آموزش مجازی1

چگونه هوش مصنوعی ، یادگیری الکترونیکی را متحول می کند؟

از رسانه های اجتماعی گرفته تا تشخیص گفتار، از کاربرد در میدان جنگ تا نوشتن مقالات، برنامه نویسی تا ارائه خدمات به مشتری، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی تبدیل به بخشی از زندگی شهری ما شده اند. در راستای هر چه راحت تر و ساده تر کردن زندگی، انسان ها از پتانسیل هوش مصنوعی بهره برده و اتومبیل های خودران، سنسورهای هوشمند جهت گرفتن عکس های با کیفیت بالا و لوازم خانگی هوشمند را اختراع کرده اند. به همین ترتیب، هوش مصنوعی حوزه تحصیلات و آموزش را درنوردیده و به سرعت روش های سنتی را با روش های مدرن جایگزین می کند.

 به لطف هوش مصنوعی، محیط های آکادمیک دانشگاهی روز به روز بیشتر با نیاز های هر فرد منطبق می شوند که در نتیجه، روش یادگیری الکترونیکی را تغییر داده است. اکنون مردم فقط با یک کلیک بر روی تلفن و لپ تاپ خود می توانند به محتواهای آموزشی دسترسی پیدا کنند. امروزه، دانش آموزان لازم نیست که گرمای تختخواب خود را در صبحگاه های زمستانی ترک کنند تا به صورت فیزیکی در کلاس حضور داشته باشند. همه آنچه که آن ها بدان نیاز دارند یک رایانه و یک ارتباط اینترنتی مستقیم است و بعد از آن، آن ها می توانند از کلاس مجازی خود لذت ببرند. و این ها همه ی تحولات ناشی از استفاده ی از هوش مصنوعی در آموزش و پرورش نیست. در این مطلب خواهیم دید که چگونه هوش مصنوعی دنیای آموزش را بهتر و بهینه تر می کند.

هوش مصنوعی و یادگیری الکترونیکی

چگونه هوش مصنوعی آموزش را تغییر می دهد؟

هوش مصنوعی در حال بهبود تجربه یادگیری است و در عین حال، در حال گسترش پشتیبانی بهتر مربیان و معلمان است. در اینجا به برخی از روش هایی که هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به وسیله ی آن ها از آموزش و توسعه ی آن پشتیبانی می کند می پردازیم.

۱- یادگیری اولیه 

دنیای آموزش یک مسابقه دوی سرعت است و والدین و مربیان قصد دارند زندگی دانش آموزی را برای کودکان حتی از قبل از ۵ سالگی شروع کنند. این جایی است که هوش مصنوعی با پلتفرم های یادگیری تطبیقی مانند پلتفرم یادگیری کودکان نوپا Osmo وارد میدان می شود تا آموزش را برای آن ها به خانه بیاورد.

۲- محتواهای درسی و آموزشی

اگر یک دهه به عقب برگردیم، دانشجویان و متولیان امر مجبور بودند که نگران جیب خود باشند تا بتوانند از پس هزینه تحصیل بر بیاییند. با افزایش کاربرد فناوری هوش افزوده ( Augmented Intelligence )، دانشجویان می توانند مطالب درسی مورد مطالعه خود در اینترنت را به صورت غالباً رایگان و یا با حداقل هزینه پیدا کنند. مربیان و شرکت های فناوری اطلاعات مانند Content Technologies Inc. با استفاده از یادگیری ماشین به صورت خودکار روند کار را انجام می دهند و بهترین درس بعدی برای دانش آموز را ارائه می دهند.

آموزش مجازی به کودکان

۳- دوره های آنلاین

ارائه دهندگان تحصیلات تکمیلی آنلاین مانند Udacity ، Coursera و edX  با هدف دستیابی دانش آموزان به دوره های مناسب با نیاز هایشان، به سمت استفاده از هوش مصنوعی می روند. به عنوان مثال، Coursera جلسات مشاوره رایگان به دانشجویان ارائه می دهد و براساس داده های جمع آوری شده، دوره های کامل اخذ مدرک دیپلم برای گذراندن دوره های دانشگاه را طراحی می کند.

۴- انجام تکلیف

سیستم های بازخوردی مانند Grammarly ، Turnitin و Write to Learn توسط فناوری هوش مصنوعی طراحی شده اند تا راهنمایی های بهتر و دقیق تری به دانش آموزان ارائه دهند. چندین برند در ارتباط با خدمات نوشتن مقاله کامل به صورت آنلاین نیز وجود دارد که با استفاده از یادگیری ماشین، راه حل های سفارشی و شخصی سازی شده ای را ارائه می دهند که مهارت های ادبی دانش آموزان را منعکس می کنند. دانش آموزان همچنین می توانند از ابزارهای آزمون آمادگی مانند Quizlet و Magoosh برای استفاده از پرسشنامه های شخصی سازی شده جهت هدف قرار دادن حوزه هایی از دروس که دانش آموز در آن ها ضعف دارد، استفاده کنند.

۵- اکتشاف

با توجه به اینکه هوش مصنوعی در مدارس و دانشگاه ها به یک هنجار تبدیل شده است، تعداد بیشتری از بچه ها فرصتی برای یادگیری در یک محیط پشتیبانی شده توسط واقعیت افزوده و مجازی دارند. از آنجا که در عصر تکنولوژی همه چیز در ارتباط با ماشین آلات است، تنها ارتباط تنگاتنگ با ابزارها و فناوری های مرتبط با واقعیت مجازی به آن ها کمک می کند تا در این دنیای پر سرعت در رقابت باقی بمانند. علاوه بر این ، واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده شامل ویژگی هایی چون تشخیص صدا و حالت و ارائه مفاهیم تصویری برای دانش آموزان دارای مهارت متفاوت با نیازهای ویژه است.

۶- ارزیابی و درجه بندی

از آنجا که هر دانش آموز حالتی پویا وناپایدار مختص خود را دارد ناعادلانه است که همه تحت یک سیستم درجه بندی یکسان قرار بگیرند. اما چیزی که قبلا غیر ممکن بود با استفاده از هوش مصنوعی ممکن شده است و استفاده از هوش مصنوعی تغییراتی را در نحوه ارزیابی دانش آموزان به وجود آورده است. با آزمون های تطبیقی، مربیان و معلمان هم اکنون می توانند بر پیشرفت دانش آموز نظارت کنند و مهارت هایشان را فراتر از نمرات کسب شده در مقالات آکادمیک خود بسنجند.

ارزیابی آنلاین با هوش مصنوعی

۷- سیستم های راهنمایی و مشاوره

تنها راه برای بهره برداری از مزایای سال ها پشتکار و تلاش شما، دستیابی به شغل رویایی خود است. در اینجا دوباره سیستم عامل های استعدادیابی و استخدامی مانند LinkedIn و Ziprecruiter در حال استفاده از هوش مصنوعی برای تطابق متقاضیان بالقوه با کارفرمایان مناسب هستند. بنابراین، هوش مصنوعی نقش مهمی در هموار کردن مسیرهای سریع برای ریشه کن کردن بیکاری دارد.

۸- پروفایل های فرد یادگیرنده

با استفاده از هوش مصنوعی تصویری، قابلیت مقایسه و پشتیبانی از مدیریت مقایسه صلاحیت افراد مختلف با مقایسه گسترده پروفایل های جامع که از طریق کارنامه ها و پرتفوی ایجاد شده توسط آن ها انجام می شود، وجود دارد. اگرچه بازرسان و دفاتر کل ارزیابی به کار خود ادامه خواهند داد، ابزارهای یادگیری ماشین در کنار آن ها برای مرور پروفایل های بزرگتر مورد استفاده قرار می گیرند.

۹- نظارت عملی

اتصال کارگزاران و مربیان این صنعت به دانش آموزان در زمان مناسب چیزی است که مربیگری مبتنی بر پروژه حول آن به وجود آمده است. در حالی که برند های یادگیری الکترونیکی مانند Nepris Learning و Educurious از قبل به سمت این نوع خدمات مشاوره ای آنلاین رفته اند، چندین مورد از بهترین دانشگاه های دنیا مانند آکسفورد و هاروارد، از حضور اعضای انجمن های فارغ التحصیلان دانشکده های خارجی استقبال می کنند تا در کنار هم در قالب یک تیم کار کنند.

۱۰- تقاضا برای شغل و استخدام 

اگرچه جهان به سمت افق جدیدی از فناوری حرکت می کند ، اما پایه اصلی آموزش در اختیار معلمان و مربیان قرار دارد. برای استخدام بهترین ذهن ها که بتوانند بزرگسالان نسل آینده را در مسیر صحیح هدایت کنند، مؤسسات و سازمان ها برای استخدام نیروی سازمانی خود از یادگیری ماشین استفاده می کنند. به عنوان مثال ، Frontline Education یک بستر هوشمند است که از آنالیز داده ها برای بهبود کارآیی استخدام و تطبیق فرد استخدام شده با نیاز سازمان استفاده می کند.

۱۱- یادگیری حرفه ای

اگر مربیان با برنامه های هوش مصنوعی آشنایی نداشته باشند هرگز قادر نخواهیم بود از هوش مصنوعی استفاده کنیم. مسئله موجود در اینجا مربوط به بردهای سازمانی و شرکت های فناوری اطلاعات است که معلمان را به عنوان مربی هوش مصنوعی با تهیه برنامه های درسی مورد نیاز برای آن ها آماده می کنند. چندین مدرسه در رابطه با برنامه های آموزشی معلمان با غول های تکنولوژی مانند اپل و IBM قرار داد امضا کرده اند.

دوره آموزش آنلاین با هوش مصنوعی

۱۲- امنیت سایبری و امنیت جسمی

طبق گزارشی از سیسکو ، متخصصان امنیت مدارس در حال صرف هزینه ی بیشتر بر روی ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی هستند تا یاد بگیرند که به طور خودکار الگوهای غیر معمول را در محیط های مبتنی بر اینترنت اشیا با ترافیک وب رمزگذاری شده کشف کنند. همچنین از هوش مصنوعی برای شناسایی الگوهای رفتاری دانش آموزان استفاده می شود که می تواند خشونت و رفتار های خشونت آمیز آن ها را پیش بینی کند. آنچه توسط یک دانش آموز دبیرستانی در Parkland تحت عنوان #NeverAgainTech آغاز شده است اکنون توسط بسیاری از مؤسسات به منظور تدوین بهتر اطلاعات مبتنی بر هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده های مربوط به خشونت در مدرسه اتخاذ شده است.

۱۳- مدیریت مدارس

با افزایش تعداد مدارس خرد ( Micro-School ) به همراه مدارس خصوصی کم هزینه در کشورهای در حال توسعه مانند آفریقا و هند ، نیاز به یک بستر قدرتمند مدیریت مدارس بیشتر می شود. با جفت شدن هوش مصنوعی و فناوری Cloud ، کارهای اداری مانند استخدام ، جمع آوری و نگهداری اطلاعات دانشجویی ، حضور در جلسه و امور مربوط به کاغذ بازی های اداری کمتر خسته کننده و وقت گیر شده اند.

جمع بندی بحث :

هوش مصنوعی پتانسیل بی حد و حصری در صنعت آموزش دارد. طبق یک مطالعه ، پیش بینی می شود که کاربرد هوش مصنوعی در یادگیری الکترونیکی ۴۹٫۵٪ افزایش یابد ، در نتیجه ضربه ای  شتاب دهنده بر روی تمام ابزارهای مورد استفاده در مدارس خواهد زد. این تأثیرات از پایین ترین سطح آموزش گرفته تا مدارس بالاتر موسسات یادگیری را در بر خواهد گرفت. هوش مصنوعی و یادگیری ماشین بسته به اهدافشان، با هموار کردن مسیرهای شغلی برای جوانان امروزی، به آن ها فراتر از دانشگاه کمک خواهند کرد.

بنابراین منطقی خواهد بود که ما در دنیای یادگیری الکترونیکی سازگاری خود را با تحول دیجیتالی شروع کنیم تا از هوش مصنوعی بیشترین استفاده را داشته باشیم و آینده ای بهتر برای جهان بسازیم.

بیشتر بخوانید:

منبع yourtrainingedge.com

همچنین ببینید

هوش مصنوعی چگونه می‌تواند به رشد کسب‌ وکار شما در اقتصاد دیجیتال کمک کند

هوش مصنوعی چگونه می‌تواند به رشد کسب‌ وکار شما در اقتصاد دیجیتال کمک کند

هوش مصنوعی مولد نقطه محوری بعدی برای بهره وری و کارایی در سازمان ها است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *