پروتکل Onvif به همراه لینک دانلود نرم افزار

پروتکل Onvif چیست؟ به همراه لینک دانلود

آیا دوربین برند X با نرم افزار یا NVR برند Y سازگار است؟ پاسخ این سوال در سازگاری این دو محصول با پروتکل Onvif مطرح می شود.

اما شما چقدر در مورد پروتکل Onvif اطلاعات دارید؟ منظور از سازگاری با Onvif چیست و چگونه این پروتکل  امکان ارتباط بین تجهیزات امنیتی دو شرکت کاملا متفاوت را ایجاد می کند؟

اگر شما هم در زمینه دوربین های نظارتی تحت شبکه و حوزه کنترل تردد فعالیت دارید، لازم است که با این پروتکل آشنایی کامل داشته باشید. پس برای آشنایی بیشتر با Onvif با ما در این مطلب همراه باشید.

فهرست مطالب

با افزایش نیاز به سیستم های امنیتی پایدار و قابل اعتماد و گسترش محصولات و شرکت های توسعه دهنده ی تجهیزات امنیتی، تفاوت ها در برنامه و امکانات تجهیزات بیشتر شده است. هر مشتری یا کاربری برای تهیه ی تجهیزات امنیتی ممکن است امکانات متفاوتی را در نظر داشته باشد و به همین دلیل نیاز دارد تا از محصولات شرکت های مختلف در یک پروژه استفاده کند.

اما برای این کار، تجهیزاتی مثل دوربین های امنیتی و دستگاه های NVR باید با یکدیگر سازگاری کاملی داشته باشد. برای چنین کاری، شرکت های امینیتی باید از یک الگوی ثابت برای محصولات خود استفاده کنند تا بتوان اطمینان پیدا کرد که این محصولات با یکدیگر سازگار هستند. این الگوی ثابت، همان پروتکل Onvif است.

پروتکل Onvif چیست؟

Onvif یک پروتکل استاندارد جهانی است که که به صورت آزاد (رایگان و اوپن سورس) برای ایجاد اتصال بین سیستم های تحت شبکه مانند دوربین های پلاک خوان و دستگاه های کنترل تردد ایجاد شده است. اکثر دستگاه های امنیتی تحت شبکه جدید با پروتکل Onvif سازگاری دارند.

پروتکل Onvif که مخفف Open Network Video Interface Forum است، در سال 2008 توسط کمپانی های Axis و Bosch و Sony پایه گذاری شد که تا کنون بیش از 500 عضو و 5000 دستگاه سازگار با Onvif را در خود ثبت کرده است.

مزیت استفاده از یک پروتکل استاندارد

تصور کنید که شما یک فروشنده دوربین های نظارتی تحت شبکه هستید که به مشتری خود تجهیزات یک برند خاص را می فروشید. ممکن است مشتری شما بعد ها بخواهد تجهیزاتی از برند دیگری خرید و استفاده کند.

با استفاده از دستگاه های سازگار با Onvif مشتری آزادی انتخاب بیشتری برای انتخاب دوربین های تحت شبکه و تجهیزات کنترل تردد دارد.

همچنین شما و مشتریان شما می توانید اطمینان خاطر داشته باشید که در صورت استفاده از دستگاه های سازگار با Onvif ، اگر در آینده نیاز داشته باشید که یکی از تجهیزات را تغییر دهید نگرانی ای در مورد سازگاری محصول جدید با سیستم قبلی نخواهید داشت؛ البته در صورتی که محصول جدید نیز با Onvif سازگار باشد.

ارتباط تجهیزات

وقتی یک دستگاه NVR درخواست دریافت تصاویر با رزولوشن بالا را به دوربین تحت شبکه ارسال می کند، یک استاندارد که توسط Onvif ایجاد شده است به دوربین اجازه می دهد تا ویدیو را برای دستگاه NVR ارسال کند؛ حتی اگر دستگاه NVR توسط برند دیگری تولید شده باشد.

پس برخی دستوراتی که برای تجهیزات ارسال می شود مانند دستور تغییر زاویه دوربین PTZ یا درخواست ارسال ویدیو برای تمام دوربین هایی که از Onvif پشتیبانی می کنند یکسان است. تفاوتی ندارد که دوربین توسط چه کسی تولید شده باشد یا تصاویر آن روی دستگاه NVR بررسی شود یا توسط نرم افزار های پلاک خوان یا VMS.

به همین دلیل است که پروتکل های دوربین های شبکه اهمیت بسیار زیادی دارند.

مزیت های پروتکل Onvif

Onvif به تولید کنندگان دوربین های مداربسته و نرم افزار ها اجازه می دهد تا از پروتکل ها و قوانین یکسانی استفاده کنند به همین دلیل دیگر نیازی نیست که هر وقت دوربین جدیدی به بازار عرضه شد یا نرم افزار جدیدی تولید شد، کد ها بازنویسی شوند.

قابلیت ها و پروفایل های Onvif

توسعه دهندگان Onvif برای پوشش دادن انواع تجهیزات امنیتی، از دوربین های مداربسته گرفته تا گیت های کنترل تردد و آلارم ها، مفهومی به نام پروفایل های Onvif ارائه کرده اند. پروفایل های Onvif مجموعه ای از قوانین و پروتکل هایی است که برای کنترل و ارتباطات بخش خاصی از تجهیزات امنیتی دسته بندی شده اند. در ویدیو زیر، با مفهوم پروفایل ها آشنا می شوید.

پروفایل S

این پروفایل، پایه ای ترین پروفایل برای دوربین های مداربسته است. پروفایل S از پروتکل های استریم ویدیو دوربین تا ضبط و مانیتورینگ را در بر می گیرد.

برای درک بهتر قابلیت های پروفایل S ویدیو زیر را مشاهده کنید.

پروفایل G

این پروفایل، کنترل ذخیره سازی ویدیو ها را بر عهده دارد. پروفایل G به نرم افزار های VMS اجازه می دهد تا ویدیو ها را از SD کارت روی دوربین، دریافت کرده و نمایش دهند.

قابلیت های اصلی پروفایل G به شرح زیر هستند :

  • درخواست و کنترل ویدیو های ضبط شده و تنظیم آن ها
  • دریافت صدا و ابرداده ها

ویدیو زیر اطلاعات کامل تری از پروفایل G نشان می دهد.

پروفایل Q

این پروفایل به شما اجازه می دهد که بتوانید دوربین های موجود در شبکه را پیدا کنید. همچنین پروفایل Q امنیت پسورد ها را افزایش می دهد.

پروفایل C و A

پروفایل C برای کنترل درب ها و گیت ها ساخته شده و پروفایل A قابلیت های مختلفی در زمینه ارائه مجوز و کنترل تردد افراد ارائه می کند. در کنار هم این دو پروفایل امکان کنترل کامل تردد را به وجود می آورند. در ویدیو زیر با قابلیت های این دو پروفایل بیشتر آشنا می شوید.

قابلیت های پروفایل A عبارت اند از :

  • صدور و ابطال مجوز ها
  • ساخت برنامه زمانی
  • تخصیص قوانین دسترسی

و قابلیت های پروفایل C نیز مطابق موارد زیر هستند:

  • اطلاعات محل نصب و تنظیمات مربوطه
  • مدیریت رویداد ها و آلارم ها
  • کنترل دسترسی درب ها

پروفایل T

این پروفایل قابلیت پشتیبانی از فرمت فشرده سازی H.265 را اضافه می کند. همچنین این پروفایل قابلیت های پیشرفته ای مانند تشخیص حرکت و تحلیل ویدیو ها را نیز ارائه می کند. به طور کلی قابلیت های پروفایل T شامل موارد زیر می شود:

  • سازگاری با H.265
  • تشخیص حرکت
  • رویداد های تحلیلی
  • ابر داده های ویدیو ها
  • ورودی دیجیتال
  • خروجی رله
  • صدای دو طرفه

پشتیبانی از فرمت H.265

فرمت فشرده سازی H.265 در پروفایل T از طریق سرویس Media2 پشتیبانی می شود.

سرویس Media 2  یک فریمورک استاندارد برای پشتیبانی از کدک های مختلف است. از طریق این سرویس فرمت کدک H.265 و دیگر کدک ها می توانند در پروتکل T مورد استفاده قرار بگیرند که باعث می شود محصول مورد نظر با فرمت های موجود و فرمت های آینده سازگار باشد.

تشخیص حرکت

استفاده از تشخیص حرکت برای دوربین های IP یک ویژگی پایه ای است زیرا دوربین ها از این طریق این قابلیت برای کاهش حجم ذخیره سازی فایل ویدیویی و فعال سازی آلارم استفاده می کنند.

نرم افزار های VMS می توانند از قابلیت تشخیص حرکت داخلی دوربین ها یا از قابلیت تشخیص حرکت خود نرم افزار استفاده کنند. اما استفاده از روش اول (استفاده از تشخیص حرکت خود دوربین) میزان قدرت پردازشی مورد نیاز را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد. به همین دلیل این روش بیشتر استفاده می شود.

رویداد های تحلیلی

بیشتر دوربین های حرفه ای تحت شبکه، ویژگی های تحلیل ویدیو درون خود دارند که معمولا توسط بعضی نرم افزار های VMS خاص مورد استفاده قرار می گیرند.

با پروفایل Onvif نرم افزار های VMS می توانند رویداد ها و دستورات تحلیلی ویدیو ها را دریافت کرده و پاسخ مناسبی ارائه کنند.

صدای دو طرفه

اکثر دوربین های تحت شبکه موجود در بازار با پروفایل S در Onvif سازگار هستند و در این پروفایل از انتقال صدا پشتیبانی می شود.

صدای دو طرفه از طریق پروفایل T در دسترس است که اجازه ارسال و دریافت صدا را در دوربین های امنیتی و سایر تجهیزات شبکه می دهد.

چرا پروفایل T در Onvif اهمیت زیادی دارد؟

پروفایل T در Onvif برای دوربین ها و تجهیزات جدید یک اولویت محسوب می شود زیرا جدید ترین تکنولوژی های ازائه شده توسط تولید کنندگان دوربین ها را در خود دارد.

تشخیص حرکت در ویدیو و تحلیل ویدیو برای نرم افزار های هوش مصنوعی اهمیت بالایی دارند که باعث افزایش بازدهی سیستم می شود.

تایید سازگاری با پروتکل ها

پروسه تایید سازگاری دوربین های مداربسته و سایر تجهیزات شبکه به صورت خوداظهاری انجام شده و در نهایت اطلاعات هر محصول در دیتابیس سایت Onvif ثبت می شود.

برای درک بهتر این موضوع ویدیو زیر را مشاهده کنید:

تجهیزات سازگار با Onvif

برای مشاهده لیست کامل دوربین ها، نرم افزار ها و سایر تجهیزات سازگار با Onvif روی لینک زیر کلیک کنید.

لیست تجهیزات سازگار با Onvif

درنهایت شما می توانید از طریق لینک قرار داده شده در مطلب نرم افزار Onvif Device Manager را دانلود کنید که از طریق این نرم افزار می توانید قابلیت های مختلف پروتکل Onvif را در دسترس داشته باشید.

در صورتی که نیاز به دریافت اطلاعات کامل تر در مورد پروتکل Onvif دارید، در بخش دیدگاه ها با ما مطرح کنید.

لینک دانلود

برای دانلود نرم افزار Onvif Device Manager روی لینک زیر کلیک کنید.

1 در مورد “پروتکل Onvif چیست؟ به همراه لینک دانلود”

  1. بازتاب: آشنایی با نرم افزار iSpy (کامل ترین نرم افزار رایگان مدیریت دوربین های IP) به همراه لینک دانلود - شرکت شهاب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا