انسان و به شیوه ای انعطاف پذیر و البته بدون اشتباه، خودرو را هدایت کند. این فناوری به خورو ها اجازه می دهد تا در شرایط ترافیکی بسیار دشوار نیز به رانندگی خود ادامه دهند.

هدف اصلی شرکت nuTonomy، ارایۀ ناوگانی از خودرو های خود مختار جهت تضمین ایمنی جاده ها، ترافیک سبک و آلودگی کمتر است.

تأثیرگذاری در صنعت : شرکت nuTonomy به تازگی با کمپانی Lyft وارد همکاری شده است. این دو شرکت قصد دارند تا خودرو های خودمختار را در ناحیۀ بندری بوستون آزمایش کرده و امکان استفاده از این خودروها را در اختیار کاربران Lyft قرار دهند تا بدین وسیله، توجه بیشتری را در خصوص حمل و نقل افراد به دست آورند.

 

AUTOX هوش مصنوعی در خودرو ها

AUTOX : تحویل مواد غذایی بدون راننده

مکان : سان خوزه، کالیفرنیا

نحوه استفاده از هوش مصنوعی در  خودرو : AutoX خودرو های خود مختار مبتنی بر خرده فروشی را به وجود می آورد.

خودرو های این شرکت، با ترکیب نرم افزار هوش مصنوعی، حسگر ها، دوربین ها بلادرنگ و همچنین گذراندن آزمون های چند هزار مایلی (هم مجازی و هم واقعی)، تصمیم گیری های ایمن در جاده را تضمین می دهند. 

در حال حاضر با تمرکز روی تحویل مواد غذایی، کاربران می توانند اقلام خوراکی را از طریق اپلیکیشن مربوطه انتخاب کرده و آن ها را درب منزل خود تحویل بگیرند. 

تأثیرگذاری در صنعت : کمپانی AutoX به تازگی یک برنامه مقدماتی را در سان خوزه راه اندازی کرده و سرویس خود را در یک منطقه جغرافیایی خاص مورد آزمایش قرار داده است و ظاهرا قصد دارد این منطقه را در هفته های آینده گسترش دهد.

 

DRIVE.AI هوش مصنوعی در خودرو ها

DRIVE.AI : حمل و نقل مسافران در مسیرهای ثابت

مکان : مانتین ویو، کالیفرنیا

نحوه استفاده از هوش مصنوعی در  خودرو : Drive.AI از هوش مصنوعی به منظور تعویض سیستم های حمل و نقل فعلی با سرویس های بدون راننده استفاده می کند.

خودرو ها نه تنها خود مختار هستند، بلکه با راننده ها و عابرین موجود در نزدیکی خود تعامل برقرار می کند، مثلاً با نمایش یک علامت، به عابرین می فهماند که منتظر عبور آن ها می ماند.  

هدف این ناوگان، حمل و نقل مسافرین در مسیر های ثابت است. نظارت روی این ناوگان ساده تر از خودرو های خودمختار شخصی است، چرا که خودرو های شخصی می بایست به طور دائم با تغییراتی وفق پیدا کنند که به روی رانندگی تاثیر می گذارد، مثل ساخت و ساز، محدوده سرعت، تصادف ها و یا بسته شدن جاده ها.

تأثیرگذاری در صنعت : شرکت Drive.AI فعلاً مشغول آزمایش خودرو های خود، و تکمیل اپراتور های ایمنی انسانی در مسیر های ثابت در حوالی فریسکوی تگزاس است. 

 

OPTIMUS RIDE هوش مصنوعی در خودرو ها

 OPTIMUS RIDE : حمل و نقل پایدار

مکان : بوستون، ماساچوست

نحوه استفاده از هوش مصنوعی در  خودرو : Optimus Ride یک شرکت تولیدکنندۀ خودرو های بدون راننده و خود مختار برای مناطق جغرافیایی معین است.

کاربرد خودرو های هوشمند و الکتریکی این کمپانی منجر به افزایش پایداری و اثر بخشی شهر ها، آزاد شدن مکان های بیشتر برای پارک، محدود سازی تعداد خودرو های موجود در جاده و کاهش اثرات نامطلوب زیست محیطی می شود.

کمپانی Opitimus که محصولی از دانشگاه MIT است، امکان حمل و نقل آسان و ایمنی را برای دانشگاه ها، انجمن ها و شهرها فراهم می آورد.

تأثیرگذاری در صنعت : خودرو های کمپانی Optimus از سال گذشته موفق به اخذ مجوز برای آزمایش رانندگی در شهر ها و نواحی ماساچوست شدند. این کمپانی قصد دارد تا با حمل و نقل افراد بین دو نقطۀ ایستگاه قطار محلی و مرکز توسعه مسکن بوستون، خودرو های خود را مورد آزمایش قرار دهد.

 

WAYMO هوش مصنوعی در خودرو ها

 WAYMO : فناوری ادراک ۳۶۰ درجه

مکان : مانتین ویو، کالیفرنیا

نحوه استفاده از هوش مصنوعی در  خودرو : Waymo در ابتدا به عنوان یکی از مراکز تحقیقاتی گوگل در زمینه خودرو های بدون راننده آغاز به کار کرد، اما حالا به یک کمپانی مستقل تبدیل شده است. خودرو های بدون راننده انحصاری این شرکت، مسافرین را با حفظ امنیت از یک نقطه به نقطه دیگر جابجا می کنند.

فناوری ادراک ۳۶۰ درجه Waymo با بیش از هشت مایل رانندگی خودکار، می تواند عابرین پیاده، خودرو های موجود در جاده، دوچرخه سواران و سایر موانع موجود در جاده را از فاصلۀ ۳۰۰ یاردی (حدود ۲۷۴ متر) تشخیص دهد.

تأثیرگذاری در صنعت : کمپانی Waymo در حال آزمایش رانندگی در منطقه متروی فینکس است. کاربران ساکن در این منطقه می توانند به طور آزمایشی از خودرو های بدون راننده این شرکت استفاده کنند.

zoox هوش مصنوعی در خودرو ها

ZOOX : سفر اشتراکی رباتیک

مکان : فاستر سیتی، کالیفرنیا

نحوه استفاده از هوش مصنوعی در  خودرو : با اینکه شرکت های بسیاری در تلاش هستند تا خودرو های خود را به قابلیت های رانندگی خودکار مجهز کنند، اما شرکت Zoox در حال طراحی و ساخت خودرو های خودمختار انحصاری خود است.

خودرو های ساخته شده توسط Zoox ، خودرو های رباتی همسفر (سفر اشتراکی) هستند. درست همانند سرویس های نقلیه فعلی مثل اوبر و لیفت، کاربر می تواند از طریق اپلیکیشن نصب شده روی گوشی همراه خود، خودروی Zoox را برای سفر احضار کند.

تأثیرگذاری در صنعت : شرکت Zoox قصد دارد تا در سال جاری، نمونه های آزمایشی خود را به خودرو های تمام عیار تبدیل کند.

 

هوش مصنوعی در تولید خودرو ها

تولید

با توجه به ۷۰ میلیون خودروی ساخته شده در سال گذشته، می توان گفت که تولید کننده ها به دنبال ماشین آلات و روش های مختلف برای بهبود تولید هستند. 

هوش مصنوعی نه تنها خودرو های موجود در جاده ها، بلکه فاکتور های ساخت آن ها را نیز تغییر داده است.

مثال های ارایه شده در زیر نشان می دهند که چگونه ماشین آلات هوشمند و سیستم های مجهز به هوش مصنوعی، موجب افزایش اثربخشی و بهره وری خطوط تولید  خودرو ها شده اند.

 

Rethink Robotics هوش مصنوعی در تولید خودرو

Rethink Robotics : همکاری انسان – بات در خط مونتاژ

مکان : بوستون، ماساچوست

نحوه استفاده از هوش مصنوعی در  خودرو : کمپانی Rethink Robotics سازندۀ بات ها یا ربات های همکار در حوزۀ خودکار سازی صنعتی است. از این ربات ها برای خودکار سازی عملیات کارخانه ای خسته کننده، آلوده یا حتی خطرناک برای کارگران انسانی استفاده می شود.

با اینکه ربات ها سال های زیادی مشغول فعالیت در خط تولید خودکار هستند، اما هرگز دوشادوش انسان کار نکرده اند. ربات های Rethink در حوزه های مختلف زنجیرۀ تأمین، نگهداری از ماشین آلات، رسیدگی به مواد، اجرای آزمایش ها و دسته بندی محصولات نهایی، در کنار انسان ها کار می کنند.  

تأثیرگذاری در صنعت : یک کمپانی قالب گیری تزریقی سفارشی از تنسی، هنگامی که با کمبود نیروی انسانی مواجه شد، از ربات های همکار سویر Rethink برای حفظ سرعت تولید محصولات خود استفاده کرد. این کمپانی خلاء ناشی از کمبود نیروی کار را به راحتی پر کرد و در ظرف کمتر از چهار ماه، به ROI مطلوب رسید.    

 

DataRPM هوش مصنوعی در تولید خودرو

 DataRPM : پیش بینی اشکال در ماشین به وسیله یادگیری ماشین

مکان : بدفورد، ماساچوست

نحوه استفاده از هوش مصنوعی در  خودرو : DataRPM یکی از شعبه های فرعی شرکت Progress Software بوده که شیوه های تشخیص و پیش بینی آنومالی را برای صنایع مختلف ارایه می دهد.

فناوری یادگیری ماشین DataRPM الگوای رفتاری عادی یک ماشین را شناسایی کرده و قادر به تشخیص مشکلات و خرابی های احتمالی در آینده است و بدین ترتیب، در زمان و هزینه صرفه جویی می کند.

این فناوری از داده های سنسور ماشین برای بهینه سازی قابلیت ها استفاده می کند. همچنین موجب کاهش زمان خرابی های غیر منتظره، افزایش عمر ماشین و بهره وری عملیاتی، و همینطور بهبود اثر بخشی تجهیزات می شود.

تأثیرگذاری در صنعت : یک شرکت بریتانیایی به اطلاعاتی درباره عوامل خارجی تاثیر گذار روی محصولات مرکز تولید موتور خود احتیاج داشت تا به وسیله این اطلاعات، هزینه ها را کاهش داده و بهره وری را افزایش دهد. این شرکت بریتانیایی پس از کاربرد پلتفرم DataRPM توانست چند هفته زودتر از اشکال های موجود در ماشین های خود باخبر شود. 

 

هوش مصنوعی دستیار راننده خودرو ها

دستیار راننده

اگر صاحب خودرویی هستید که می تواند به طور خودکار پارک موازی ( دوبل ) را انجام دهد، بنابراین خودروی شما از سیستم همیار راننده مجهز به هوش مصنوعی (  ADAS) استفاده می کند.

سیستم های ADAS متعددی وجود دارند که از جملۀ آن ها می توان به سیستم ترمز خودکار، تشخیص خواب آلودگی راننده، هشدار خروج از لاین، و سایر ویژگی های امنیتی اشاره کرد.

در حال حاضر سیستم های پیشرفته ای در بسیاری از خودروهای متعلق به برندهای بزرگ به کار رفته اند. این سیستم ها توسط شرکت های مختلف با هدف آموزش راننده های انحصاری و اجتناب از تصادف در ناوگان خود مورد استفاده قرار گرفته اند.

در ادامه، به نام چندین شرکت اشاره شده است که از هوش مصنوعی در فناوری های دستیار راننده خود، جهت افزایش ایمنی جاده ها استفاده کرده اند.

 

carvi هوش مصنوعی دستیار راننده

 CARVI : تغییر عادت های رانندگی ناپسند

مکان : سان فرانسیسکو، کالیفرنیا

نحوه استفاده از هوش مصنوعی در  خودرو : شرکت CarVi سازنده یک سیستم ADAS است که توسط خودرو های شخصی، ناوگان ها، خودرو های همسفر (سفر اشتراکی) و شرکت های بیمه خودرو به کار گرفته می شود.

فناوری CarVi از هوش مصنوعی جهت تحلیل رانندگی و صدور هشدار های بلادرنگ جهت با خبر کردن راننده ها از خطرات احتمالی نظیر خروج از جاده، تصادف های پیش رو و شرایط رانندگی استفاده می کند.

فناوری CarVi همچنین از یک سیستم رتبه بندی برای امتیازدهی به مهارت های رانندگی و کمک به راننده ها در جهت تغییر رفتار ها و عادات ناشایست رانندگی خود استفاده می کند.

تأثیرگذاری در صنعت : CarVi هم اکنون در بسیاری از خودرو های فعلی نصب شده و به شرکت های حمل و نقل کمک می کند تا خودرو های خود را ردیابی کرده، گزارش های مربوط به کارایی خودرو ها را دریافت کرده، رویداد های در حین رانندگی را ضبط کرده و در نهایت به واسطۀ راننده های ایمن تر، حق بیمه را کاهش دهند.

NAUTO هوش مصنوعی خودرو های خود مختار

NAUTO : حفظ امنیت ناوگان های تجاری

مکان : پالو آلتو، کالیفرنیا

نحوه استفاده از هوش مصنوعی در  خودرو : شرکت Nauto یک فناوری حسگر AI برای ناوگان های تجاری را به وجود آورده است.

سیستم رانندۀ هوشمند Nauto با ارزیابی رفتار راننده ها، موجب کاهش حواس پرتی شده و در نهایت از بروز تصادف جلوگیری می کند. این سیستم از داده های مختلف برای حفظ تمرکز راننده و اجتناب از تصادف و نقض قوانین رانندگی بهره می گیرد. 

فناوری Nauto با استفاده از ویدیو و شناسایی چهره، به شرکت ها کمک می کند تا مطالبات مربوط به شرکت های بیمه را به شیوۀ کار آمدتری مورد بررسی قرار دهند.

تأثیرگذاری در صنعت : یک شرکت حمل و نقل در مینه سوتا، فناوری Nauto را در ۹۹ درصد از ناوگان خود نصب کرده است. این کمپانی از فناوری Nauto برای افزایش ایمنی راننده، و همچنین آموزش لازم جهت کاهش تصادفات و مطالبات بیمه استفاده کرده است.

بیشتر بخوانید :

منبع Built In

همچنین ببینید

استفاده از هوش مصنوعی مولد برای بهبود تست نرم‌افزار

هوش مصنوعی مولد به دلیل توانایی خود در ایجاد متن و تصاویر بسیار مورد توجه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *