هوش مصنوعی و تاثیر بر مشاغل

هوش مصنوعی و آینده مشاغل

هوش مصنوعی برای از بین بردن میلیون ها شغل موجود و ایجاد میلیون ها شغل جدید ساخته شده است – شغل هایی که  برخی از آنها هنوز به وجود نیامده اند.

شان چو فکر می کند ربات ها نادان هستند. و او تنها شخصی نیست که ارزیابی چنین بی پرده ای در این مورد دارد. چو، مدیر عامل استارت آپ هوش مصنوعی Catalytic واقع در شیکاگو می گوید: ” کاری که شما باید انجام دهید (تا به درستی ادعای من پی ببرید) این است که در یوتیوب تایپ کنید” ربات ها شکست خوردند. “

اگرچه ربات ها همواره باهوش تر می شوند و با روش های جدیدی به صنعت خدمت می کنند، چو به شدت اعتقاد دارد که “ما کاملاً از فناوری هوش مصنوعی که شبیه سازی انسانی را انجام دهد( مانند شخصیت سینمایی ترمیناتور) فاصله داریم.”

هوش مصنوعی آینده مشاغل Catalytic
شان چو (چپ) ، مدیر عامل استارت آپ هوش مصنوعی Catalytic واقع در شیکاگو می گوید تکنولوژی همیشه به انسان ها نیاز خواهد داشت.

  با این حال دچار سو تفاهم نشوید. اینگونه نیست که ماشین ها در حال ظهور نیستند. این بدین معنیست که آن ها بسیار کندتر نسبت به آنچه برخی از رسانه هایی که اخبار مربوط به این حوزه با آب و تاب فراوانی پوشش می دهند، ظهور خواهند کرد – که این خبر بسیار خوبی برای اکثر کسانی است که فکر می کنند ربات ها و سایر فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی به زودی شغل آن ها را از بین خواهند برد. بسیاری از آن ها در حد واژگان عملیاتی هستند.

هوش مصنوعی جایگزین برخی مشاغل خواهد شد

بسیاری از کارشناسان متفق القول هستند که  تعدادی از حرفه ها در پنج تا ده سال آینده کاملاً اتوماتیک خواهند شد. گروهی از مدیران ارشد فناوری که شورای فناوری فوربس به نام ۱۳ را تشکیل داده اند معتقدند مشاغلی چون ثبت بیمه نامه ، انبارداری و مشاغل تولیدی ، خدمات به مشتری ، تحقیقات و جمع آوری داده ها ، حمل و نقل های طولانی و در حالت کلی”هر شغلی که بتوان آن را یاد گرفت ” از بین خواهند رفت.

در مقاله ای که در وبسایت هوش مصنوعی Medium منتشر شده است ،  guru Kai-Fu Lee –  مدیر عامل شرکت Sinovation Ventures و نویسنده کتاب ۲۰۱۸ “ابر قدرت های هوش مصنوعی: چین، سیلیکون ولی و نظم جدید جهانی” – تصریح می کند که ۵۰٪ از کل مشاغل در عرض پانزده سال به وسیله هوش مصنوعی به صورت اتوماتیک انجام خواهند شد.

وی اظهار داشت: “حسابداران ، کارگران کارخانه ، کامیون داران ، وکلا و رادیولوژیست ها – فقط در چند مورد – در شغل های خود با اختلالی مشابه آنچه که کشاورزان در طول انقلاب صنعتی با آن روبرو بودند مواجه خواهند شد.” همانطور که تحقیقات نشان می دهد ، سرعتی که هوش مصنوعی در آن جایگزین مشاغل خواهد شد، تسریع می شود و بر افراد آموزش دیده و ضعیف از لحاظ آموزشی را  به صورت یکسان تحت تاثیر قرار خواهد داد.”

و بر طبق داستانی که اخیرا در بررسی بیمارستان بکر مشاهده شده است، هوش مصنوعی برخی کارهای مرتبط با مراقبت های بهداشتی همچون مدیریت چرخه درآمد را بر عهده خواهد گرفت.

با توجه به این تحولات و پیش بینی ها ، و بر اساس مطالعات متعدد صورت گرفته – از طرف موسسه جهانی مک کینزی ، دانشگاه آکسفورد و دفتر آمار ایالات متحده آمریکا – تغییرات گسترده و غیرقابل اجتنابی از این رو به وجود آمده است.

تئوری ها حول ماهیت آن تغییر به وجود آمده ( هوش مصنوعی )، فراوانند . و بسیاری از آن ها ، شاید شما از شنیدنش خوش حال شوید، تئوری های تیره و تاری نیستند.

هوش مصنوعی مشاغلNarrative Science
دن پلات از Narrative Science معتقد است تکنولوژی هوش مصنوعی می تواند موجب کاهش ساعت کار هفتگی شود

هوش مصنوعی نیاز به نبوغ و ابتکار انسانی دارد

در بین بزرگترین مزایای هوش مصنوعی، بسیاری از متخصصان معتقدند، این مزیت آن که می تواند انسان را از انجام کارهای تکراری خسته کننده که تبدیل به بخشی از وظایف کلی انسان ها شده است نجات دهد، بسیار مهم و ارزشمند است و در نتیجه آن انسان ها می توانند بر روی پروژه های پیچیده تر و با ارزش تر تمرکز کنند؛ یا مقداری از زمان خود را صرف استراحت کنند.

چو می گوید: “همیشه این نگرانی وجود دارد که این فناوری باعث جابجایی بدنه فعلی کارگران یا وظایف شود ، و مطلب درستی است.” “اما آنچه همیشه اتفاق می افتد این است که کار و  خروجی های آن به سمت چیزهایی که بسیار پربازده تر هستند هدایت می شوند.”

برخی فکر می کنند افزایش سودآوری و بهره وری حتی ممکن است هفته های کاری را از لحاظ زمانی کوتاه تر کند. که از نظر تئوری خوب به نظر می رسد اما با مجموعه مسائل خاص خود همراه است. به عنوان مثال: پرداخت دستمزد و مزایا چگونه تحت تأثیر قرار می گیرند؟ و چه کسی بخش عمده ای از پاداش های پولی را دریافت می کند؟ شرکت ها؟ کارگران؟ دولت؟ این سؤالات بدون جواب مانده است.

جاستین آدامز ، مدیرعامل سابق Digitize.AI و معاون شرکت جدید خود که مستقر در شیکاگو است می گوید: “تا این مرحله ، فناوری کار بیشتری ایجاد کرده است و این مسئله ی دیگری است که باید با آن مواجه شویم. اما من فکر می کنم یک نقطه عطفی وجود دارد که برخی از کاربرد های بخصوص هوش مصنوعی به نقطه ای برسند که در واقع تلنگری بر ما وارد شود (از بابت از بین رفتن مشاغل) .”

اما چو می گوید که برای تسهیل در پذیرش فناوری و به بار نشستن این نتیجه که بار کاری که بر دوش افراد است به جای افزایش، کاهش یابد به انسان (نیروی کار) زیادی احتیاج است. او می گوید: “هرچه فناوری بیشتر باشد و تقاضا بیشتری برای آن داشته باشیم ، افراد بیشتری در انجام آن مشارکت می کنند.”

چو از بازی های ویدئویی به عنوان مثالی خوب یاد می کند. او می گوید ، در آن زمان که بازی های DOS در بازار وجود عرضه می شد، فقط به یک فرد “نابغه” و به شش ماه یا کمی بیشتر تلاش برای طراحی یک بازی که بتواند به عنوان نرم افزار اشتراکی عرضه شود، نیاز بود. در حال حاضر برای تولید آنچه که چو به عنوان یک ” فعالیت استودیوی فیلم مانند ” نیاز است به استعدادهایی در حوزه صدا ، طراحی ، فیزیک پیشرفته و بودجه چند میلیون دلاری نیاز است.

وی می گوید: “تعداد افرادی که برای ارائه فناوری بهتر به آن ها نیاز داریم، به صورت گسترده ای افزایش می یابد.” بنابراین شما از نگرانی در مورد تأثیر تکنولوژی سطح بالا به سمت کمک به ایجاد فناوری، تغییر موضع می دهید. وقتی به هوش مصنوعی نگاه می کنید، نیازی بدون توقف برای آموزش ، داده ، نگهداری ، مراقبت از همه استثناهایی که اتفاق می افتد ، وجود دارد. چگونه هوش مصنوعی را کنترل کنیم؟ چگونه آن را آموزش دهیم؟ چگونه مطمئن شویم که هوش مصنوعی در حال فعالیت های مخرب نیست؟ این ها به شغل های جدید تبدیل می شوند. “

هوش مصنوعی به عنوان تولید کننده مشاغل: نوع متفاوتی از شغل ها

حتی اکنون، افراد زیادی در سراسر جهان در توسعه ی هوش مصنوعی نقش دارند. در یکی از نوشته های اخیر نیویورک تایمز در این موضوع، عنوان شده “محققان هوش مصنوعی امیدوارند بتوانند سیستم هایی بسازند که می توانند از حجم کمتری از اطلاعات آموزش ببینند. اما در آینده ی قابل پیشبینی، نقش کار انسانی در این حوزه حیاتی است.”

بایرون ریز مدیر عامل Gigaom نظری مشابه، هرچند اغراق آمیز تر در مورد تاثیر هوش مصنوعی بر کار های انسانی دارد. همانطور که در یکی از مقالات از هوش مصنوعی به عنوان “بزرگ ترین موتور تولید شغل که تاکنون دیده شده” یاد کرده است.

ریز نوشته: “در حقیقت، سازمان آمار اشتغال ( Bureau of Labor Statistics )” پیشبینی کرده رشد اشتغال در برخی مشاغل که انتظار می رود که هوش مصنوعی روی آن ها تاثیر بگذارد، با سرعتی بیش از همیشه در حال افزایش است. مشاغلی مثل : حسابداران ، دانشمندان پزشکی قانونی ، تکنسین های زمین شناسی ، نویسندگان فنی ، اپراتورهای MRI ، متخصصان رژیم ، متخصصان مالی ، توسعه دهندگان وب ، حسابداران وام ، دبیران پزشکی و نمایندگان خدمات مشتری ، تعداد معدودی از این مشاغل هستند. این حوزه ها، افزایش کار را از طریق هوش مصنوعی تجربه خواهند کرد نه در خلا آن.”

“رشد واقعی در مشاغل جاهایی اتفاق می افتد که تخیلات، ما را تا کنون به آنجا نبرده است.”

کریس نیکلسون، مدیر عامل شرکت یادگیری ماشین Skymind.AI واقع در سنفرانسیسکو، دیدگاه مشابهی که ریشه در تاریخ حتی دورتر دارد، بیان می کند.

“همه از این مثال استفاده می کنند، ولی وقتی انقلاب صنعتی شروع شد، بعضی مشاغل خاص از بین رفتند. ولی مشاغل زیادی، و بسیاری شغل های جدید به وجود آمدند. پس وقتی شما به مثلا انگلستان قبل و بعد از انقلاب صنعتی فکر می کنید، آنجا جایی فقیر تر با کار های کمتر نبود. شغل های بیشتری بود، اما شیوه ی متفاوتی از مشاغل.”

در بخشی از صحبت های Ted Talk که او در بهار سال ۲۰۱۷ ارائه شد، مارتین فورد ، آینده نگر، این موضوع را با استناد به گزارش به اصطلاح “انقلاب سه گانه” که توسط گروهی از نوابغ (که برخی از برندگان جایزه نوبل نیز در میان آن ها بودند) جمع آوری شده بود، به این موضوع پرداخته بودند و آن را در اوایل سال ۱۹۶۴ به رئیس جمهور وقت آمریکا لیندون جانسون ارائه داده بودند. این گزارش که فورد به آن استدلال می کرد بیان می کرد که: “ایالات متحده در آستانه تحولات اقتصادی و اجتماعی قرار دارد زیرا اتوماسیون صنعتی قرار است میلیون ها نفر را از کار بیکار کند.”

وی خاطرنشان کرد: این موضوع برای بیش از نیم قرن پیش بود ، “و مطمئناً چنین اتفاقی آن طور که در آن گزارش آمده است، اتفاق نیفتاده است. و این داستان دوباره و دوباره مطرح شده است. این زنگ هشدار بارها و بارها زده شده است، اما همیشه یک هشدار نادرست بوده است. و از آنجا که این یک  هشدار نادرست بوده است، به یک روش بسیار مرسوم برای فکر کردن در مورد این موضوع (ازبین رفتن مشاغل توسط فناوری های جدید) منجر شده است؛ فکر کردن به این که “ممکن است فناوری کل صنایع را ویران کند” و “مشاغل و انواع کارها را از بین ببرد.” با این وجود ، وی در ادامه اظهار داشت: پیشرفت در این حوزه به موارد کاملاً جدیدی منتهی می شود “- صنایع جدید با فرصت های شغلی جدید” که امروزه حتی نمی توان تصور کرد. “

در یک بحث مرتبط با این موضوع، نیکلسون به مقاله ای در سال ۲۰۱۳ توسط انسان شناس آمریکایی و “فعال آنارشیست” دیوید گرابر با عنوان ” پدیده شغل های مزخرف: یاوه گویی شغلی ” اشاره می کند. گذشته از سخنانش درباره تکثیر حرفه های “بی معنی” (“با عنوان شغل های مزخرف”) گرابر به مطالعه جدیدی اشاره می کند که در آن اتوماسیون باعث از دست دادن شغل در صنعت و کشاورزی شد در حالیکه همزمان فرصت های شغلی در بخش های دیگر از مشاغل حرفه ای و مدیریتی گرفته تا مذهبی، فروش و خدمات سه برابر شد.

با این وجود باید دید آیا محصول آینده مشاغل ایجاد شده توسط هوش مصنوعی که وجود آن با معرفی محصولات و خدمات جدید ضروری به نظر می رسد، خشم و عصبانیت (به دلیل از بین بردن مشاغل) مشابهی ایجاد خواهد کرد یا نه. اما یک چیز را با اطمینان می توان گفت: وقتی پای کار و شغل به میان بیاید ، انسان ها به همان شکلی که همیشه وجودشان ضروری بوده است این بار هم به طرق مختلف ضروری خواهند بود. دن پلات ، مدیر محصولات فنی در شرکت هوش مصنوعی مستقر در شیکاگو اظهار داشت: “من احساس می کنم این حس غالب وجود دارد که وقتی از رایانه و هوش مصنوعی ارزش بیشتری بدست می آوریم، مردم اهمیت کمتری پیدا می کنند.” “اما من این گونه به آن فکر نمی کنم. برای آینده ای قابل پیش بینی و غیرقابل پیش بینی ، به پیمانکار ، لوله کش ، برق کار و نصاب پنجره نیاز خواهید داشت – تمام این مشاغل بسیار مهم هستند و جهان بدون آن ها کار نمی کند. “

لی نیز مطمئن است که بسیاری از مشاغل از خطر منسوخ شدن توسط هوش مصنوعی در امان هستند. به عنوان مثال، مشاغلی که در آن ها نیاز به طراحی، مفهوم سازی ، مدیریت برنامه ریزی استراتژیک پیچیده ، هماهنگی دقیق با چشم ، برخورد با “فضاهای ناشناخته و بدون ساختار” و احساس یا تعامل همراه با همدلی و شفقت نیاز دارند از جمله آن مشاغل می باشند. لیست کامل حرفه های ضد هوش مصنوعی ( مشاغلی که هوش مصنوعی نمی تواند آن ها را از بین ببرد) شامل روانپزشکی، فیزیوتراپی ، مراقبت پزشکی ، تحقیقات و مهندسی مرتبط با هوش مصنوعی، تدریس ، قانون دفاع کیفری، علوم کامپیوتر و مهندسی، علوم ، مدیریت و نوشتن داستان می باشد. پس خیالت راحت جی. کی. رولینگ (نویسنده کتاب های هری پاتر).

هوش مصنوعی در محل کار: آماده سازی برای تأثیرگذاری

در اوایل تابستان امسال ، آمازون – که انبارهای آن مملو از ربات است و به طور فزاینده ای در سال های آینده به صورت خودکار کارها در آن صورت خواهد گرفت – اعلام کرد که یک سوم نیروی کار ۳۰۰ هزار نفری خود در ایالات متحده را به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار تحت تعلیم و باز آموزی قرار خواهد داد. مشارکت به طور داوطلبانه در برنامه ای که شرکت آن را ” Upskilling 2025″ می نامد، طراحی شده است تا مهارت های کارکنان را برای کار در نقش های فنی در داخل یا خارج از آمازون افزایش دهد.

بیشتر ناظران بدبین ممکن است این گزارش  درباره چگونگی رفتار این شرکت با کارگران خود را را حمل بر چاپلوسی کمپین های پر هزینه ارتباطاتی این شرکت بگذارند. علاوه بر این ، چو اظهار دارد که این گزارش غیر ممکن و غیر عملی نیست. برای او جای تعجب دارد که چرا تکنولوژی را که برای بیشتر افراد سازگار تر باشد به کار نگیریم تا منحنی یادگیری کارکنان پایین نباشد؟ مثلاً بازآموزی کارگران شاغل در انبار برای ایفای نقش های مهندسی کاملاً غیر واقعی است. که نمی توان گفت هیچ ارزش دیگری در آموزش اضافی این افراد وجود نداشته باشد. پلات می گوید: “من فکر می کنم که باید تلاش کنیم تا مردم را در مورد بسیاری از مسائل کمی درکشان بالاتر برود تا جهش های علمی ناگهانی رخ ندهد و فرصت ها خود را نشان دهند.” “شما نمی خواهید به همه برنامه نویسی پایتون را آموزش دهید، اما اگر افرادی را دارید که اصول مهندسی را می شناسند یا اینکه می دانند چگونه کارها را انجام دهند ، شانس بیکار نشدن آن ها بسیار بیشتر است.”

برای نیکولسون، زنده ماندن و پیشرفت در دنیای فزاینده ای با هوش مصنوعی نیاز به یک رویکرد چند وجهی دارد. او در ابتدا توصیه می کند: «از مشاغل مزخرف خودداری کنید. اگر سر کار حوصلتان سر میرود، احتمالاً شغل مزخرف است و ماشین ها احتمالاً آن را می خورند (جایگزین شما می شوند).

“فکر می کنم ما باید تلاش کنیم تا مردم را کمی متوجه بسیاری از مسائل کنیم تا بتوانند از پس این پرش (تغییر شغلی) بر آیند و فرصت ها را بدست آورند.”

فراتر از آن ، توصیه‌های عملی او به طرز شگفت آوری مبتنی بر فناوری نیستند و می توان آن ها را در دو کلمه خلاصه کرد: مهارت های اساسی. به عنوان مثال ، ارتباط کلامی و کتبی استوار: گوش دادن ، درک احساسات ، پرسیدن سؤال ، نوشتن واضح و ساختن استدلال های محکم و فاقد ابهام.

او می گوید: “همه ی این مهارت ها چیز بسیار مهمی هستند و انجام آن ها نیز برای ماشین ها دشوار است. در صورتی که یک هولوکاست هسته ای رخ ندهد، با کمبود انسان هایی که باید با آن ها ارتباط برقرار شود مواجه نخواهیم شد. برخی از مهارت های ریاضی نیز بسیار مهم هستند. مخصوصا، داشتن دانشی عمیق از فرضیه ریمان، فرضیه ای مبنی بر اینکه تابع ریمان زتا، مقادیر صفر خود را فقط در اعداد صحیح و اعداد پیچیده با قسمت واقعی ۱/۲ دارد. نترسید شوخی بود.(ممنون ، ویکی پدیا).

نیکولسون می گوید که ایده خوبی است که درک درستی از مفاهیم آماری ، حسابگرایی و رگرسیون خطی جبری به منظور درک “خروجی الگوریتم های هوش مصنوعی” بدست آورید. هدف قرار دادن خود جهت یادگیری این نوع دانش های بنیادی کلید اصلی “توانایی” است. سازگار شوید. “و در این زمان که دوره ی تکنولوژی است ، انطباق هیچ گونه حوصله ای برای افراد با سرعت آرام و کند (تنبل) ندارد.

چو می گوید: “مردم دوست دارند هوش مصنوعی را با برق مقایسه کنند.و من در واقع با آن قیاس موافقم. اما برق یک یا دو نسل طول کشید تا به صورت گسترده از ایده به عمل برسد ، در حالی که امروز شاهد هستیم که تأثیر فناوری خیلی سریعتر اتفاق می افتد. بنابراین سرعت تغییر اساسی جامعه در حال افزایش است ، و سریعتر از آن چه مردم خود را برای آن آماده می کنند و قادر به سازگاری هستند اتفاق می افتد. “

اما برای زنده ماندن و شکوفایی آن ها باید خود را با تکنولوژی سازگار کنند. بنابراین ، در حالی که تغییر بزرگی در حال وقوع است ، یک برنامه ریزی هر چند اندک جهت پیشرفت – توسط کارگرانی که می خواهند جایگزین شوند و شرکت هایی که آن ها را استخدام می کنند – نتایج پر باری خواهد داشت.

به طور خلاصه ، دست از اخم و تخم بردارید و شروع به عمل کنید.

لی نوشت: “شکی نیست که انقلاب هوش مصنوعی نیاز به سازگاری مجدد انسان ها و فداکاری بسیار زیادی خواهد داشت ،” اما لیز می گوید ، ” ناامیدی به جای آماده شدن برای آنچه در آینده اتفاق خواهد  افتاد بی ثمر است و شاید حتی بی ملاحظگی هم تلقی شود. باید به یاد داشته باشیم که دارا بودن نیروی انسانی ما از شفقت و همدلی یک سرمایه با ارزش برای نیروی کار آینده خواهد بود و آن ها برای مشاغل وابسته به مراقبت ، خلاقیت و آموزش برای جامعه حیاتی خواهند بود. “

بیشتر بخوانید :

منبع Builtin

همچنین ببینید

به گفته کارشناسان، با پیشرفت ابزارهای هوش مصنوعی، نژادپرستی آنها نیز بیشتر می شود

به گفته کارشناسان، با پیشرفت ابزارهای هوش مصنوعی، نژادپرستی آنها نیز بیشتر می شود!

گزارش کارشناسان نشان می دهد که ChatGPT و Gemini علیه کسانی که به زبان انگلیسی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *