هوش مصنوعی انسان

۱۳ کار خارق العاده که امروزه هوش مصنوعی قادر به انجام آن است

در حال حاضر، بسیاری از ما از فناوری هوش مصنوعی (AI) که به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است، آگاهی داریم. اما، بسیاری از ما با دانستن برخی از مهارتهایی که هوش مصنوعی قادر به انجام آن ها است بسیار شگفت زده خواهیم شد. در اینجا به ۱۳ مهارت خارق العاده که هوش مصنوعی امروز قادر به انجامش است می پردازیم.

۱-خواندن

آیا تاکنون آرزو کرده اید که بتوانید تنها با توجه به نکات برجسته و مهم یک متن، در وقت و زمان خود صرفه جویی کنید؟ آرزوی شما با برنامه هوش مصنوعی SummarizeBot تحقق یافته است. خواه مطلبی که میخوانید مقاله، اخبار، لینک های وب، کتاب، ایمیل، اسناد حقوقی، پرونده های صوتی و تصویری و موارد دیگر باشد، برنامه خلاصه خودکار متن مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، نوشته ها را می خواند و گزارش های اطلاعاتی از نکات مهم آن ها را تهیه می کند. در حال حاضر ، SummarizeBot می تواند در Facebook Messenger یا Slack استفاده شود و به فناوری هایی چون پردازش زبان طبیعی، یادگیری ماشین، هوش مصنوعی و فن آوری های blockchain متکی است.

۲-نوشتن

آیا میدانستید که علاوه بر روزنامه نگاران حرفه ای، بنگاه های خبری مانند نیویورک تایمز، واشنگتن پست، رویترز و سایر پایگاه های خبری برای نوشتن به هوش مصنوعی متکی هستند؟ آنها این کار را می کنند، و اگرچه این کار شامل قرار دادن قسمت های مختلفی از پازل “چه کسی، چه چیزی، کجا، چه موقع و چگونه” در تهیه یک خبر می شود، توانایی های هوش مصنوعی گسترده تر از این است و حتی میتواند به نوشتن مطالب خلاقانه تر نیز بپردازد. بسیاری از بازاریابان برای ساختن پست های خود در شبکه های اجتماعی به هوش مصنوعی روی می آورند. حتی رمانی هم توسط هوش مصنوعی به رشته تحریر در آمده است که در بین نامزد های دریافت یک جایزه نیز قرار گرفت.

۳-دیدن

بینایی ماشین حالتی است که در آن رایانه ها می توانند جهان را ببینند، داده های بصری را تجزیه و تحلیل کنند و در مورد آن تصمیم گیری کنند. روش های شگفت انگیز بسیاری وجود دارد که امروزه از دید ماشینی در آن ها استفاده می شود، از جمله در اتومبیل های خود ران، تشخیص چهره برای کارهای مرتبط با پلیس، درگاه های پرداخت و موارد دیگر. در زمینه تولید، توانایی دیدن برای ماشینها به نگهداری، پیش بینی و کنترل کیفیت محصول کمک می کند.

بینایی هوش مصنوعهی

۴-شنیدن و توانایی ادراک

آیا می دانستید هوش مصنوعی قادر به شناسایی تیراندازی، تجزیه و تحلیل صدا و سپس هشدار دادن به مراجع ذیربط می باشد؟ این یکی از کارهای خارق العاده ای است که هوش مصنوعی می تواند هنگام شنیدن و درک صداها انجام دهد. و چه کسی می تواند کمک دستیار دیجیتال صوتی برای پاسخ به سؤالات خود ازجمله درخواست یک گزارش هواشناسی یا دستور کار روزانه را رد کند؟ افراد فعال در عرصه تجارت به راحتی، کارآیی و دقت ارائه شده توسط هوش مصنوعی از طریق آنالیز خودکار جلسات علاقه دارند.

۵-صحبت کردن

هوش مصنوعی همچنین توانایی صحبت کردن را دارا می باشد. اگرچه کار با Alexa و Google Maps مفید (و سرگرم کننده) می باشد و همچنین به سوالات شما پاسخ میدهند و آدرس مورد نظرتان را برایتان پیدا میکنند، Google Duplex یک قدم جلوتر رفته و از هوش مصنوعی استفاده می کند تا بتوانید قرارهای روزانه و کارهای خود را از طریق تلفن به صورت مکالمه انجام دهید. این برنامه همچنین می تواند به صحبت ها و سوال های انسانهایی که با آنها صحبت می کند نیز پاسخ دهد.

۶-بو کشیدن

محققان فعال در عرصه هوش مصنوعی در حال حاضر مشغول توسعه مدل های هوش مصنوعی هستند که فقط با تنفس و بو کشیدن نفس انسان بتوانند بیماری ها را تشخیص دهند. این ماده می تواند مواد شیمیایی موسوم به آلدهیدها را که با بیماری های انسانی و استرس مرتبط هستند از جمله سرطان، دیابت، صدمات مغزی و همچنین تشخیص “بوی چوب مانندی” که از بیماران پارکینسونی ساطع می شود، حتی قبل از شناسایی سایر علائم، را تشخیص دهد. ربات های مصنوعی هوشمند نیز می توانند نشت گاز یا سایر مواد شیمیایی سوز آور را شناسایی کنند. شزکت IBM حتی از هوش مصنوعی برای توسعه عطرهای جدید استفاده می کند.

۷-لمس کردن

با استفاده از سنسورها و دوربین ها، رباتی ساخته شده است که می تواند “میوه های سوپرمارکتی رسیده” را شناسایی کند و حتی آنها را انتخاب کرده و آنها را درون سبد قرار دهد! خالق آن ربات می گوید که نسخه توسعه یافته این ربات در نهایت قادر خواهد بود در هر ۱۰ ثانیه یک تمشک را از ین میوه ها انتخاب کند و این کار را به مدت ۲۰ ساعت در روز انجام دهد! مرحله بعدی برای توسعه توانایی لامسه در فناوری هوش مصنوعی ارتباط حس لامسه با حواس دیگر است.

لامسه هوش مصنوعی

۸-حرکت کردن

هوش مصنوعی میتواند انواع وسایل حمل و نقل از وسایل نقلیه خودران گرفته تا هواپیماهای بدون سرنشین تا روبات ها را به حرکت بیاندازد. شرکت آلتر ۳ در سالن جدید تئاتر ملی توکیو روبات هایی را به نمایش گذاشته بود که می توانستند به صورت خودکار به حرکت در بیاییند.

۹- درک احساسات

در تحقیقات انجام گرفته در حوزه بازار و بازاریابی از ابزارهای هوش مصنوعی که احساسات شخص را هنگام تماشای فیلم دنبال می کنند، کمک گرفته میشود. هوش هیجانی مصنوعی می تواند داده هایی از حالت صورت، زبان بدن و موارد دیگر را جمع آوری کند، آن را در یک پایگاه از داده های مربوط به احساسات تجزیه و تحلیل کند تا مشخص شود که فرد چه احساسی را ابراز می کند و سپس عمل و واکنش متناسب را بر اساس آن اطلاعات تعیین کند.

۱۰-بازی کردن

این طور نیست که فقط بتوان تنها کار های جدی را با هوش مصنوعی انجام میداد. این فناوری میتواند می تواند یاد بگیرد بازی هایی مانند شطرنج و پوکر را بازی کند (که این یک شاهکار باورنکردنی است). هوش مصنوعی می تواند یاد بگیرد که این بازی ها را انجام دهد به علاوه با انسان ها رقابت کند و حتی انسان ها را شکست دهد.

۱۱-بحث و گفت و گو

پروژه Debater شرکت IBM به ما نشان داد که هوش مصنوعی حتی می تواند در بحث ها و مناظره های انسانی درباره موضوعات پیچیده موفق باشد. این فناوری نه تنها قادر به تحقیق در مورد یک موضوع است بلکه می تواند دیدگاه های جذابی را نیز درباره آن ارائه کند و حتی به مخالفت با نظر های انسانی بپردازد.

۱۲-خلاقیت

هوش مصنوعی حتی می تواند بر فرآیندهای خلاق، از جمله ساخت هنرهای تجسمی، نوشتن شعر، آهنگ سازی موسیقی و عکس گرفتن نیز تسلط داشته باشد. فناوری هوش مصنوعی گوگل حتی قادر به ایجاد “فرزند” هوش مصنوعی خاص خود بوده است – که از فناوری های هوش مصنوعی همتایان انسانی خود علکرد بهتری داشته است.

۱۳-توانایی ذهن خوانی

هوش مصنوعی می تواند ذهن افراد را بخواند! این فناوری می تواند سیگنال های مغز را تفسیر کند و سپس بر طبق آن سیگنال ها گفتار و گفت و گو ایجاد کند. این فناوری چشمگیر برای کسانی که دچار اختلال در گفتار هستند می تواند تغییر بزرگی در زندگیشان ایجاد کند. جای تعجب نیست که برخی از بزرگترین غول های فناوری ، از جمله فیس بوک و الون ماسک پروژه هایی در دست اجرا دارند تا بتوانند از پتانسیل ذهن خوانی هوش مصنوعی استفاده کنند.

حال تصور کنید که آیا این ۱۳ مهارت خارق العاده همه در یک برنامه هوش مصنوعی فوق العاده ترکیب شوند! نتیجه آن بی شک فناوری بسیار مهیج و کاربردی خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

منبع forbes.com

همچنین ببینید

اولین کامپیوتر سرفیس هوش مصنوعی مایکروسافت چه قابلیتی دارد؟

اولین کامپیوتر سرفیس هوش مصنوعی مایکروسافت چه ویژگی هایی دارد؟

شرکت مایکروسافت روز پنجشنبه از راه اندازی اولین رایانه شخصی سرفیس خود که برای هوش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *