درجه حفاظت IP دوربین های مداربسته

با درجه حفاظت IP دوربین های مداربسته بیشتر آشنا شویم

امروزه دوربین های مداربسته جز مهمی از زندگی ما شده اند و علاوه بر ارگان های نظامی و امنیتی، مشاغل و منازل مسکونی نیز به این دوربین ها تجهیز شده اند. این دوربین ها به ما کمک می کنند تا بتوانیم از خطراتی مانند دزدی یا ورود غیر قانونی جلوگیری کنیم و یا پس از رخداد حادثه، عامل و فرد خاطی را شناسایی کنیم.

اما برای انتخاب و استفاده از این دوربین ها، باید اطلاعات کافی در مورد آن ها داشته باشیم تا بتوانیم بسته به نیاز خود، دوربین مداربسته مناسبی تهیه کنیم. یکی از فاکتور های مهم دوربین های حفاظتی درجه حفاظت IP است که در انتخاب دوربین پلاک خوان نیز این پارامتر اهمیت بسیار بالایی دارد.

انتخاب بین دوربین IP65 و IP67 ممکن است برای ما گیج کننده باشد و خواندن توضیحات آن ها نیز سوالات زیادی بری ما مطرح کند. اصلا درجه حفاظت IP چیست و چه تاثیری در انتخاب دوربین دارد؟

بیایید نگاه دقیق تری به مفهوم درجه حفاظت IP بیاندازیم تا بتوانیم تفاوت دوربین های IP65 و IP67 را متوجه شویم و ببینیم که کدام یک مناسب کار مد نظر ماست.

فهرست مطالب

درجه حفاظت IP چیست؟

  • درجه حفاظت IP و اعداد بعد از آن نشان دهنده این هستند که دوربین مداربسته شما در برابر چه چیز هایی مقاوم است. به عنوان مثال این که در برابر چه مقدار آب یا گرد و غبار مقاوم است. چند نکته ی مهم که باید درباره درجه حفاظت در نظر داشته باشید عبارت اند از:
  • عدد اول درجه حفاظت به میزان محافظت دستگاه در برابر عناصر خشک مانند خاک، شن و گرد و خاک معلق است که در شرایط آزمایشگاهی تست شده است.
  • عدد اول از 0 ( به معنی بدون محافظت ) تا 6 ( به معنی حفاظت کامل در برابر ذرات جامد ) تغییر می کند.
  • عدد دوم برای نشان دادن میزان حفاظت در برابر آب و دیگر مایعات است.
  • این عدد مشخص می کند که شما می توانید تجهیزات یا دوربین خود را در جای خیس یا در برابر پاشش آب از شیر یا حتی زیر آب استفاده کنید یا خیر.
  • این عدد بین 0 ( به معنی بدون محافظت ) تا 8 ( به معنی قابل استفاده زیر آب تا عمق بیش از 1 متر ) ممکن است تغییر کند.
درجه خفاظت IP

در ادامه، جدول کامل پرامتر های درجات حفاظتی IP را مشاهده می کنید:

پارامتر های درجه حفاظت در برابر جامدات

درجه بندی IP جامداتمیزان حفاظت
0 بدون حفاظت
1 حفاظت در برابر جامدات بزرگ تر از 50 میلیمتر. به عنوان مثال تماس تصادفی با دست انسان
2 حفاظت در برابر جامدات بزرگ تر از 12 میلیمتر. به عنوان مثال انگشتان دست
3 حفاظت در برابر جامدات بزرگ تر از 2.5 میلیمتر. به عنوان مثال سیم و ابزار
4 حفاظت در برابر جامدات بزرگ تر از 1 میلیمتر. به عناون مثال سیم و ناخن
5 حفاظت در برابر ورود گرد و خاک و رسوبات مضر به صورت محدود
6 حفاظت کامل در برابر گرد و خاک و ذرات جامد

پارامتر های درجه حفاظت در برابر مایعات

درجه بندی IP مایعاتمیزان حفاظت
0 بدون حفاظت
1 حفاظت در برابر ریختن قطرات آب به صورت عمودی
2 حفاظت در برابر اسپری شدن آب با زاویه 15 درجه در جهت عمودی
3 حفاظت در برابر اسپری شدن آب با زاویه 60 درجه در جهت عمودی
4 حفاظت در برابر پاشش آب در همه جهات
5 حفاظت در برابر واتر جت های فشار پایین از همه جهات
6 حفاظت در برابر واتر جت های فشار بالا از همه جهات
7 حفاظت در برابر غوطه ور شدن در آب از عمق 15 سانتی متر تا 1 متر
8 حفاظت در برابر غوطه ور شدن در آب در عمق بیشتر از 1 متر

به عنوان مثال درجه حفاظت IP05 بدین معنی است که تجهیزات شما در برابر اثرات مخرب گرد و خاک هیچ حفاظتی ندارد اما می تواند در برابر واتر جت های کم فشار و پاشش آب مانند باران یا اسپری مقاومت کند. درجه حفاظت IP22 نیز اعلام می کند که دستگاه شما مشکلی با تماس دست و انگشت ندارد اما در برابر گرد و خاک مقاوم نیست و تنها با اسپری شدن آب با زاویه 15 درجه در جهت عمودی مشکلی ندارد.

مطمئتا استفاده از این اعداد و شیوه درجه بندی بهتر از این است که تنها گفته شود دستگاه شما “در مقابل آب مقاوم است”؛ زیرا در این شیوه ی درجه بندی دقیقا مشخص می شود که دستگاه چه میزان در برابر آب مقاومت دارد.

دانستن این اعداد به شما کمک می کند تا از مناسب بودن تجهیزات خریداری شده برای شرایط محیطی محل استفاده اطمینان خاطر حاصل کنید.

درجه حفاظت IP چه زمانی به کار می آید؟

معمولا در اکثر تجهیزات الکترونیکی، درجه حفاظت IP دستگاه در مشخصات فنی آن ذکر می شود. همانطور که گفته شد، این درجه حفاظتی می تواند به ما نشان دهد که دستگاه در چه شرایطی قابل استفاده است و تا چه میزانی می تواند در برابر گرد و خاک و آب مقاومت داشته باشد.

در مورد دوربین های مداربسته نظارتی و امنیتی، معمولا گزینه های معمول دارای درجه حفاظتی IP65 یا IP66 یا IP67 هستند. رقم اول آن ها که 6 است نشان می دهد که تمامی این موارد در برابر ورود گرد و خاک مقاومت کامل دارند.

این که کدام یک از این درجات حفاظتی را باید انتخاب کنید، بسته به محل و شرایط استفاده شما دارد. توجه به موارد زیر می تواند به شما در انتخاب دوربین مناسب کمک کند:

  • در محل هایی که وزش باد زیاد است و گرد و خاک زیادی در هوا وجود دارد به درجه حفاظت جامدات حتما توجه کنید.
  • ریزش عمودی آب (مانند باران و جاری شدن آب از لبه سقف) نکته مهمی در درجه حفاظت مربوط به مایعات است.
  • در انبار های رو باز و حیاط ها حتما باید به درجه حفاظت گرد و خاک توجه شود.
  • در فضا های کاری و آموزشی که ممکن است دوربین با بدن انسان، ابزار یا سیم تماس داشته باشد، درجه حفاظت جامدات مناسب را انتخاب کنید.
  • در حیاط ها و باغ ها که ممکن است کودکان با آب بازی کنند یا باغبان با پاشش آب درختان را آبیاری کند، درجه حفاظت پاشش آب را در نظر داشته باشید.
  • در محل های عمومی که ممکن است برخی افراد خرابکار روی دوربین آب بریزند یا جسمی به سمت آن پرتاب کنند، درجه حفاظتی بالایی باید در نظر گرفته شود.
  • در محل هایی مانند کارواش و… که از آب با فشار بالا و واترجت استفاده می کنند، از دوربینی با درجه حفاظت مایعات مناسب استفاده شود.
  • در محل هایی که ممکن است به مرور زمان به زیر آب فرو بروند، حداکثر درجه حفاظتی مایعات را در نظر داشته باشید.
  • در استخر ها و شهر بازی های آبی حتما درجه حفاظتی مایعات بالایی را در نظر بگیرید.

علاوه بر شرایط گفته شده، موارد بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارد که هر کدام IP حفاظتی مناسب خود را دارند و به همین دلیل نمی توان اعداد دقیقی را برای شرایط های مشخص شده بیان کرد و باید با توجه به شرایطی مانند نحوه و میزان پاشش آب و فشار آن و همچنین میزان گرد و خاک موجود، استاندارد مورد نظر را انتخاب کرد. البته در حال حاضر در اکثر دوربین ها و تجهیزات، درحات حفاظتی بالایی رعایت شده است که می تواند خیال شما را برای استفاده از آن ها در شرایط مختلف راحت کند.

سوالات پر تکرار در مورد درجه حفاظت IP

در مورد درجه حفاظت IP سوالات و ابهاماتی وجود دارد که در ادامه برخی از مهم ترین آن ها را پاسخ خواهیم داد:

رقم اول هردو 6 است پس در برابر گرد و خاک مقاومت کامل دارند. رقم دوم اگر 5 باشد به معنی این است که دستگاه در برابر واترجت کم فشار و پاشش آب فارغ از این که از چه جهتی باشد مقاومت دارد. اگر رقم دوم 7 باشد، یعنی شما می توانید دوربین را تا عمق 1 متر و تا حداکثر 30 دقیقه به زیر آب فرو ببرید. این مورد ممکن است برای شرایطی که امکان به زیر آب رفتن دوربین وجود دارد، مهم باشد. اگر نمی توانید با اطمینان بگویید که دوربین تحت هیچ شرایطی به زیر آب فرو نمی رود، بهتر است از IP67 استفاده کنید.

دوربین هایی با IP67 برای استفاده در چنین حالتی ساخته نشده اند. اگر دوربین کد IP68 داشته باشد، یعنی برای استفاده در زیر آب و با عمق بیشتر از 1 متر مناسب است. البته معمولا حداکثر عمق قابل تحمل چنین دوربین هایی را نیز در مشخصات آن ها ذکر می کنند چون هرچه عمق بیشتر باشد فشار بیشتری به دستگاه وارد می شود.

دوربین هایی که IP66 یا IP67 دارند، برای استفاده در بیرون ساختمان به اندازه کافی قابلیت حفاظت در برابر رطوبت را دارند. دوربینی که IP65 دارد نیز به دلیل این که محافظت کامل در برابر گرد و خاک دارد، می تواند در بیرون ساختمان استفاده شود اما بهتر است که آن را زیر سایبان مناسبی نصب کرد.

این اصطلاحات بیشتر جنبه ی تبلیغاتی دارند. بهتر است برای اطمینان از میزان حفاظت دستگاه به دنبال درجه حفاظت IP آن باشید. اما به طور کلی این واژه ها را می توان به صورت زیر تعریف کرد:

  • Water Resistant (مقاوم در برابر آب)

اصطلاح Water Resistant به معنی مقاوم در برابر آب نشان می دهد که دستگاه در برابر ورود آب مقاومت دارد اما نفوذ ناپذیر نیست. این اصطلاح بیشتر مربوط به پاشش آب روی دستگاه می شود و لزوما تایید نمی کند که دستگاه در مقابل غوطه ور شدن در آب نیز مقاوم است. پس در این شرایط بهتر است حتما درجه حفاظت IP دستگاه چک شود تا از میزان مقاومت آن در برابر آب مطمئن شویم.

  • Waterproof (ضد آب)

اصطلاح Waterproof یا ضد آب معمولا به این معنی است که دستگاه به طور کامل در برابر نفوذ آب و مایعات مقاومت دارد که احتمالا نشان دهنده ی IP67 یا IP68 خواهد بود. اما باز هم بهتر است درجه حفاظت آن چک شود.

  • Weatherproof (مقاوم در برابر آب و هوا)

منظور از استفاده این اصطلاح این است که دستگاه در هر شرایط آب و هوایی (از جمله طوفان یا گرمای خیلی شدید) مقاوم است و به مشکلی نمی خورد. اما آیا واقعا دستگاه هر شرایطی را می تواند تحمل کند؟ این سوالی است که تنها از روی مشخصات فنی دستگاه می توان از جواب آن مطمئن شد.

1 در مورد “با درجه حفاظت IP دوربین های مداربسته بیشتر آشنا شویم”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا