معماری و هوش مصنوعی

چشم انداز آینده ی صنعت معماری با استفاده از فناوری هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در حال حاضر به فناوری تقریبا فراگیر تبدیل شده است و اغلب معماران برای پروژه های خود از هوش مصنوعی استفاده میکنند. یک مثال عالی از استفاده از هوش مصنوعی برای حل مسائل معماری که در حالت عادی چندین روز برای حل آن زمان لازم است نرم افزار فضا محور “depthmapX” است که توسط گروه The Bartlett در دانشگاه UCI طراحی شده است. این نرم افزار از هوش مصنوعی جهت تجزیه و تحلیل شبکه فضایی در سطوح مختلف و بدون نیاز به رفتن به مکان فیزیکی مورد نظر(سایت پروژه) استفاده میکند.

نقشه معماری

رویه ای که امروزه بسیار گسترش یافته استفاده از موتورهای بازی است که توسعه دهندگان بازی ها از آن ها برای اهداف معماری استفاده می کنند. از آنجایی که این موتورها همه دارای نوعی هوش مصنوعی هستند می توان از آنها جهت انجام کارهای سخت و دشوار استفاده کرد. یک مثال خوب از این موضوع می تواند بازی  Unity 3D باشد که در آن می توان پروژه های خود را بارگذاری کرد و  از فناوری هوش مصنوعی به کار رفته در آن استفاده کرد تا به عنوان مثال کوتاهترین مسافت تا محل آتش سوزی را تشخیص داد.

از آنجا که معماران در حال یادگیری کد نویسی هستند، نرم افزاری که مخصوصاً برای نیازهای معماران باشد در حال طراحی است. اکنون بسیاری از برنامه ها وجود دارند که می توانند مطابق با خواسته های ما و داده هایی که به آن ها وارد می کنیم بهترین چیدمان در فضای مورد نظر ما را فراهم کنند. این بدان معنی است که ساختمانهای پیچیده را می توان در کمترین زمان ممکن توسط هوش مصنوعی طراحی کرد به طوریکه معماران فقط برخی از تغییرات نهایی را در آن ها اضافه کنند. هوش مصنوعی امکان شبیه سازی محیط را برای معماران فراهم کرده است.

با نرم افزارهایی مانند EcoDesigner Star طراحی شده توسط Graphisoft یا بسیاری از افزونه های منبع باز برای SketchUp (طراحی) می توان تمام ساخت و سازهای لازم  و فرآیندهای معماری و آنالیز محیطی را انجام داد بدون اینکه نیاز باشد از جلوی صفحه کامپیوتر بلند شد.

اطلاعات به دست آمده از دستگاه های شهروندان توسط هوش مصنوعی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد تا به طور خودکار برنامه های مورد نیاز را تهیه کند. ارتباط روزافزون مردم از طریق فناوری، امکان داشتن دیدی بازتر و شفاف تر به زندگی هر شخص را فراهم می کند. تلفن های هوشمند، تبلت و رایانه های ما با دانستن اینکه چه چیزی را در فضای مجازی لایک میکنیم، پست می کنیم، می خریم یا به کجا می رویم از طریق الگوریتم های پیچیده ، ما را بهتر از خودمان می شناسند. این اطلاعات عمدتاً توسط شرکت ها برای بازاریابی و تبلیغ محصولاتشان برای ما استفاده می شود اما می تواند برای نفع بشریت نیز مورد استفاده قرار گیرد.

معماری

توانایی هوش مصنوعی در استفاده از داده ها برای تصمیم گیری و توصیه ها برای فرآیند طراحی  به خصوص در مرحله اولیه یک پروژه معماری بسیار حائز اهمیت می باشد. برای یک معمار، شروع یک پروژه به ساعات بیشماری تحقیق نیاز دارد که شامل درک هدف طراحی پروژه و پروژه های انجام گرفته در گذشته است. در این جا است که هوش مصنوعی وارد عمل می شود. با توجه به توانایی هوش مصنوعی برای گرفتن اطلاعات بی حد و حصر، یک معمار می تواند به راحتی همزمان به راحتی چندین ایده را آزمایش کرده و تحقیقات مربوطه را انجام دهد. همچنین طراحی های مفهومی را با استفاده حداقلی از قلم و کاغذ انجام دهد.

دسترسی به اطلاعات افراد به وسیله ی ابزار هوش مصنوعی، می تواند امکانات و گزینه های بسیار خوبی را به معماران ارائه دهد. با دانستن همه چیز درباره ما  همچون سرگرمی ها ، لایک ها، فعالیت ها، دوستان، درآمد سالانه ما و غیره ، نرم افزار مبتنی بر  هوش مصنوعی می تواند رشد جمعیت را محاسبه کند، پروژه ها را در اولویت بندی قرار دهد، خیابان ها را با توجه به کاربرد و موارد دیگر طبقه بندی کند و بنابراین آینده ای مجازی را پیش بینی کند و بطور خودکار نقشه های شهری را تهیه کند که به بهترین نحو برای همه افراد جامعه مناسب باشد. این پاکترین شکل دموکراسی خواهد بود که مستقیما توسط مردم اعمال خواهد شد، جایی که سیاسیون و افراد فاسد دسترسی به اطلاعات نخواهند داشت و شهروندان دائماً اطلاعات غیر قابل کنترل و بدون سانسور را بر روی این نرم افزار ها بارگذاری خواهند کرد.

به عبارت ساده، داده هایی که دائماً توسط شهروندان بر روی دستگاه هایشان بارگذاری می شوند، بر روی ابر داده بارگذاری می شوند. پس از آن این داده ها توسط هوش مصنوعی مرتب شده و تجزیه و تحلیل می شوند و در نتیجه یک نقشه استوار (از لحاظ طراحی) تهیه می شود. سپس این طرح و نقشه می تواند توسط معماران و برنامه ریزان بهبود یابد که نتیجه آن یک طرح کاملاً تمام شده خواهد بود.

نمونه ای ساده از چگونگی عملکرد این واقعیت نه چندان دور می تواند نرم افزار Autopilot Tesla Motor باشد. هر خودروی تسلا در سراسر جهان دائماً اطلاعات مربوط به جاده هایی که در آن حرکت می کند را بارگذاری می کند. این اطلاعات در یک ابر داده ای جمع آوری شده و سپس در خودرو های بعدی تسلا که تولید میشوند بارگذاری می شوند. این امر به همه خودروهای تسلا اجازه می دهد تا در ازتباط با تمام شرایط جاده ها و مانورهایی که باید انجام دهند به روز شوند. همین اطلاعات در مورد ابر تسلا می تواند توسط هوش مصنوعی  و معماران استفاده شود تا بدانند که تعداد اتومبیل هایی که از هر جاده عبور می کنند را بدانند و همچنین تعمیر جاده ها و عریض کردن و همچنین تغییر آن ها را اولویت بندی کنند.

تسلا و هوش مصنوعی

با این حال، اغلب در معماری و برنامه ریزی شهری، منطقی ترین راه حل همیشه بهترین راه حل نیست، یا حداقل گاهی اوقات مردم بهترین راه حل را دوست ندارند. این مسئله می تواند در مراحل اولیه توسعه هوش مصنوعی مشکلی ایجاد کند چراکه هوش مصنوعی نمیتواند بداند که چرا مردم برای راه رفتن بسیار تنبل هستند یا چرا اصرار دارند که در مکان های عمومی تنها باشند و کسی با آن ها کار نداشته باشد. با این وجود همه این موارد با تکامل هوش مصنوعی برطرف خواهد شد.

آینده هوش مصنوعی در صنعت معماری و برنامه ریزی شهری بسیار درخشان و امید بخش است، اما همانطور که اشاره شد پیش بینی این که دقیقا چه تحولاتی رخ خواهد داد کار ساده ای نیست. چیزی به صورت قطع و یقین میتوان گفت این است که ما می توانیم در جنبه ها و زمینه های مختلف از هوش مصنوعی استفاده کنیم، و تنها زمان لازم است تا این فناوری به تنها راه حل ممکن برای حل مشکلات تبدیل شود.

بیشتر بخوانید:

منبع futurearchitectureplatform.org

همچنین ببینید

استفاده از هوش مصنوعی مولد برای بهبود تست نرم‌افزار

هوش مصنوعی مولد به دلیل توانایی خود در ایجاد متن و تصاویر بسیار مورد توجه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *